-
-
Prøitz, Lin
(2022).
Festen (novelle, lydbok).
-
Prøitz, Lin
(2021).
‘From Boyhood to Radicalised Masculinity – Thematising Incels’.
(Arranged by Prøitz & Langeland)
.
-
-
Prøitz, Lin & Hoel, Tone Larsen
(2020).
Psykt tabu.
[Internet].
erfaringskompetanse.no.
Show summary
Både egne ideer om psykiske plager og erfaringer med rasisme i møte med helsepersonell kan stå i veien for å søke psykisk helsehjelp. Det er konklusjonen i ny rapport av førsteamanuensis Lin Prøitz ved Høgskolen i Østfold.
-
Borgan, Eldrid & Prøitz, Lin
(2019).
Sosiale medier: Hva gjør andres feriebilder med sommeren din?
[Internet].
forskning.no.
Show summary
− Jeg må kunne tåle å se bilder av en persons «lykkelige liv» – selv om mitt liv i det øyeblikket kanskje ikke kjennes så meningsfylt ut som hennes, like mye som han som poster sitt «lykkelige liv» må tåle min reaksjon, sier forsker.
-
O'Grady, Siobhan; Noack, Rick & Prøitz, Lin
(2019).
Photo of drowned migrant child recalls an image that shocked the world in 2015.
[Newspaper].
The Washington Post.
Show summary
They almost made it to the riverbank safely.
Instead, they ended up facedown in the water, the little girl tucked inside her dad’s black T-shirt, her arm around his neck, her legs so short they barely reach his waist.
The father and daughter from El Salvador drowned together on the U.S.-Mexico border this week, the tragedy captured by photographer Julia Le Duc, whose photo of them was first published in Mexican newspaper La Jornada before it circulated widely on social media.
For many, the wrenching photo recalled the image of a 3-year-old Syrian boy who lay lifeless on a beach in a doomed attempt to reach Europe in 2015. The photograph of Alan Kurdi triggered calls for reform and fueled sympathy for migrants when they were at the heart of a bitter debate in Europe. ...
-
Prøitz, Lin & Roen, Katrina
(2018).
‘i feel there's no point in going anywhere anymore’: The workings of emotion and affect in the context of web based interactions among people affected by diverse sex development.
-
Roen, Katrina; Prøitz, Lin & Carlquist, Erik
(2018).
Social movements online: Intersex embodiment and affect.
-
Prøitz, Lin & Carlquist, Erik
(2018).
"Enjoyment is a serious thing": Intimacy, affect and humor in young Norwegians' Snapchat practices.
-
-
Prøitz, Lin & Garbo, Gro Lien
(2018).
Fortsatt ikke lett å komme ut av skapet.
[Internet].
UiO.no.
Show summary
Pride-parader fyller gatene rundt om i landet i disse dager, og Universitetet i Oslo (UiO) deltar sammen med OsloMet i OsloPride 30. juni under parolen «Fryktløs kunnskap». Men hvor lett er det egentlig å være skeiv – lesbisk, homofil, bifil eller transperson (LHBT-person) – i Norge i dag? Har vi et inkluderende mangfold i nabolaget, på skolen, på arbeidsplassen? Og har vi et inkluderende språk? Eller er det bare mor, far og barn som gjelder når vi snakker om familie?
Trans – utfordrende
- Det er helt klart lettere å være skeiv i dag enn for tjue år siden, selv om det ikke nødvendigvis er lettere for enkeltindividet, sier Lin Prøitz, som er medieviter og forsker ved Psykologisk institutt ved UiO.
-
Holsten, Hilde Hartmann; Castellacci, Fulvio & Prøitz, Lin
(2018).
How does social media affect your well-being?
[Internet].
ScienceNordic.
Show summary
Social media can increase happiness and nurture your social circle. But depending on who you are, social media can potentially also make you unhappy and more isolated.
-
-
-
Prøitz, Lin
(2018).
Selvbilde.
Show summary
Er vi rammet av dokumentarisme og narsissisme?
Debatten rundt selvfremstilling i sosiale medier og mulig økende tendens til narsissisme er aktuell i en tid der grensene mellom det private og offentlige viskes ut. Også innen kunstfotografiet har det selvbiografiske og navlebeskuende vært en trend de senere årene, noe vi også kjenner igjen i litteratur og i film. Samtidig har vi samfunnet og verden tettere på oss i dag på grunn av internett, noe som kanskje skulle tilsi et økende engasjement for verden utenfor seg selv.
