English version of this page

Skype for Business for ansatte

Hva er Skype for Business og hva brukes det til?

Skype for Business er en samhandlingsplattform som kan brukes til:

  • telefoni
  • elektroniske møter med og uten video
  • snakke sammen med chat
  • dele enkeltprogrammer eller bilde av hele skjermen sin med andre brukere.
  • fjernhjelp. IT-tjenester og Arkiv bruker dette for eksempel hvis ansatte får problemer med sin PC på reise eller på annen måte ikke kan nås fysisk.

Tidligere versjoner av programmet hadde navnet Lync.

Alle ansatte skal ha tilgang til Skype for Business på sin datamaskin.

Kalenderen din i Outlook styrer tilgjengeligheten din i Skype for Business, men dette kan også overstyres ved behov. Det er derfor viktig at kalenderen er oppdatert med dine aktiviteter, for å unngå at andre forsøker å kontakte deg for eksempel under et møte eller i undervisningen.

Utstyr som trengs ved Skype for Business-samtaler er som standard et headsett. Du kan få et headset ved å henvende deg på IT-vakt. Enkelte spesialfunksjoner som opptakskontor, bokhandel og kantine benytter annet alternativt utstyr.

Kom i gang med Skype for Business i Windows

Skype for Business er en del av Office versjon 2013 og nyere. Hvis du har Office 2013 eller 2016 på datamaskinen din, kan du oppgradere til versjon 2019 i Programvaresenter.

Når du starter datamaskinen din for første gang, vil Skype for Buiness i de aller fleste tilfeller starte automatisk. Hvis den ikke gjør det kan du søke etter programmet fra oppgavelinjen i Windows.

Første gang må du logge inn med din fulltnavns e-postadresse, for eksempel per.j.olsen@hiof.no hvis du heter Per Jørgen Olsen.

Spretter det opp spørsmål om brukernavn og passord, skriver du inn ditt brukernavn@hiof.no (på samme måte som for eduroam) og ditt FEIDE-passord. Kryss også av for at brukerinformasjon skal lagres.

Når du har logget på, kan du blant annet se din nåværende status. Denne kommer fra kalenderen din i Outlook, og kan overstyres ved behov. Du kan for eksempel endre til Ikke forstyrr hvis du skal noe veldig spesielt.
Det er viktig at du også holder kalenderen din oppdatert, slik at Servicetorget og andre kan gi god tilbakemelding om når du kan nås dersom du er opptatt med undervisning, møter eller annet i en kortere eller lengre periode.

Det første du trenger å gjøre er å sjekk innstillingene dine.

Sjekk at Skype for business starter automatisk under Tannhjul - Personlig:

Personlig - Start app automatisk og i forgrunnen

Sjekk lydinnstillinger under Tannhjul - Lydenhet:

Dersom du ikke har et headset koblet til datamaskinen, eller ditt headset ikke er satt opp til å være standard kommunikasjonsenhet i Window, vil PC- mikrofon og -høyttalere være valgt enhet for høyttaler og mikrofon.
Ulempen med å kjøre lyd via PC, mikrofon og høyttalere er at du kan oppleve ekko og at den du snakker med vil høre alle lydene som er rundt i rommet. Med andre ord vil det bli mye støy i samtalen. Derfor anbefaler vi at du setter velger ditt headset som standard.

Vi anbefaler også at man krysser av på "ring også: i høyttalere". Dette er fordi det er lettere å høre telefonen ringe fra datamaskinens høyttalere enn inne fra headsettet.


Sjekke også innstillinger for videoenhet. 
I bildet under er det ingen videokamera koblet til maskinen, men alle bærbare PC-er ved HiØ har et integrert web-kamera. Da står det "Integrated Webcam":

Dette virker kun når lokket på den bærbare PC-en er åpent, og den lille kameraluka er åpen (gjelder enkelte PC-modeller).

Kameraluke Dell 7400

Hvis du har andre videoenheter koblet til PC-en, kan du velge disse isteden.

Kom i gang med Skype for Business på Mac

Det første du må gjøre er å laste ned Skype for Business for Mac til din datamaskin, og installere programmet. Du finner programmet her.

Når programmet er installert må du starte det manuelt første gang. 

Oppsett første gang

  1. Skriv inn din standard e-postadresse ved HiØ. Dette er adressen som vises om du logger inn i Outlook Web App og trykker på navnet ditt oppe i høyre hjørne av skjermen. Adressen er vanligvis på formen fornavn.etternavn@hiof.no
    Trykk  deretter på Avanserte innstillinger

    Oppsett SfB for Mac 01
  2. Skriv inn ditt brukernavn på formen hiof_no\brukernavn eller brukernavn@hiof.no og trykk Lagre.
    Du finner \ ved å trykke på Shift + Alt + 7


     
  3. Tast deretter inn ditt FEIDE-passord og trykk "Logg på"

Publisert 8. mai 2018 09:16 - Sist endret 30. okt. 2020 09:20