Brukernavn og passord

Alle nye studenter og ansatte får tildelt en brukerkonto når de starter ved Høgskolen i Østfold. Denne brukerkontoen er knyttet opp mot Felles Elektronisk IDEntitet, FEIDE, og lar deg bruke samme innlogging på de fleste av våre IT-tjenester.

Passordtjenesten

Benyttes for å opprette eller bytte passord, eller for å finne brukernavnet ditt.
Ved passordbytte tar det inntil 30 minutter før passordet kan brukes på alle IT-tjenestene.
For å bruke passordtjenesten må du ha registrert mobilnummeret ditt hos HiØ.
Brukernavnet må skrives inn med kun små bokstaver og ved inntasting av personnummer må alle 11 siffer være med uten noen mellomrom.

Passordtjenesten

  • For studenter hentes mobilnummer fra Kontakt- og reservasjonsregisteret. Har du reservert deg mot oppslag, må det registreres i StudentWeb.
  • For ansatte hentes dette fra SAP. Logg inn i SAP Portal og legg inn ditt mobilnummer under: Egne data - Personlig profil - Mobilnummer privat.
  • Du må koble til eduroam på nytt med brukernavn og passord, etter passordbytte.

Har du ikke registrert ditt mobilnummer hos HiØ ennå, kan du bytte passord via gammel løsning. Denne skal avvikles, så det er viktig at du oppdaterer din informasjon i Studentweb eller SAP Portal. Det tar 1-2 dager fra du registrerer mobilnummeret til det kan brukes i passordtjenesten.

Dersom du ikke har registrert ditt mobilnummer hos HiØ ennå og du har glemt ditt passord, må du kontakte IT-vakt for å få nytt passord.

Ny student

Du vil få en SMS når din brukerkonto blir opprettet. Nye studenter som er tatt opp via Samordnet opptak mottar SMS i løpet av den første uka i august. Studenter tatt opp via lokale opptak mottar SMS fortløpende etterhvert som de blir registrert. Når brukerkontoen er opprettet, kan du opprette passord i passordtjenesten.

Se informasjon under ditt studieprogram for mer informasjon om det å være ny student. Du finner ditt studieprogram ved å trykke på "Finn studieprogram" på HiØs nettside.

Tidligere student eller ansatt

Har du vært student eller ansatt hos oss, vil du få det samme brukernavnet som tidligere. Brukerkontoen er deaktivert inntil den aktiveres igjen av studiestedsadministrasjonen eller HR. Når brukerkontoen er aktivert, må du opprette passord i passordtjenesten. I denne finner du også ditt brukernavn.

Kjennetegn på et godt passord

De åtte første tegnene må bestå av en blanding av store og små bokstaver, tall og andre tegn.
Alle passord må være på minst 8 tegn
Ikke bruk nasjonale tegn som ÆØÅæøå
3 av 4 følgende regler må være oppfylt innenfor de første 8 tegnene:
Husk på at du skal finne igjen tegnet på alle tastaturene du bruker.

  • Minst en liten bokstav (a-z)
  • Minst en stor bokstav(A-Z)
  • Minst et tall (0-9)
  • Minst et spesialtegn ([]-+?=*()/_!,;.:{}<>$\|'@)

Krav om jevnlig bytte av passord 

Studenter må bytte passord minst hvert tredje år, ansatte minst en gang i året.
Har du mistanke om at noen kan ha fått tak i passordet sitt, skal det byttes omgående.
Bytt passord i passordtjenesten og kontakt IT-vakt ved problemer.
I god tid før passordet utløper kommer det en epost med påminnelse til deg.

FEIDE-innlogging

FEIDE-innloggingen fungerer bare så lenge du har en aktiv studierett eller er ansatt ved HiØ.
Se informasjon registrert om deg og hvilke IT-tjenester du har tilgang til med FEIDE innlogging.

Etter at avsluttende vitnemål/karakterutskrift er sendt, har du ikke lengre aktiv studierett. Da kan du benytte elektronisk ID, for eksempel BankID, for å logge inn i StudentWeb og sjekke eksamensresultat og din studentstatus. Oppdager du noe som ikke stemmer tar du kontakt med lokal studiestedsadministrasjon.

Publisert 19. apr. 2018 09:46 - Sist endret 3. aug. 2018 14:42