Oslo Fotokunstskole inviterer til en intim samtale mellom psykiater Finn Skårderud og filmregissørene Iram Haq og Ole Giæver. Skårderud har engasjert seg i tematikken rundt avhengigheten av den navlebeskuende og dokumenterende delen ved sosiale medier, Iram Haq viser i sine filmer en evne til å kombinere det selvopplevde med en sterk samfunnsengasjert og kunstnerisk stemme og Ole Giæver er i sine filmer opptatt av egen persons plass i dagens samfunn og viser gjennom ”det lille og nære” mennesket i et større perspektiv.
Kjønns- og medieforsker Lin Prøyz vil innlede samtalen med et foredrag rundt sin doktograd med temaet ”Selvbilde. Fra selvportrett til selfie”.
Tid: onsdag 24 januar 2018, kl. 19:00 – 20:30
Sted: Oslo Fotokunstskole - Waldemar Thranesgate 84
Dørene åpner 18:30 med forfriskninger i baren. Vel møtt!
Velkommen til et spennende og tidsaktuelt faglig arrangement!
-
-
Carlquist, Erik; Prøitz, Lin & Roen, Katrina
(2017).
A psychological study of digital youth practices and affect.
-
Roen, Katrina; Prøitz, Lin; Carlquist, Erik & Bostadløkken, Ida Pallin
(2017).
Negotiations of intersectional identities and differences online.
-
Netteland, Grete & Prøitz, Lin
(2016).
Digital and paper-based public information– a “must” for work immigrants in rural areas in Western Norway.
Show summary
During the last decade, rural areas in Western Norway have experienced a significant increase in work immigrants from Poland and Lithuania. These people are a sought‐after resource ‐ because of a declining population and a high demand of labor. In order to stay, however, they need information about the community and relevant public services. Based on a case study of three rural municipalities in Western Norway, this paper identifies to what extent public sector prepare, communicate and disseminate relevant information to polish work immigrants. We also identify their information needs, how they assess available public information and which channels (digital or non‐digital) they prefer. The study concludes that only one rural municipality has prepared especially for work‐ immigrant targeted information. More often than not, municipalities neither know work‐ immigrants’ needs nor their preferred channels. As a result, ‘work‐immigrant specific’ information (e.g. about police, tax, financing) is frequently missing, on municipality web sites, municipality FB‐and Twitter‐accounts and in paper‐based pamphlets. We suggest that municipalities that want to grow, should offer a more targeted combination of personalized digital and non‐digital information, a “digitalized/human” door‐opening‐ service, more public digital services, good Norwegian language‐courses, public information meetings, and a tight collaboration with employers and workplaces.
-
-
Netteland, Grete & Prøitz, Lin
(2015).
«Kunnskap om offentlige informasjon til og for arbeidsinnvandrere».
-
Mainsah, Henry & Prøitz, Lin
(2015).
Two Journeys into Research on Difference in a Nordic Context: A Collaborative Auto-Ethnography.
In Andreassen, Rikke & Vitus, Kathrine (Ed.),
Affectivity and Race: Studies from Nordic Contexts.
Ashgate.
ISSN 9781472453495.
p. 169–186.
-
-
Oulie, Hege; Holm-Johnsen, Hanne & Prøitz, Lin
(2015).
Fra synsmaskin til Instagram, Preus Museum.
Show summary
"I hele 2015 feirer Preus museum 20 år som nasjonalt fotomuseum.
For å fortelle nye og annerledes historier, byr museet på gjenstander som kanskje ikke er like velkjente for alle, sammen med velkjente ikoner fra fotohistorien. Bli med på en spennende reise helt fra førfotografisk tid, med synsmaskiner som ble brukt som underholdning, og fram til dagens bildedelingskultur der du selv kan bli med på å dele.
Fotografiets offisielle fødselsår er 1839, men tiden før fotografiet ble også brukt til å «oppdra» mennesker til subjektive betraktere. Vi viser fram mange «synsmaskiner» som viser hvordan bilder kunne brukes til både underholdning og undervisning. Flere av maskinene leker med synsbedrag og gir morsomme og spennende aha-opplevelser også i dag!" (refereansen er fra Preus Museum hjemmeside)
-
Netteland, Grete & Prøitz, Lin
(2014).
