Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk.
Studiested:
Nettbasert, deltid.

Studieplan for Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk i bredde og dybde for yrkesfaglærere. Kompetanse for kvalitet. (30 studiepoeng) (2021–2022)

Informasjon om studiet

Studiet «Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk i bredde og dybde for yrkesfaglærere, 30 stp.» er et samlingsbasert nettstudium. Dette er et videreutdanningstilbud for deg som er yrkesfaglærer og som har ansettelse tilknyttet yrkesfaglig utdanningsprogram ved en videregående skole. Studiet tar for seg hvordan man som yrkesfaglærer kan støtte og motivere elever/lærlinger/lærerkandidater i yrkesfagutdanningen. Du vil jobbe med å tolke læreplaner og lede yrkesrelevant opplæring for elever med til dels svært ulike læringsbehov og yrkesinteresser. Dette kan ha betydning for elevenes motivasjon og dermed kunne forebygge frafall og manglende fullføring av yrkesutdanning. Studiet inneholder utvikling av kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram, samt kompetanse i læreplananalyse og analyse av fellestrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet og om yrkenes særpreg.

Videre vil det også bli satt fokus på og gjort analyser av dagsaktuell kompetanse i studentens opprinnelige yrkesbakgrunn. Hospitering i bedrifter og/eller offentlige virksomheter inngår i studiet. Det vil også være fokus på Fagfornyelsen og innføring av og arbeid med nye læreplaner i fag, kjerneelementer og overordnet del i opplæringen. Yrkesfaglæreres yrkesfaglige kompetanse er avgjørende for ledelse av yrkesrelevant og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkesinteresser og utdanningsplaner. Slik kompetanse kan gjøre yrkesfaglærer i stand til å konkretisere og eksemplifisere undervisningen og læringsarbeidet og bruk av ulike læringsarenaer i tråd med elevenes læringsbehov.

Videreutdanningen har utgangspunkt i Kunnskapsdepartementets strategi” Yrkesfaglærerløftet - for fremtidens fagarbeidere” og Utdanningsdirektoratets satsning på kompetanseutviklingstilbud innen yrkesfag.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten kan

  • forklare hvordan læreplanen kan tolkes mot ulike yrker i eget utdanningsprogram

  • beskrive utviklingen og behov for kompetanseutvikling i eget yrkesfag

  • drøfte og gi eksempler på hvordan opplæringen kan tilpasses elevenes ulike yrkesinteresser

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere læreplaner relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram

  • analysere yrkers fellestrekk og kompetansebehov

  • dokumentere faglig arbeid, læring og kompetanse i yrkesfag

  • opprette og vedlikeholde samarbeidsrelasjoner i bedrift/offentlig virksomhet

  • gi eksempler på egne undervisningstemaer basert på elevenes yrkesinteresser

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • ivareta yrkenes behov for fellesfaglig og yrkesfaglig kompetanse i egen undervisning

  • begrunne og basere egen undervisning på ulike yrkers kompetansebehov i dagens arbeidsliv

  • dokumentere faglig arbeid på en måte som viser kvalitet, læring og kompetanse og som gir grunnlag for faglige samtaler og samarbeid om vurdering av elevenes læringsarbeid

Opptak

Bestått lærerutdanning rettet mot skole iht. kap. 14 i forskrift til opplæringslova.

Det er krav om ansettelse tilknyttet yrkesfaglige utdanningsprogram ved en videregående skole.

Deltakere uten formell kompetanse, eller som ikke ønsker å avlegge eksamen, kan følge studiet som etterutdanning (ikke studiepoenggivende). Deltakere som gjennomfører etterutdanning får utstedt kursbevis, under forutsetning av at arbeidskrav er gjennomført tilfredsstillende underveis. Krav om ansettelse tilknyttet yrkesfaglige utdanningsprogram ved en videregående skole gjelder også for kursdeltakere.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner:

Pedagogisk metode og yrkesdidaktikk, 15 stp.
Yrkesfaglig kompetanse i bredde og dybde, 15 stp.

 Følgende temaer vil inngå i studiet:

• Forankring av opplæringen i elevenes yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner
• Tilpasset opplæring, i forhold til yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner
• Praktiske læringsformer i klasserom og verksted
• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet med tanke på YFF og lærling-/opplæringskontrakt
• Vurdering
• Bruk av digitale lærings- og vurderingsformer
• Flerfaglighet i program- og fellesfag
• Dybdelæring og yrkesretting av fellesfag og programfag
• Identifisering av elevers behov for oppfølging og tilrettelegging, og hvilke samarbeidsinstanser som kan bidra til å gi elevene et best mulig opplæringstilbud
• Bruk av elevsamtalen for å identifisere elevenes behov og interesser i yrkesopplæringen

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert og består av 6 nettbaserte samlinger á 2 dager. Det gjennomføres 3 nettbaserte samlinger i hvert emne.

Det legges opp til dialogbaserte forelesninger i tillegg til gruppearbeid/individuelt arbeid med relevante oppgaver samt presentasjon av utviklingsarbeidet under samlingene. Det gis veiledning mellom samlingene på arbeidet med arbeidskrav (utviklingsarbeid). Veiledningen vil foregå via digitale samarbeidsverktøy.
Studentene hospiterer i tre valgfrie yrker som er relevante for utdanningsprogrammet studenten underviser i. Studentene skal følge en faglært ansatt ved bedriften/virksomheten, og skal være inntil 2 dager på hver arbeidsplass, til sammen 6 dager.

Videre skal studentene prøve ut yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass.


Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være gjennomført innen angitte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen, se den enkelte emnebeskrivelse.

Eksamen
Begge emnene har arbeidskrav som forutsetning for sluttvurdering, og avsluttes med individuell vurdering. Det benyttes varierte eksamensformer, se de enkelte emnebeskrivelsene. Det benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

De fagansatte driver FoU-arbeid innen en rekke områder og har alle lang erfaring fra yrkesfagutdanning, lærerutdanning for yrkesfaglærere og yrkesopplæringen i videregående opplæring.
Både litteratur og forelesninger vil bygge på aktuell forskning på fagområdet. I tillegg er de fagansatte forfattere av læreverk for yrkesfag i videregående opplæring og fagbøker for yrkesfaglærerutdanningen.

Internasjonalisering

Pensumlitteratur vil være av internasjonal karakter, både engelsk og skandinaviske språk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. Etter hvert semester evaluerer studentene studiet på elektronisk skjema fra HiØ VIDERE.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Du vil kunne jobbe med ledelse av opplæringsaktiviteter tilknyttet videregående opplæring skoler, bedrift/virksomhet og i tilknytning til voksenopplæring.

Studenter som ønsker å bygge på med videre studier kan f.eks. søke opptak til masterstudium i yrkespedagogikk ved OsloMet eller NTNU forutsatt at de fyller gjeldende opptakskrav til studiet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen 19. januar 2021

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2021/2022.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Førstelektor Eva Martinsen Dyrnes Studieleder Alf Rolin

Studiemodell

Høst 2021

Ped. metoder og yrk.didaktikk i bredde og dybde for yrk.faglærere

Vår 2022

Ped. metoder og yrk.didaktikk i bredde og dybde for yrk.faglærere

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. mars 2024 03:26:31