Academic interests
Teaching literature searching, referencing and source evaluation
Team coordinator of the library's group in information literacy
Coordinator for the academic writing centre in Fredrikstad
Member of team Leganto
Leader of the working group for measures and follow-up of
students with Norwegian as a second language.
Endnote
Zotero
Academic writing
Background
Bachelor's degree in library and information science 1994
Master's degree in pedagogic 2015
Employed at Østfold University College since 2002.
Tags:
EndNote,
Library instruction,
Academic writing center,
Zotero,
Fredrikstad
Publications
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2016).
An assessment of library instruction: its influence on search behaviour of first- and third-year students.
Journal of Information Literacy.
ISSN 1750-5968.
10(2),
p. 64–77.
doi:
10.11645/10.2.2135.
Full text in Research Archive
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2015).
The impact of library information literacy classes on first year students’ searching behaviour.
Journal of Information Literacy.
ISSN 1750-5968.
9(1),
p. 34–46.
doi:
10.11645/9.1.1979.
View all works in Cristin
-
Eng, Anne-Lise & Løkkeberg, Stine Eileen Torp
(2023).
Academic writing at Østfold University College.
-
Pedersen, Tor Henning Valnes; Eng, Anne-Lise & Choi-Natvik, Miriam Emilie
(2019).
Akademisk skrivestøtte – fysisk og digital:
Skrivekurs på podcast (Beste praksis).
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
11. Fra kaos til struktur – slik bygger du opp en akademisk oppgave.
Show summary
I denne podkasten snakker vi om hvordan du kan strukturere oppgaven din, sånn at den får god flyt og en logisk sammenheng. Matematikkprofessor Jo Røislien er begeistret for den såkalte IMRaD-strukturen. Kjenner du til den?
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
10. Slik får du bedre språk i oppgaven.
Show summary
Hva er egentlig godt språk, og hvordan får du til å skrive godt i en akademisk oppgave? Må akademisk språk være tungt og vanskelig? I denne podkasten gir professor Jo Røislien råd om hvordan språket kan være med på å gjøre oppgaven bedre.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
9. Slik unngår du plagiering.
Show summary
Mange studenter blir tatt i plagiat uten at de har ment å plagiere. Hvis du plagierer, kan du risikere at eksamensresultatet ditt blir slettet og at du i verste fall blir utestengt fra studiene. Førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg ved Høgskolen i Østfold og universitetsbibliotekar Terje Blåsternes ved Universitetet i Stavanger forklarer hvordan du kan unngå fellene og bli flink til å sitere og referere rett.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket ved UiS. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 9 contributors for this article]
(2018).
8. Er det lov å skrive “jeg”?
Show summary
Vi hører ofte at det ikke er lov å bruke ordet “jeg” i studentoppgaver og andre akademiske tekster. Men er det sånn? Matematikkprofessor Jo Røislien og Førsteamanuensis og litteraturviter Ingrid Nielsen reflekterer, diskuterer og gir råd om hvordan studentene kan bruke dette ordet i sine egne tekster.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2018).
7. Slik blir det lettere å skrive oppgave – skriveprosessen.
Show summary
Av og til kan det føles helt umulig å komme i gang med å skrive, eller det kan stoppe opp underveis, du kan få det vi kaller skrivesperre. I denne podkasten får du råd om hvordan du kan legge opp skrivearbeidet ditt sånn at du får en god flyt og greit kommer videre i arbeidet. Du får vite litt om de ulike fasene i skriveprosessen, om planlegging, produksjon av tekst og revidering av tekst. I studio er førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg fra Høgskolen i Østfold og Universitetslektor og spesialpedagog Miriam Emilie Choi-Natvik fra Universitetet i Stavanger.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
6. Les noe gøy for å lære!
Show summary
Se en film, les ei god bok, se en video på youtube – det er mange måter å lære seg fag på. Professor Jo Røislien mener pensum bare er én måte å skaffe seg kunnskap på. Ofte kan det være like nyttig å lese noe annet, se en film – eller høre en podkast. Vi gir deg tipsene til hvordan du kan lære fag på andre måter enn bare ved å sitte på lesesalen.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2018).
5. Slik leser du mer effektivt.
Show summary
Mange opplever at de sitter i timevis og leser, men husker ingenting etterpå. Når du studerer, må du lese på en annen måte enn hvis du leser en roman, fordi du skal bruke det du leser på eksamen og i oppgaver. Førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg ved Høgskolen i Østfold og Universitetslektor og spesialpedagog Miriam Emilie Choi-Natvik ved Universitetet i Stavanger gir deg gode råd om hvordan du kan lese effektivt, slik at du lærer det du leser og kan bruke det i oppgavene dine.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetesbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2018).
4. Derfor skal du ta pauser.
Show summary
Hvis vi skal klare å lære noe, trenger vi å ta pauser. Førstelektor Lars Rune Halvorsen ved Høgskolen i Østfold gir råd om hvordan du kan bruke pauser for å lære mer.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2018).