"Kunnskap om offentlige informasjon til og for arbeidsinnvandrere». Statusrapport for delprosjekt 3 i prosjektet "Arbeidsinnvandring på Vestlandet - arbeidsinnvandrarar som regional ressurs”.
-
Amundsen, Geir & Prøitz, Lin
(2014).
Gutta inntar Snapchat. Lavere terskel for å være "drøy" på Snapchat.
[Newspaper].
Bergens Tidende .
Show summary
/.../Et umettelig selvdokumenteringsbehov
- Både unge kvinner og menn er opptatt av Snapchat av samme årsak, nemlig de umettelige selvdokumenterings- og arkiveringspraksisene vi har i dag, med eksempelvis bilder lastet opp og delt via smarttelefonen til en mengde sosiale nettsamfunn. Det skaper en «arkiveringsbyrde», sier Lin Prøitz som har en doktorgrad i kjønn- og medievitenskap fra Universitetet i Oslo (UiO) og for tiden jobber som gjesteforsker ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning.
En «arkiveringsbyrde» Snapchat ifølge Prøitz sparer brukerne for ved å gjøre hele slettejobben for dem.
- Snapchat er øyeblikkfanger nummer én, og ligner mer på fysisk tilstedeværende kommunikasjon enn kommunikasjon via sosiale medier generelt, da man må følge med og være tilstede og klar i det bildemeldingen åpnes/.../
-
Prøitz, Lin
(2014).
Den digitale tekstsyklusen (Digital Litteratur).
-
Prøitz, Lin
(2014).
Fra SMS til Selfies. Selvframstillinger i en visuell digital ungdomskultur.
-
Prøitz, Lin
(2014).
Digital Literature for Children and Youths.
-
Prøitz, Lin
(2014).
Digital barnelitteratur i Norge - en innføring.
Show summary
Hvilke måter å fortelle på er det teknologien inviterer til?
-
bergmo, tonje & Prøitz, Lin
(2014).
Møt Duckface og Stoneface Kjønnsforskjeller forsterkes på nett. Der jenter dominerer i sosiale medier, spiller guttene helst spill.
[Internet].
NRK.
Show summary
– Den generasjonen som driver med dette er den første generasjonen som vokser opp i en digital kultur. De har full tilgang, men ikke nødvendigvis den komplekse forståelsen av landskapet de beveger seg i. De har heller ikke rollemodeller som kan fortelle dem hva de skal tenke, sier Prøitz til NRK.no.
– Vi trenger mer mangfold
De digitale feltene der dagens ungdommer beveger seg er stort sett fritt for voksne med erfaringer de kan overføre til de unge.
– Det mangler et refleksjonsnivå man ofte får på andre felt. Dette er den første generasjonen som ikke har det, sier hun.
-
-
Prøitz, Lin
(2013).
Stemme - samfunn: hva skjer med barne og ungdomslitteraturen når kulturen digitaliseres?
Show summary
Hva skjer med barne- og ungdomslitteraturen når kulturen digitaliseres? Parallelt med at ny teknologi lanseres, oppstår debattene om hvordan det nye truer det etablerte. Hva skjer med egentlig med litteraturen når den gis ut som app på en mobil?
Hva skjer med barns leseferdigheter? Hva hender med lesestundene mellom voksne og barn når neste generasjons lesere forventer ferdiginnspilt høytlesning fra nettbrettet og animerte aktiviteter det kan samspille med? Kan det være at nye sanser utvikles i tråd med at nye digitale litterære sjangere blir til? Kan det være at nye stemmer slipper til?
-
Prøitz, Lin
(2013).
Words in motion. Book-apps and digital literature for children and youth.
Show summary
Abstract:
Over entire new spheres of life, the dramatically increased intensity of young people’s instant media involvement, represent core features of contemporary participatory culture. From early age, youngsters have been introduced for various portable media applets where participation through communication and making are central. Children not only grow up digital, they constitute parts of the digital everyday through their partaking. Unquestionably, this also concerns children’s ‘participation’ of book-apps.
