English version of this page

Brukernavn og passord

Passordtjenesten benyttes for å opprette eller bytte passord, låse opp stengt konto eller for å finne brukernavnet ditt.

Ved mistanke om stjålet passord, må det byttes omgående og IT-vakt kontaktes.

Alle nye studenter og ansatte får tildelt en brukerkonto når de starter ved HiØ. SMS med brukernavn sendes ut når brukerkonto har blitt opprettet. Denne kontoen brukes til innlogging på de fleste av våre IT-tjenester.

HUSK at for pålogging til e-post bruker du dittBrukernavn@hiof.no

Passordtjenesten

I Passordtjenesten kan du finne brukernavnet ditt, endre passord og sette passord for første gang for nye brukere.

Ny student eller ansatt

Gå til Passordtjenesten og trykk på "Ny bruker". Identifiser deg med enten brukernavn og mobilnummer eller med elektronisk id gjennom ID-porten.
MERK! Brukerkontoen din må være opprettet før du kan gjøre dette, du mottar en SMS når brukerkontoen er klar til bruk.

Endre passord

Gå til Passordtjenesten, og logg inn med brukernavn og ditt nåværende passord.
MERK! Du må koble til eduroam på nytt etter passordbytte.

Glemt passord eller låst konto

Gå til Passordtjenesten og trykk på "Glemt passord". Identifiser deg med enten brukernavn og mobilnummer eller med elektronisk id gjennom ID-porten.
MERK! Du må koble til eduroam på nytt etter passordbytte.

Glemt brukernavn

Gå til Passordtjenesten og trykk på "Glemt brukernavn". Identifiser deg med personnummer eller studentnummer.

Tidligere student eller ansatt

Har du vært student eller ansatt hos oss, vil du få det samme brukernavnet som tidligere. Når brukerkontoen er aktivert, må du opprette passord i passordtjenesten. Her finner du også ditt brukernavn.

Krav til passord

  • Nytt passord kan ikke ligne for mye på et passord du har brukt tidligere.
  • Nytt passord kan ikke inneholde navnet eller brukernavnet ditt.
  • Bruker du Apple-produkter eller har annet oppsett enn norsk på tastaturet, kan det være greit å styre unna nasjonale tegn som ÆØÅæøå i passordet.
  • Husk på at du skal finne igjen tegnet på alle tastaturene du bruker.

Regelmessig bytte av passord

I god tid før passordet utløper kommer det en e-post med påminnelse til deg.

  • Studenter må bytte passord minst hvert tredje år
  • Ansatte må bytte passord minst én gang i året.

Bytter du ikke passord innen fristen, låses kontoen og du må da låse den opp igjen i Passordtjenesten.

2-faktor autentisering i Microsoft 365

For å benytte e-post må man ha 2-faktor aktivert, dette tilsier at du må bekrefte med mobil for å logge inn.
Veiledning på hvordan du kan sette opp 2-faktor autentisering

FEIDE-innlogging

FEIDE-innloggingen fungerer bare så lenge du har en aktiv studierett eller er ansatt ved HiØ.
Se informasjon registrert om deg i FEIDE.

Etter at avsluttende vitnemål/karakterutskrift er sendt, har du ikke lengre aktiv studierett. Da kan du benytte elektronisk ID, for eksempel BankID, for å logge inn i StudentWeb og sjekke eksamensresultat og din studentstatus. Oppdager du noe som ikke stemmer tar du kontakt med Studenttjenester ved ditt studiested.

Publisert 19. apr. 2018 09:46 - Sist endret 5. nov. 2021 14:53