Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2016–2017)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper innen fagområdet flerspråklighet, og ulike aspekter ved det å være flerspråklig
  • grunnleggende fagteoretisk kunnskap om norsk som andrespråk
  • kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
  • kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
  • god kjennskap til teorier om språkutvikling og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv
  • kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter
Studenten kan:

  • legge til rette for opplæring av elever som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer
  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
  • forutse utfordringer for elevenes andrespråksutvikling
  • analysere og vurdere skjønnlitterære og faglitterære tekster i forhold til andrespråkslesere
  • analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
  • kunne bruke litteratur og samtaler rundt litteratur som språkstimulering og styrking av elevenes danning
  • delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning

Generell kompetanse
Studenten kan

  • reflektere kritisk omkring kulturmøter, migrasjonsmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur
  • fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. mars 2024 03:22:13