Conventions governing the reading of books have been moulded through centuries. These conventions have become intangible and subtle parts of the reading process; a process of which we rarely need to reflect upon. Literature is however, as Koskimaa (2000) states in his work on hyper novels, a historically changing concept. Book-apps represent thus novel literary features, options and practices. Through participatory reading of books as apps, I claim that children and young people contribute in the making and changing concepts of literature. I ask: What kinds of literary narratives emerge due to new participatory technologies? What kind of reading-practices comes into existence? What happens to the literature when words no longer stand still?
In order to develop a concept that comprise new participatory literature, I find it apt to study a larger media culture of which book-apps are situated within and/ or are genre/thematically adjacent to.
Through three cases which - from various perspectives are applicable when attempting to understand new concepts of children’s (participatory) literature - (a) the interactive storybook ‘The artifacts’ (Australia), b) the psp3 game “Papa y Yo” (Brasil)) and c) “The Fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore” (Usa) - will serve as point of departure to this discussion
-
Prøitz, Lin
(2013).
#Øyeblikkfang. Instagram og det sosiale fotografiets grenser.
Show summary
Hvor lenge kan du stå i en kø før du tar opp mobilen?
I kø på Gardermoen? På Rema, på do, på Nav?
Eller i køen for hengerutleie på Ikea en lørdags ettermiddag?
Hvor lang tid tar det før du bikker opp mobilen fra lomma når du trekker nummerlapp 889 og tavla viser 600?
Jeg tenker på mobilen i det jeg ser den tavla. Jeg trekker nummerlapp og setter meg ned og går rett inn. Jeg sjekker Instagram, Facebook, Vg.no, nrk.no, tekstmeldinger, bildene mine og været – helst samtidig.
Jeg sender tekstmeldinger, tar ett bilder, laster opp noen bilder, liker noen bilder, og så skriver jeg en statusoppdatering, før jeg legger mobilen i lomma.
Etter ett sekund kjenner jeg det dirrer i låret, i lomma, på hofta, det skjelver og pulserer. Men det har ikke kommet én tekstmelding, heller ingen som har likt bildet mitt eller fulgt opp statusoppdateringen min. Det har ikke skjedd noe som helst på ett sekund – kanskje fordi jeg er førti år og da tar det minst to.
Så, hvis du gjør som meg, kjenner at det vibrerer uten at det foreligger noen ekstern vibrasjonskilde, så har du fått samtidas tinnitus, bare at det sitter i låret:
Du har fått phantom pocket-vibration syndrom.
-
Eriksen, Kent-Amar & Prøitz, Lin
(2013).
Notorisk utro mot nye medier!
[Newspaper].
Dagens Næringsliv.
-
Prøitz, Lin & Lindstad, Siri
(2013).
Til sengs med mobilen.
[Internet].
Kilden – informasjonssenter for kjønnsforskning.
Show summary
Etter at digitalkameraene, og ikke minst mobiltelefoner med kamera, ble allemannseie, har vi råd og mulighet til å knipse i vei på en måte som ikke var mulig tidligere. Før tenkte vi oss nøye om før vi trykket på utløserknappen. Vel hjemme ble bare utvalgte bilder limt inn i albumet. I dag poster vi i vei på Facebook, Instagram, Flickr eller andre sosiale medier.
− Det private er ikke lenger forbeholdt den private sfære, samtidig som omfanget av hva som kommuniseres av private ting ut i offentligheten er mye større. Det vi tenker som privat, er ikke nødvendigvis lenger forbeholdt private rom. Man skalerer hvor privat noe er. Forståelsen av hva som er privat og hva som er offentlig må med andre ord formuleres på nye måter, sier medieviter Lin Prøitz.
-
Prøitz, Lin
(2013).
"Vær stille mitt hjerte, du har kjent verre enn dette".
-
Næss, Kaja & Prøitz, Lin
(2013).
familiebilder på mobil.
[Radio].
NRK p2 Kulturmorgen.
-
Kristiansen, Sandra Marie & Prøitz, Lin
(2013).
Mobilvaner God morgen Norge.
[TV].
TV2 Oslo.
-
Prøitz, Lin
(2013).
Opplevelsens HerVær.
Show summary
Hvilke måter å fortelle på- og oppleve litteratur på er det teknologiene inviterer til?
