Hva lærer du? (2015–2018)
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten er oppdatert innenfor sitt fagområde og har kunnskap om:
- sentrale pedagogiske og fagdidaktiske tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet
- sentrale styringsdokumenter som lover, forskrifter og planer innenfor opplæring
- fagområdets og skolens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- barns og unges læring, utvikling og danning i ulike sosiale kontekster som oppvekstmiljø, og hva som fremmer likeverd og identitet
- læringsledelse og klassemiljø og om utvikling av gode relasjoner til og mellom elever, mellom skole, hjem og samfunn
- ulike didaktiske begreper og kategorier og om forhold og utfordringer dem imellom
- nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor skole og opplæring
- barn og unges rettigheter
- har kunnskap om informasjonskilder og databaser, og kan evaluere og kvalitetssikre informasjon
- har kunnskap om e-læring og digitale læremidler
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske - og teoretiske problemstillinger og treffe selvstendige, begrunnede valg
- selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- tilrettelegge for og lede gode, kreative læringsmiljøer
- vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling og bidra til at elevene kan vurdere egen læring
- anvende digitale læremidler og delta i og legge til rette for e-læring
- reflektere over sammenhenger mellom vitenskapsfag og yrkesfag/skolefag, og over fagenes utforming og betydning i samfunnet.
- planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere elevtilpasset opplæring i samsvar med aktuelle læreplaner og lovverk
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan delta i planlegging, gjennomføring og vurdere reformarbeid i opplæring
- kan framstå som representant for profesjonen i samfunnsmessig sammenheng
- kan samarbeide med relevante grupper i og utenfor utdanningsinstitusjonen og gjennom dette bidra til god praksis
- kan bidra til et profesjonelt lærerfellesskap på tvers av trinn i opplæringsløpet
- kan stimulere til forståelse av demokrati og demokratisk deltakelse
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne i samarbeid med andre
- har oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder
- har forståelse for og evne til å utvikle elevenes læringsstrategier og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan samarbeide med elever og møte dem ut fra deres individuelle og kulturelle forutsetninger og utvikle deres medansvar i undervisnings- og læringsarbeidet
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
19. mars 2024 03:18:20