English version of this page

Microsoft Teams

Teams er et produkt fra Microsoft som kan brukes til videomøter,  samarbeid og samhandling via blant annet chat. Det er gratis tilgjengelig gjennom Office 365 for alle studenter og ansatte ved HiØ, og man kan også invitere eksterne.

Med Teams kan du:

  • chatte med personer i de ulike teamene dine, med eller uten video
  • arrangere videomøter, for eksempel når det ikke er tilgang på nok møterom, når det ikke er behov for å møtes fysisk, eller når en eller flere av møtedeltagerne har hjemmekontor eller befinner seg på ulike steder i kommunen, fylket eller landet
  • dele skrivebord, for eksempel for å yte fjernhjelp eller vise møtepapirer under møte
  • dele filer, og samskrive i dokumenter
  • enkelt invitere med eksterne samarbeidspartnere

Teams kan brukes av ansatte, studenter og eksterne.

Eksterne inviteres via sin epost-addresse, eller via brukernavn@institusjon.no om de også har Office 365.

Logge inn og bruke Teams

Teams kan brukes både i nettleser og som en applikasjon i Windows.

Første gang du skal bruke Teams må du logge inn i Office 365 med brukernavn@hiof.no, og deretter logge inn med FEIDE i neste vindu.

Du finner Teams-appen på startsiden din i Office 365:

Teams-ikon   

Trykk på App-ikonet for Teams, og du er inne.

For å installere Teams-appen på datamaskinen din, må du trykke på dette ikonet:

Opprette eller bli med i Team

  • Start med å lage et MS Teams-rom. 
    Trykk på "Bli med i eller opprett et team"

    Opprette eller bli med i team
     
  • Trykk på "Opprett team", og velg en type i neste vindu.
  • Velg om det skal være et privat eller offentlig team. Velg Privat om du ønsker at kun inviterte skal ha tilgang
  • Dokumentasjon fra Microsoft

Dersom du skal bli med i et Team og har fått en kode, start på samme måte som om du skulle opprettet et team, men velg "Bli med i et team med en kode", og fyll inn koden i neste vindu.

Eiere av rommet kan slette det om de ønsker. Dette er viktig for deg som romeier å vite om, så du ikke sletter rommet ved en feil. 

Om eieren av et rom har sluttet, kan dere sende en e-post til itvakt@hiof.no med hvem som skal være ny eier, så legger vi inn dette. Vi trenger da informasjon om hvilke(t) rom det gjelder, og hvem som skal være eier(e). 

Legge til medlemmer i et team

  • Gå inn på teamet du er eier av, og som du ønsker å legge til medlemmer i
  • Trykk på de tre prikkene bak team-navnet, og velg "Legg til medlem"

    Legg til medlem
     
  • Skriv inn navnet på personen eller teamet du ønsker skal være medlem og velg denne i lista som kommer opp, e-postadresse@institusjon.no om personen har Office 365 ved en annen institusjon, eller lim inn e-postadresse om det er en ekstern som ikke har Office 365. Legg til
Publisert 18. mars 2020 09:48 - Sist endret 18. juni 2020 07:44