I dag gis det i økende grad ut digitale litterære produksjoner for barn. Slike litterære produksjoner kan oppleves på tvers av en rekke ulike smart-plattformer. Fellestrekk for slike produksjoner for barn, er fokus på opplevelse, enten i form av svarende interaktive fortellinger, fortellinger som beveges i forhold til tiden på døgnet, stedet eller årstiden barnet leser fortellingen på, eller fortellinger der barnet selv kan påvirke retningen i historien, for å nevne noe. Med andre ord: en rekke barnelitteratur som gis ut digitalt, disponerer nye teknologiske affordanser som gir endrede estetiske opplevelser.
-
NRK, Oslo & Prøitz, Lin
(2012).
Puls.
[TV].
Oslo.
-
-
Prøitz, Lin
(2012).
Love Actually.
-
Hellstrand, Ingvil; Pleym, Marit & Prøitz, Lin
(2012).
Moving Lines and Knots.
In Sverre, Christel & Mühleisen, Wencke (Ed.),
Sammen om det? Forskere og kunstnere undersøker intimitet.
Tapir Akademisk Forlag.
ISSN 978-82-519-2854-0.
Show summary
Hva skjer når kunstnere og forskere går sammen for å undersøke «offentlige intimiteter», situasjoner der intime, seksuelle og personlige temaer er en del av offentligheten, politikken og kulturen? Blir det kunst? Blir det forskning? Sammen om det er et risikovillig samarbeid mellom forskere fra Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger og kunstnere fra Kunstakademiet i Trondheim, NTNU.
-
GISKEØDEGÅRD, Tove & Prøitz, Lin
(2011).
NETTDATING.
[Newspaper].
BERGENS TIDENDE BT MAGASINET.
-
Fiske, Robin & Prøitz, Lin
(2011).
Online dagen er søndag.
[Newspaper].
Dagbladet.
-
Kværnes, S. & Prøitz, Lin
(2011).
Digital Kjærlighetsjakt.
[Newspaper].
Rogalands Avis.
-
Fiske, Robin & Prøitz, Lin
(2011).
Treff en partner på nettet NETTDATE.
[Newspaper].
Dagbladet.
-
Tangvald-Pedersen, Aslaug & Prøitz, Lin
(2011).
DIGITAL LIVSSTIL - Nettsjekkerne er blitt ærlige.
[Newspaper].
VG helg.
-
Hovda, Kristine & Prøitz, Lin
(2011).
Amors Sil.
[Newspaper].
Dagens Næringsliv.
-
Prøitz, Lin
(2011).
The fall of private intimacy.
-
Prøitz, Lin
(2011).
Internett og dating.
-
Prøitz, Lin
(2011).
Familie uten grenser, slektskap uten bånd: om hvordan en koreanskadoptert blir i slekt med Oscar II.
-
Hellstrand, Ingvil; Prøitz, Lin & Pleym, Marit
(2011).
Moving lines and knots. Installasjon i utstilingen "Sammen om det?".
Show summary
In this project, we focus on various
forms of structures and maps that
contribute to the understandings
of family and kinship. This may
be represented by mapping out
genetic codes, family trees or normative understandings of what a family is: a
family script. By script, we mean notions for how a family ‘ought’ to take form,
how it ‘ought’ to interact and communicate.
We attempt to illustrate how accustomed we are in relation to think ‘in’ scripts
and codes. We also want to question how the scripts may possibly be translated
and changed.
�
e translate a traditional scientific scheme; the structural
formula to a DNA molecule – into a more familiar language. By using carpets
and furniture, we ‘draw’ the enlarged DNA molecule on the gallery-floor. The
carpets are cut into molecule-forms. Chairs and lamps function as oxygen-
atoms and hydrogen-links.
�
e are not making a scientifically correct translation
of a DNA molecule. Instead we play with structures and codes freely.
On the opening night, the audience was tagged with patient-ribbons. Rather
than using identificatory text on the ribbon, we use citations from the science
fiction tradition. Science fiction is known as a genre that challenges and
destabilises perceptions of reality, both politically and ethically. In this case,
science fiction-citations may signalise potentially new family-scripts.
-
Nipen, Kjersti & Prøitz, Lin
(2010).
Kjønnsforskere vil reise kjerringa.
[Newspaper].
AFTENPOSTEN Morgen, Kultur.
-
Nipen, Kjersti & Prøitz, Lin
(2010).
Facebook - en sosial epidemi.
