Kari Iren Spernes

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Dosent
Kontakt
+4769608343
+4791721178
Studiested
Halden
Kontornr.
E1-054

Faglige interesser

  • språk og identitet
  • tospråklig fagopplæring
  • flerkulturell forståelse
  • overgang mellom ulike skolenivå
  • studenten som medforsker
  • forskningsbasert lærerutdanning

Undervisning

Underviser i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold, siden 2006. 

Bakgrunn

Tidligere arbeidserfaring:

  • Undervisning i barne- og ungdomsskole, Fredrikstad kommune, 1983-2006
  • Gjesteforeleser i flerkulturelle emner ved USN, 2012-2017

Utdanning:

  • Lærerutdanning 
  • Master i Multicultural and International education, Høgskolen i Oslo/OsloMet
  • Førstelektoropprykk, 2012
  • Dosentopprykk, 2018

Verv

  • Seksjonsleder for pedagogikk i grunnskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, 2011-2018
  • Leder for førstelektorprogram, Høgskolen i Østfold, siden 2019

Internasjonalt samarbeid

  • Cultur and multilingualism, Moi University, Kenya
  • Integreation Network, Örebro University

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (2022). Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-06093-4. 254 s.
  • Spernes, Kari Iren (2020). Den flerkulturelle skolen i bevegelse – teoretiske og praktiske perspektiver. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205530461. 279 s.
  • Spernes, Kari Iren & Hatlem, Marianne (2019). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. 2. utg. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-52525-2. 268 s.
  • Hatlem, Marianne & Spernes, Kari Iren (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse: teoretiske og praktiske perspektiver. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-44677-9. 273 s.
  • Spernes, Kari Iren (2012). Den flerkulturelle skolen i bevegelse - teoretiske og praktiske perspektiver. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-42259-9. 259 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Häbler, Camilla & Spernes, Kari Iren (2024). Perspective-Taking through Fiction - Possibilities for future teachers to gain insight into diversity.
  • Bjordal, Fred Rune & Spernes, Kari Iren (2022). Lærerstudenters erfaring fra egen grunnskoletid som grunnlag for refleksjon om klasseledelse.
  • Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (2022). Samarbeid er stikkordet. En oppsummering . I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 245–248.
  • Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (2022). Overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet. Mange endringer i elevens liv. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 15–22.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Spernes, Kari Iren & Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Akademisk lesing som sosial praksis.
  • Spernes, Kari Iren; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2022). Understanding culture.
  • Häbler, Camilla & Spernes, Kari Iren (2022). Fiction's contribution to multicultural teacher education.
  • Häbler, Camilla & Spernes, Kari Iren (2022). Skjønnlitteraturens bidrag i emnet Flerkulturell pedagogikk.
  • Spernes, Kari Iren (2022). Klar for å fly - ungdomsskoleelevers erfaringer med overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.
  • Ludvigsen, Ali Reza; Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (2022). Utfordringer i matematikkfaget for minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge.
  • Spernes, Kari Iren & Fjeld, Hilde Sofie (2021). Tospråklige læreres arbeidssituasjon.
  • Spernes, Kari Iren (2021). Concepts create reality - student teachers reflections.
  • Spernes, Kari Iren (2021). Bilingual Teacher's Professional Capital.
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Afdal, Hilde Wågsås & Spernes, Kari Iren (2018). Critical reading as a social activity for the purpose of academic and professional learning in teacher education .
  • Fjeld, Hilde Sofie & Spernes, Kari Iren (2018). Bilingual teachers’ professional identity.
  • Spernes, Kari Iren (2017). Bevisstgjøring av egne fordommer.
  • Spernes, Kari Iren (2017). Studentdeltakelse i FOU-prosjekt.
  • Spernes, Kari Iren & Fjeld, Hilde Sofie (2017). Vilje, men manglende handlingskraft .
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Fjeld, Hilde Sofie & Spernes, Kari Iren (2017). Kulturforståelse i organisasjoner og mellom mennesker.
  • Spernes, Kari Iren (2017). «Chilly Norway» - verdens lykkeligste folk. Fredrikstad Blad.
  • Spernes, Kari Iren (2017). Holdninger og handlinger i et flerkulturelt arbeidsmiljø.
  • Spernes, Kari Iren (2017). Kulturelt mangfold i barneskolen. I Lyngsnes, Kitt & Rismark, Marit (Red.), Didaktisk praksis 1. - 7. trinn. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-50060-0. s. 89–109.
  • Afdal, Hilde Wågsås & Spernes, Kari Iren (2015). Research-based teacher education. Research methods as boundary objects.
  • Maugesten, Marianne; Spernes, Kari Iren; Jacobsen, Kjersti Berggraf & Holt Jensen, Brit Hellen (2015). HiØ og forholdet til praksisfeltet.
  • Spernes, Kari Iren (2014). Anerkjennelse av Mangfold.
  • Spernes, Kari Iren (2014). Anerkjennelse i mangfold.
  • Spernes, Kari Iren (2014). "Blikket" viktig for å unngå stigmatisering. Fredrikstad Blad.
  • Spernes, Kari Iren (2013). Integrering. [Radio]. NRK P1.
  • Spernes, Kari Iren (2013). K'en foran RLE kan skade integreringen. Fredriksstad Blad.
  • Spernes, Kari Iren (2012). Parental involvement in school in rural Kenya.
  • Spernes, Kari Iren (2012). Children in rural Kenya their opinion about mother tongue and school language.
  • Spernes, Kari Iren (2014). TREKANTSAMARBEIDTrekantsamarbeid. Bedre utbytte av tospråklig fagopplæring – et prosjekt mellom Kjølberg og FRIS. Egen utgivelse, publisert på NAFOs nettsider 13. aug 2014: http://nafo.hioa.no/?s=trekantsamarbeid.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 15. juni 2021 08:37