English version of this page

Undervisning og møter på nett

Hva brukes når?

Møter

Ansatte kan avholde møter i Skype for business, Microsoft Teams og Zoom.
Innkalling skjer fra Microsoft Outlook.

Studenter kan avholde møter i Microsoft Teams og Zoom.
Innkalling skjer fra Microsoft Office eller fra app.

Skype for Business egner seg godt for møter med få deltagere.

Microsoft Teams egner seg godt også for større grupper, som har behov for samskriving og deling av dokumenter og lagring av chat.

Zoom egner seg godt for større grupper. Zoom har ikke funksjonalitet som samskriving, deling av dokumenter eller lagring av chat. 

Undervisning

Vi skiller mellom synkron (sanntids) og asynkron (forhåndsinnspilt) undervisning.

For synkron undervisning anbefales Zoom. For mindre studentgrupper kan Microsoft Teams også brukes. 

For asynkron undervisning anbefales Canvas Studio. Powerpoint med talking head kan også brukes. I tillegg finnes det på begge campus et opptaksstudio i tilknytning til Læringsstøttesenteret.

Muntlig eksamen

Zoom anbefales for gjennomføring av muntlig eksamen. 

Studieseksjonens nettside om muntlig eksamen over nett

Opptak av undervisning

Se våre hjelpesider om intervjuer og opptak av undervisning og møter


Zoom

HiØ tilbyr Zoom til alle studenter og alle ansatte. Vi bruker Zoom til sanntids nettundervisning med lærer, gruppearbeid, kurs, muntlige arbeidskrav, muntlig eksamen og møter.

Studiestart 2020

Det arrangeres drop-in økter i Zoom hver dag kl 12:00 - 13:00 og 16:00 - 17:00 f.o.m. fredag 7/8 t.o.m fredag 14/8. Her kan du komme og få testet at ditt tekniske utstyr fungerer slik det skal for at du skal kunne delta i undervisning i Zoom.


Skype for Business

Skype for Business er en samhandlingsplattform som kan brukes til telefoni, elektroniske møter, fjernhjelp og chat. Det er kun tilgjengelig for ansatte.


Microsoft Teams

Microsoft Teams er en samhandlingsplattform som kan brukes til elektroniske møter, gruppearbeid, undervisning i små grupper, fjernhjelp, fildeling og chat. Det er tilgjengelig både for studenter, ansatte og eksterne.


Adobe Connect

HiØ tilbyr Adobe Connect til alle studenter og alle ansatte. Vi bruker Adobe Connect til nettundervisning med lærer,  gruppearbeid, videoopptak av presentasjoner, kurs, forelesninger og muntlige arbeidskrav.

Adobe Connect avvikles 31.12.2020


Canvas Studio

Studio er et videosystem som er integrert i Canvas. Det gir studenter og lærere muligheter til å laste opp videoer og diskutere/kommentere innholdet i videoen. 

Man kan i Studio legge inn kommentarer på bestemte tidspunkt i videoen. Systemet kan også benyttes som en innleveringsmetode, når det er aktuelt for studenter å levere inn video som en oppgaveinnlevering.

I tillegg er det enkelt for studenter og lærere å lage egne skjermopptak (screencast) med Studio. Det kan egne seg godt for små instruksjonsvideoer, korte presentasjoner med mer.
Systemet har også en redigeringsmulighet for video.

Ta programmet i bruk ved å følge instruksjonene som finnes inne i Canvas. Delta eventuelt på kurs arrangert av Læringsstøttesenteret.


Powerpoint med Talking Head

Powerpoint har fra versjon 2019 mulighet for å gjøre opptak av det man gjør på datamaskinen, og man kan også sette inn talking head i hjørnet av videoen man produserer.


Opptaksstudio

Både i Halden og i Fredrikstad har Læringsstøttesenteret et opptaksstudio som kan bookes av ansatte i Outlook. Legg inn rommet i din romliste i Outlook kalender for å enkelt kunne sjekke om rommet er ledig eller ikke. For åpningstider, informasjon mm, se nettsidene til Læringsstøttesenteret eller ta kontakt med Seksjon for pedagogisk utvikling og læring ( PULS ).

Publisert 8. mai 2018 09:51 - Sist endret 29. juni 2020 09:05