[Newspaper].
AFTENPOSTEN.
-
-
Prøitz, Lin
(2010).
New media genres, new citizenship?
-
Prøitz, Lin
(2010).
Camphone culture. A qualitative study of young Norwegian's camphone pictures of the family.
-
Prøitz, Lin
(2010).
Intimitet er antall centimeter du har mellom ...
-
Prøitz, Lin
(2010).
Intimitet som ferskvare.
Bulletine.
ISSN 1891-1420.
23(1).
-
Prøitz, Lin
(2009).
Norwegian youths and social media.
-
Andersen, Unn Conradi & Prøitz, Lin
(2009).
Fotofortellinger.
[Newspaper].
Dagbladet Magasinet, Kommentar.
-
Prøitz, Lin
(2009).
Online male-streams. the aesthetics of men's personal ads.
-
Prøitz, Lin
(2009).
Gender and sexuality in autobiographical digital genres.
-
-
-
-
Prøitz, Lin; Mainsah, Henry & Langeland, Fredrik
(2021).
FROM BOYHOOD TO RADICALISED MASCULINITY: A rapid research response from the International Symposium on Incels .
Nora Forlag.
ISSN 978-82-92038-18-5.
-
Prøitz, Lin
(2020).
Psykt tabu: En kvalitativ studie av unge voksne med flyktning og innvandrerbakgrunns forståelser av psykisk helse og erfaringer fra møter med helsepersonell.
Forlaget Nora.
ISSN 9788292038130.
Show summary
Sammendrag
Psykt tabu har undersøkt hvorfor noen grupper
med flyktning og innvandrerbakgrunn ikke
mottar eller oppsøker psykisk helsehjelp. På
bakgrunn av samtaler med 15 unge voksne viste
studien to tendenser.
Det ene var at det å oppsøke hjelp utenfor
familien ble forstått som svakhet. Det handlet
om svakhet i form av ‘svak karakter’, ‘svak i
troen’, ‘svak som ‘ikke-normal’, eller svak som
‘et svakt ledd i samfunnsmaskineriet’. Funnene
viste imidlertid forskjeller mellom hva som ble
oppfattet som normer og hva som faktisk ble
praktisert. For noen av deltakerne var troen en
viktig støtte, men det å ha en tro utelukket ikke
det å kunne oppsøke helsehjelp i vanskelige
perioder. Det andre handlet om erfaringer med å bli
ekskludert i møte med helsepersonell. Dette
handlet ikke om eksplisitte hatefulle rasistiske
diskrimineringserfaringer, men snarere om
uintenderte former for ekskluderinger som ble pakket inn med ord som ‘kultur’ eller ‘religion’.
Erfaringene bidro til at deltakerne tok avstand fra den hjelpen de ellers kunne ha fått.
Framfor å fokusere på å utforme tjenestetilbudet på måter som angivelig skal imøtekomme ‘behovet
hos etniske minoriteter’ anbefaler denne studien videre satsning på ‘avtabuisering’ av psykisk
helse i samfunnet generelt og systematisk kompetanseheving på rasisme spesielt, på alle nivåer i
helsetjenestene.
-
Stubberud, Elisabeth; Prøitz, Lin & Hamidiasl, Hasti
(2018).
Den eneste skeive i bygda? Unge lhbt-personers bruk av kommunale helsetjenester.
Forlaget Nora.
ISSN 978-82-92038-10-9.
Full text in Research Archive
Show summary
Denne rapporten utforsker hvordan det er å vokse opp som ung og skeiv i små, mellomstore og store kommuner i alle de fire helseregionene, inkludert i forvaltningsområdet for samisk språk. Vi fokuserer særlig på unge skeives bruk av kommunale helsetjenester, med vekt på helsesøster/helsesykepleier.
Målet med rapporten er å utvikle kunnskap som kan bidra til å sikre gode helsetjenester for ungdom som bryter med normer for kjønn og seksualitet. Datamaterialet som denne rapporten bygger på er intervjuer med unge skeive som både er norske, med innvandrerbakgrunn, og samiske eller samiske og kvenske. Vi har også intervjuet helsearbeidere, i hovedsak helsesøstre/helsesykepleiere.
