For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever vanligvis utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevenes kunnskaper. På grunnlag av god innsikt i elevenes faglige utgangspunkt skal matematikkundervisningen gi elevene mulighet til innlevelse og den skal fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap. Denne videreutdanningen er skreddersydd for deg som er lærer og som underviser på mellom- og ungdomstrinnet, og har mindre enn 30 studiepoeng i matematikk. Din egen undervisningserfaring og undervisningskompetanse er utgangspunktet for at du skal kunne tilegne deg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å bli en dyktig lærer i matematikk.
Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (Udir.), med utgangspunkt i "Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025". Direktoratet har etablert en finansieringsmodell som gir deg mulighet til å kombinere jobb og utdanning. I perioden fra 1. februar til 1. mars kan du søke Udir. om støtte til videreutdanning. Søker som får tildelt støtte, må deretter søke om opptak til studieplass ved Høgskolen i Østfold. Les mer om hvordan du søker støtte til videreutdanning (udir.no).