Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
10
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bestemmes av oppdragsgiver.

Kontakt

Studieprogramansvarlig
HiØ VIDERE

Studieplan for Karriereveiledning (10 studiepoeng) (Høst 2011)

Informasjon om studiet

Høsten 2011 tilbys studiet kun som oppdragsstudium, dvs. at det ikke er åpent for andre søkere enn de som er tilknyttet Bransjeforeningen Attføringsbedriftene.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studentene har etter endt studium

  • grunnleggende kunnskap om karrieveiledningens mest sentrale områder, slik som arbeid med biografiske data, interesser, personlige egenskaper, verdier og karriereveiledning etter kognitive prinsipper. 
  • utviklet god teoretisk forståelse for sentrale områder innen karriereveiledning. 
  • utviklet gode ferdigheter i praktisk karriereveiledning basert på teoriene i studiet.
  • kompetanse til å sette sentrale områder inn i en overordnet karriereveiledningsmodell.
  • kompetanse til å beherske metodikk for å praktisere karriereveiledning med vekt på personlig refleksjon og vurdering i forhold til yrkes- og utdanningsvalg, inklusiv bruk av veiledningsverktøy
  • Opptak

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det forutsettes at studentene har relevante veiledningsoppgaver i sitt daglige arbeid.

    Oppbygging og gjennomføring

    Innhold og oppbygging av studiet

    Studiet består av ett emne på 10 studiepoeng.

    Karriereveiledning er spesialisert veiledning rettet mot karrierevalgsituasjoner som bl.a. bytte av jobb, tilpasninger i jobb og tilbakeføring til jobb. Karriereveiledning er en viktig del av fremtidens arbeidsmåte innenfor felter som driver med tilbakeføring til arbeid (attføring) og arbeid med å tilrettelegge for å hindre utstøting fra arbeidslivet. Vi har plukket ut de områdene som er mest sentrale når det gjelder karriereveiledning til dette bruk. Studiet tilbyr innføring og opplæring i systematisert tilnærming til karriereveiledning basert på de mest anvendte og utbredte teorier innenfor feltet.

    Organisering og læringsformer


    Det gjennomføres fem dagsamlinger med undervisning og bruk av testverktøy. Den første samlingen går over tre dager med undervisning i sentrale fagområder, samt opplæring og trening i bruk av veiledningsverktøyet SCI-A.

    Den neste samlingen er over to dager og inneholder gjennomgang og trening i bruk av interesseverktøyene Jobpics og andre interesseverktøy, samt en gjennomgang av et bredere utvalg karriereveiledningsteorier.

    Mellom fellessamlingene skal studentene

    • gjennomføre karriereveiledning med minst tre forskjellige arbeidssøkere

    • skrive to individuelle skriftlige refleksjonsnotater, med utgangspunkt i karriereveiledningene med arbeidssøkere

    • drøfte aktuelle problemstillinger i gruppe

    Arbeidskrav
    Studenten skal levere to refleksjonsnotater (se over) innen nærmere angitt frist, og refleksjonsnotatene må godkjennes av faglærer senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Evaluering av studiet

    For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemelding. Studentene skal derfor ved slutten av semesteret evaluere studiet på skjema fra SKUT.

    Tilbakemelding underveis

    Det blir gitt tilbakemelding på arbeidskravene.

    Vurdering

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.

     

    Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Besvarelsen vurderes på skalaen A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F betyr ikke bestått.

    Litteratur

    Berthelsen, Preben (2001) Personlighetspsykologi, Trækteori. Frydenlund Grafisk. (s20-s29) I kompendium (29s).  

    Burns, David D (2005) Tenk deg glad, Håndbok, Danor Forlag AS (kap 1, 5, 6, 9, 10, 16) I kompedium (109s)

    Holland, John L. (1997). Making Vocational Choices. Psychological Assessment Resources (s. Kap 1-4 (s1-s72) og Kap 9 (s193-s217), I kompendium (96s). 

    Jørgensen, Ken Hugo (2004) Karriereveiledning. En kort innføring i teori og praksis.  Unipud AS (85s).  

    Højdal, Libeth; Poulsen, Lene: (2007) Karrierevalg. Teorier om valg og valgprosesser. Forlaget Studie&Erhverv AS, ISBN:978-87-7791-246-7. Hele boken 330 s.

     

    Svendsrud, Arne (2006) Manual, SCI-A, Arbeidspsykologisk Institutt (15s). (Deles ut på innføringssamling).  

     

    Svendsrud, Arne (2008) Manual, SCI-S, Arbeidspsykologisk Institutt (15s) (Deles ut på innføringssamling)

     

    Svendsrud,Arne (2009) Manual, jobpics Arbeidspsykologisk Institutt (30s) (Deles ut på 2-dagerssamling)

     

    Det tas forbehold om endringer.

    Jobb og videre studier

    Videre utdanning kan være andre studier som Attføringsbedriftene har i samarbeid med Høgskolen i Østfold eller høgskolestudier i karriereveiledning. Yrkesmulighetene er gode innenfor attføringsbedriftene eller NAV.

    Studieplanen er godkjent og revidert

    Studieplanen er godkjent

    dekan Eystein Arntzen 15. april 2009

    Studieplanen er revidert

    studieleder Olav Kolstad, 27. juni 2011

    Studieplanen gjelder for

    Studieplanen gjelder for perioden 2011 - 2012.

    Studiemodell

    Emner, Karriereveiledning

    Studiepoeng: 10

    Høst 2011

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 13. nov. 2019 22:53:29