De unge skeive forteller at de i liten grad har snakket med helsesøster/helsesykepleier om kjønn og seksualitet eller det å være skeiv. De sier at de gjerne skulle brukt denne tjenesten mer, men begrunner det med at de oppfattet helsesøster/helsesykepleier som utilgjengelig, eller at de hadde lav tillit til deres kompetanse på kjønn og seksualitet. Heller enn helsesøster/helsesykepleier, henter de unge informasjon om det å være skeiv fra mange ulike steder, inkludert blogger og nettsteder, dating-sider, porno, filmer og bøker. Seksualitetsundervisninga er en annen viktig arena, hvor unge kan introduseres
for et språk for å forstå og sette ord på egen identitet og begjærsretning. Samtidig fremstilles seksualitetsundervisninga som heteronormativ.
De skeive samiske og kvenske informantene som har vokst opp i forvaltningsområdet for samisk språk, forteller mye av det samme som de norske deltagerne. Samtidig er religion viktig mange steder, enten man selv er religiøs eller ikke, og familien er viktig. Dette kan ha betydning for prosessen med å komme ut som skeiv overfor omgivelsene. Likevel fortalte deltagerne om et sterkt ønske om å være en rollemodell for andre unge skeive samer, og om støttende fellesskap blant samisk ungdom.
For helsearbeiderne, i hovedsak helsesøstre/helsesykepleiere, er det stor forskjell mellom små, mellomstore og store kommuners ressurser, både når det kommer til økonomi, personell og avstand til ekspertise. De av helsearbeiderne som hadde særlig kompetanse på ungdom som bryter med normer for kjønn og seksualitet hadde enten a) en ledelse som anså kjønn og seksualitetskompetanse som ferskvare og med det prioriterte kompetanseheving av personalet; b) selv tatt ansvar for egen kompetanseheving gjennom kurs; c) fått kunnskapsoverføring gjennom samarbeid med andre kollegaer; eller d) mengdeerfaring. Nesten ingen hadde kunnskap om lhbt fra helsesøsterutdanningen.
En gjennomgående tilbakemelding fra både skeive ungdommer og helsearbeidere er behovet for mer kompetanse. Kurs og kompetanseheving som er forankret i ledelsen, så vel som inkludering av kunnskap om lhbt i utdanningene, kan ha betydning for å heve lhbt-kompetanse og gi likeverdige
offentlige helsetjenester uavhengig av bosted. I rapportens siste del har vi inkludert en rekke anbefalinger og ressurser for helsearbeidere så vel som forvaltningen.
Flere kommuner har tatt oppfordringen fra regjeringens handlingsplan mot diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Det finnes per i dag seks gjeldende kommunale
handlingsplaner på lhbt-feltet. Vi har nærlest disse og foreslår noen strategier for kommuner som ønsker å oppdatere eller lage en lhbt-handlingsplan. Oppsummert er det viktigste samarbeid med relevante personer og organisasjoner, øremerkede midler, fordeling av ansvar, og vektlegging av kompetanseheving på tvers av sektorer.
Målgruppen for denne rapporten er alle nivå av kommunal forvaltning innenfor helse, oppvekst og utdanning. Rapporten er særlig relevant for helsesykepleiere og alle andre helsearbeidere som kommer i kontakt med barn og unge, og for lærere, førskolelærere, barne- og ungdomsarbeidere, rektorer og andre i utdanningssektoren.
-
Båtevik, Finn Ove; Gjerstad, Brita; Grimsrud, Gro Marit; Johannessen, Øystein Lund; Netteland, Grete & Nødland, Svein Ingve
[Show all 9 contributors for this article]
(2017).
Arbeidsinnvandrere som ressurs i regional utvikling.
Universitetet i Stavanger.
ISSN 978-82-7644-701-9.
Show summary
Prosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om arbeidsinnvandringen til Vestlandet, og hvordan kommunene på Vestlandet, både i eget arbeid og i samarbeid med andre, kan håndtere arbeidsinnvandringen slik at ressurspotensialet som denne gruppen representerer for arbeids- og samfunnsliv, ivaretas på best mulig måte. Dette er et perspektiv som i for liten grad har kommet fram i innvandringsforskningen ellers.
