Hva lærer du? (2016–2017)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper innen fagområdet flerspråklighet, og ulike aspekter ved det å være flerspråklig
- grunnleggende fagteoretisk kunnskap om norsk som andrespråk
- kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
- kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
- god kjennskap til teorier om språkutvikling og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv
- kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
- kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for opplæring av elever som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer
- gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
- forutse utfordringer for elevenes andrespråksutvikling
- analysere og vurdere skjønnlitterære og faglitterære tekster i forhold til andrespråkslesere
- analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
- kunne bruke litteratur og samtaler rundt litteratur som språkstimulering og styrking av elevenes danning
- delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk omkring kulturmøter, migrasjonsmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
- legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
- reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
- veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
- forholde seg kritisk til styringsdokumenter, egen praksis og studiets pensumlitteratur
- fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
19. mars 2024 03:22:13