Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 10
- Studiets varighet:
- ½ år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Fredrikstad
Studieplan for Å leve med diabetes: mot kunnskapsbasert praksis i omsorg og behandling (10 studiepoeng) (Høst 2011)
Informasjon om studiet
Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift - ta kontakt med Senter for kompetanseutvikling (SKUT).
Studiet tar opp en teoretisk forståelse av sykdommen diabetes og hvordan en skal veilede pasienter med diabetes. Målgruppe er helsepersonell som møter personer med denne sykdommen i sitt arbeid.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Etter fullført studium skal studentene:
Kunnskaper
- Kunne gjøre rede for årsaker, symptomer, sentrale undersøkelses- og behandlingsmetoder/strategier ved diabetes mellitus
- Kunne gjøre rede for forebygging og behandling av akutte komplikasjoner og senkomplikasjoner
- Kunne gjøre rede for aktuelle tiltak ved sykdom og behandlingsmetoder/strategier
- Ha innsikt i betydningen av livsstilsendringer og de utfordringer og konsekvenser livsstilsendringer gir for den enkelte
Ferdigheter
- Kunne anvende utstyr knyttet til observasjoner og behandling
- Kunne undervise og veilede pasienter med diabetes type 1 og type 2
Generell kompetanse
- Kunne sette seg inn i følelsesmessige reaksjoner og mestringsstrategier knyttet til det å leve med en kronisk sykdom
- Kunne bidra til å utvikle kunnskapsbasert praksis
Opptak
Bachelor i helsefag.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne som går over ett semester med følgende innhold
- sykdomslære; diabetes Type 1 og Type 2
- akutte komplikasjoner
- senkomplikasjoner
- behandlingsstrategier:
- blodsukkersenkende legemidler
- levevaner - kartlegging og dokumentasjon
- kontrollrutiner
- lovverk
- psykiske lidelser og diabetes
- akutt sykdom og diabetes
- livskvalitet ved kronisk sykdom
- læring / mestring / undervisning
- forskning og fagutvikling
- praktiske ferdigheter:
- blodsukkermåling og utstyr
- injeksjonsteknikk og utstyr
- bruk av insulinpumpe
- vurdering og behandling av fotsår
Organisering og læringsformer
Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med 7 samlinger.
Den første samlingen er en heldagssamling på seks timer. De neste fordeler seg gjennom semesteret og er hver på 4 undervisningstimer. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning, ferdighetstrening, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.
Arbeidskrav:
Individuell skriftlig oppgave på maks. 1500 ord.
Arbeidskrav må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen. Ved Ikke godkjent kan besvarelsen bearbeides 2 ganger.
Praksis
Det er ingen praksis knyttet til studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet.
Internasjonalisering
Det benyttes internasjonal litteratur.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studiet blir derfor evaluert mot slutten på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Det blir gitt tilbakemelding på refleksjonsnotatet i gruppe.
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Besvarelsen skal være på 1500 - 2000 ord.
Eksamensbesvarelsen vurderes av to interne sensorer. Besvarelsen vurderes på skalaen A - F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.
Litteratur
BAHR, R. and HELSEDIREKTORATET, 2009. Aktivitetshåndboken : fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet. (Kapittel 22-23) (http://helsedirektoratet.no/fysiskaktivitet/aktivitetshandboken/terapi/)
BJØRK, IDA TORUNN & MARIT SOLHAUG (2008). Fagutvikling og forskning i klinisk sykepleie : en ressursbok. Oslo : Akribe (Kapittel 1-3)
CLAUDI, T. and HELSEDIREKTORATET, 2009. Diabetes : forebygging, diagnostikk og behandling. Oslo: Helsedirektoratet. (kap 3,8-11) http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00113/Diabetes___Forebygg_113609a.PDF
Diabetesforbundet, 2011,Faktaark: Diabetes og rettigheter http://www.diabetes.no/filestore/-Diabetesno_-_filarkiv/Faktaark/Faktaark_/Diabetesogrettigheter-2011-NY.pdf (21/01/2011)
DUNNING, T., 2009. Periodontal disease - the overlooked diabetes complication. Nephrology Nursing Journal, 36(5), pp. 489-495.
GRAUE, M. and SKAFJELD, A., 2011. Diabetes : forebygging, oppfølging, behandling. Oslo: Akribe. (Kap 1-4,6-16)
Gustavsson-Karlsson,C.,Olsson, M.; Määttä, S. Upplevelser av att delta i samlat årsbesök hos personer med diabetes VÅRD I NORDEN 3/2009. PUBL. NO. 93 VOL. 29 NO. 3 PP 47-49
Haram, R., Nåden, D. Hvordan pasienter opplever å leve med leggsår, VÅRD I NORDEN 2/2003. PUBL. NO. 68 VOL. 23 NO. 2 PP 16-21
Lerdal, A. (2009). Å lese forskningsartikler. I: SYKEPLEIEN FORSKNING, VOL. 4, S. 328-330
Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven). ( LOV-1999-07-02-63 HOD ) med tilhørende forskrifter (20/02/2011, http://lovdata.no/all/hl-19990702-063.html)
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). ( LOV-1999-07-02-64 HOD ) med tilhørende forskrifter (20/02/11, http://lovdata.no/all/hl-19990702-064.html)
MOEN, A., BERGE, A., MØLSTAD, K., HELLESØ, R. and QUIVEY, M., 2008. Sykepleieres journalføring : dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe. (kap. 3-7)
PPS. Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten. Oslo. Dokumentasjon, Akribe forlag.www.ppsnett.no
WHO-Five Well-being Index (WHO-5); WHO Major Depression Inventory (MDI), http://www.who-5.org/
Selvvalgt pensum (ca 20 sider)
Jobb og videre studier
Det gir kompetanse i yrker hvor diabetes hos klient/pasient er en problemstilling