Prosjektet består av tre delprosjekter. Disse skal samlet gi ny innsikt i arbeidsinnvandringen til Vestlandet og hvordan kommuner og fylker tilrettelegge for denne. Første delprosjekt skal gi ny kunnskap om hva som kjennetegner arbeidsinnvandringen til landsdelen. Delprosjekt to handler i tråd med dette om å fremskaffe kunnskap om i hvilken grad kommunene har en politikk, organiserer og klarer å tilby tjenester tilpasset arbeidsinnvandrere, herunder også aktivisering av innvandrergrupper. Delprosjekt tre legger i tråd med dette vekt på å belyse kommuner og fylkeskommuners tilrettelegging av informasjon for arbeidsinnvandrere og hvorvidt den aktuelle målgruppen opplever denne informasjonen som relevant og tilfredsstillende, eventuelt hvordan den bør forbedres. Ved å utforske hvordan kommuner og fylkeskommuner legger til rette (eller ikke legger til rette) for integrering og inkludering av arbeidsinnvandrere og undersøke hvordan denne gruppen faktisk opplever den kommunale Innsatsen, vil prosjektet samlet sett bidra med kunnskap som på sikt kan gjøre Vestlands-kommunene både mer bærekraftige og livskraftige.
-
-
Azungi, Carol Dralega & Prøitz, Lin
(2015).
Mapping digital paths to integration in local municipalities in Sogn og Fjordane: The case of Stryn municipality.
Vestlandsforsking.
ISSN 978-82-428-0354-2.
Show summary
The overall goal of this project was to develop a better insight into how Stryn municipality meets the informational needs of immigrants through digital channels and services. The project provides an understanding of the status quo, the success factors, and challenges regarding integration, with specific insight into how access to digital information and nature of information flows influences possibilities of achieving a holistic integration in local communities. The report is based on a qualitative study. The empirical data was obtained through focus group discussions and usability tests with immigrants and individual interviews with public representatives/personnel. Document studies (i.e. review of web pages and physical documents) were also part of the methodological tools.
Main findings: Although the municipality website stryn.kommune.no, has many positive integrative information/services aimed at meeting the needs of the immigrants, a lot was lacking especially in regard to meeting general principles for good public website usability. For instance, much of the information in question was out-dated and was sender-oriented (as the users were not initially involved in the development of immigrant-related information) and few interactive services were available. In addition, there was limited digital information ‘tailored’ for immigrants and refugees at stryn.kommune.no. Also, the primary information is predominantly in Norwegian (nynorsk).
Although the services on the municipality’s web pages were perceived as available and understandable among some of the informants in the focus group, the usability tests indicated that the services, information and webpages were difficult to access and to navigate. This was attributed to several factors including poor language proficiency, congested webpages, poor digital competence and preference for face-to-face or/and telephone communication with personnel at the municipal offices.
Recommendations: Several recommendations have been suggested to improve practice, some of which include:
- Closer collaboration with end-users as a resource for generating more relevant and effective web content.
- The need for systematic training in using digital tools and services. Such training ought to be integrated as a part of the introduction programme.
- Supplementing or redesigning ‘Ny I Stryn’ on the front page to integrate visuals that provide information in a very clear-cut and simple way, where maps, images, illustrations and icons support the text. The information ought to be relevant and accessible for someone who has limited Norwegian language proficiency and or limited social network. This box must be developed in close interaction with target users.
- Inter-cultural training for public service personnel
The study acknowledges that Stryn municipality in Sogn og Fjordane is an exemplary municipality in spearheading the integration of immigrants within their communities. This, they are doing through a well formulated municipal apparatus that, in collaboration with other entities such as NAV, local businesses, voluntary organization and others, are locally
6
implementing the nationwide ‘Introductions program ’targeted mainly at refugees and asylum seekers but also serves labour immigrants. However, despite the protracted and bright efforts so far, a lot remains to be done to meet the needs of minorities/immigrants in the local municipality. Public information service delivery especially digital service delivery is one such area that requires multi-dimensional and concerted efforts particularly because we cannot ignore the fact that we live in and heavily operate in an information society/digital age – and no one should be excluded.
-
Prøitz, Lin
(2009).
Media use and lifestyles among youth in rural and urban Ukraine- Co-authors: Hanne Cecilie Geirbo, Mona Hovland Jakobsen and Per Hlemersen.
Telenor R&I Research Report.
ISSN 1500-2616.
R 14/2009(14).
Show summary
keywords: Ukraine, youth, urban, media, lifestyle