E-post åpnet - med VPN

Høgskolen i Østfold sin e-post tjeneste for ansatte ble stengt ned tirsdag 9. mars kl 0745. Dette på grunn av et verdensomspennende angrep på Microsoft sine Exchange servere. Dette påvirker også studenter, som ikke får sendt e-post ut i verden.

Oppdatering om situasjonen torsdag 11.03.21 - kl 0740.

E-postsystemene er nå oppe.

Merk - for å få tilgang til e-post må du nå koble deg til VPN om du ikke er på høgskolens nett. 

Oppdatering om situasjonen onsdag 10.03.21 - kl 1720.

Alle brukere vil bli tvunget til passordskifte i kveld ca kl 20:00. Alle passord vil bli nullstilt, og dere vil få beskjed på SMS hvordan dere skal gå frem for å få nytt passord.

Arbeidet med oppsett av ny server går som planlagt, og det forventes at systemet er klart kl 08:00 torsdag 11.3.

Oppdatering om situasjonen onsdag 10.03.21 - kl 0800.

Det har blitt jobbet gjennom natten med å sette opp et nytt miljø. Det har dessverre tatt litt lengre tid enn forventet, og vi møtte på noen utfordringer som det skal jobbes videre med nå. Vi forventer at e-postsystemet skal være oppe til kl 08.00 torsdag 11.3. Ansatte og studenter vil bli varslet når systemet er oppe.

Oppdatering om situasjonen tirsdag 09.03.21 - kl 2325.

Det pågår sent tirsdag kveld aktivt arbeid sammen ekstern ekspertise for å sette opp et nytt miljø for e-post for ansatte. Det jobbes for at e-postsystemet skal være oppe å gå i løpet av onsdag. Når på dagen er dessverre ikke klart. Alle ansatte vil bli varslet per SMS når e-postsystemet er oppe. Studentene vil bli varslet i Canvas.

Denne nettsiden vil bli oppdatert med ny informasjon så fort vi vet mer om situasjonen. IT-vakta vet på stående tidspunkt heller ikke mer enn det som står her. Det er derfor ingen grunn til å ringe IT-vakta for å fortelle at e-postsystemet er nede.

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) har varslet om sårbarheter i Microsoft Exchange. Høgskolen oppdaterte raskt med feilrettinger, og har benyttet seg av innleide sikkerhetseksperter for å gå igjennom serveren for å sjekke om vi er berørt. For å være på den sikre siden må e-post tas ned, slik at dette arbeidet kan ferdigstilles.

Dette betyr at når du åpner din Outlook i dag, vil du ikke få ny e-post, og du vil ikke få ny kalenderinvitasjoner. Du kan derimot lese og se all annen mail som du allerede har lastet ned til din e-postklient. Du kan også se dine kalender. Du kan derimot ikke verken sende e-post eller kalle inn til nye møter så lenge e-post er nede. Les tips om du ikke kommer inn i Outlook.

Bruk alternative tjenester i mellomtiden

Selv om du ikke kan benytte e-post, er det fullt mulig å benytte andre kommunikasjonsmetoder i mellomtiden. Både Teams, Skype og Zoom er oppe. Vi oppfordrer alle til å være pålogget alle disse, så andre kan få tak i deg på annen måte. Det er fullt mulig å ringe opp hverandre via Teams, og det er mulig å koble flere på en samtale i Teams når den er i gang.

Studenter kan selvsagt benytte Canvas som vanlig i mellomtiden.

Nyttige tips

Hvis du starter Outlook på nytt, og den ikke åpner seg, er det fordi den forsøker å koble seg til høgskolens server. For å lure den til å ikke forsøke å koble seg opp, må du sku av nettet på din maskin, og så starte Outlook på nytt. Skru av wifi på maskinen om du bruker det, evt så tar du ut nettverkskontakten fra pc/docking om du benytter det. Du kan koble nettverket på igjen når du har åpnet Outlook og fått tilgang til din cachede e-post. For å slippe å gjøre dette igjen, kan du også klikke på "Work offline" i menyen i din Outlook klient. Da slipper du å skru av nettet om du skal skru av og på din maskin.

Publisert 9. mars 2021 08:23 - Sist endret 11. mars 2021 07:44