3. Hvordan skal jeg rekke alt? Tidsplanlegging er løsningen.
Show summary
I denne podkasten får du råd om hvordan du kan legge opp hverdagen din slik at du rekker alt du skal få gjort i studiene dine av lesing, forelesninger og skriveoppgaver. I tillegg skal det jo helst bli litt tid igjen til venner og fritidsinteresser. Førstelektor Lars Rune Halvorsen ved Høgskolen i Østfold har regnet på hvor mye tid det egentlig tar å studere.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
2. Akademiske ord og begreper for dummies.
Show summary
Hvorfor heter det kollokvie i stedet for gruppearbeid og kompendium i stedet for kopier? Og hva gjør du når du samler inn kvalitativ empiri? Mange ord og uttrykk på universiteter og høgskoler kan virke fullstendig uforståelige. Er det nødvendig med alle disse vanskelige ordene, eller er det bare pynt?
Programleder Ingeborg Marie Jensen ved Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger stiller disse og mange flere spørsmål til prorektor ved UiS, Dag Husebø. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
1. Hjelp, jeg er blitt student!
Show summary
Denne podkasten handler om studentrollen og det å være ny student. Hva kan du gjøre for å lykkes? Spesialbibliotekar Tor Henning Valnes Pedersen ved Nord Universitet forteller om flauser han gjorde som ny student, og gir råd om hva du kan gjøre for å komme raskt inn i den nye rollen som student. Prorektor Dag Husebø ved Universitetet i Stavanger mener en viktig del av oppskriften er å oppholde seg mest mulig på campus og ta del i aktivitetene som foregår der.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger.
Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2018).
Podkasten om akademisk skriving.
Show summary
Bli en bedre student mens du jogger, vasker huset eller sitter på bussen. I denne podkasten får du gode råd om lesing, skriving og det å være student: Hvordan kommer jeg i gang med å skrive? Hvordan skal jeg bygge opp oppgaven min? Hvordan skal jeg unngå plagiat? Er det lov å skrive “jeg”? Hvordan skal jeg rekke alt? Vi gir noen svar og bidrar med noen gode råd, men mest av alt ønsker vi at våre resonnementer og refleksjoner skal bidra til videre samtaler og diskusjoner om temaene, og at du som lytter er blitt litt bedre i stand til å ta gode valg i skrivearbeidet ditt.
Podkasten om akademisk skriving er et samarbeid mellom bibliotekene ved Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Østfold og Nord Universitet. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2016).
Assessment of library instruction’s influence on students’ search behaviour.
Show summary
Introduction; We have conducted two studies at Oestfold University College. The aim was to explore and assess how the students from nursing and teacher education faculties describe the influence of the library instruction courses of information literacy (IL) on their studies. Method; The two qualitative studies were performed by interviewing and observing the students about their skills in information retrieval. We started by interviewing and observing a group of nineteen first year students. Nine students had attended the IL instruction, ten students had not. Two years later we did a follow-up study within the same group of students to see if their search behaviour had changed. This time we interviewed and observed twelve third year students. Results; In our first study, we compared the results of the students who had attended the library instruction to those who had not. The IL instruction did not have the expected impact on our students’ search behaviour, as there were only slight differences between the two groups of students. In the second study, we compared students who had attended regular library instruction each year throughout their studies to those who had attended none or only one IL class. We found that the two groups differed more than in the first study. The students who had attended IL instruction regularly showed a better understanding of their search behaviour, recognized more databases, and talked less of Google than academic sources of information. The results of the study reflect certain differences between nursing and teaching studies regarding the implementation of IL and academic requirements. Conclusion; Our results show that the library’s continuous and "just-in-time” IL instruction contributes to improve the students’ search behaviour. In addition, the collaboration with academic staff and the academic requirements in the studies seem to influence the students’ use of academic databases.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Eng, Anne-Lise & Lars Rune, Halvorsen
(2016).
Erfaringer med systematisk utvikling av akademiske skrivekurs.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp & Eng, Anne-Lise
(2016).
E-læringskurs i akademisk skriving og utvikling av en pedagogisk modell for akademisk skriving.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Eng, Anne-Lise & Halvorsen, Lars Rune
(2016).
Akademisk skriving som en gave
http://khrono.no/debatt/akademisk-skriving-som-en-gave.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Eng, Anne-Lise; Boger, Torunn Skofsrud; Norheim, Else Helene & Dybvik, Hanne
(2015).
Library Instruction's Influence on Students' Search Behaviour and Academic Development.
-
-
Skårung, Siri Anne Pihlstrøm & Eng, Anne-Lise
(2012).
Inspirasjon fra Nederland.
Bibliotekforum.
ISSN 0806-4725.
37(8),
p. 34–36.
-
Boger, Torunn Skofsrud & Eng, Anne-Lise
(2010).
Student perspective on plagiarism.
-
-
Løkkeberg, Stine Torp & Eng, Anne-Lise
(2009).
Fusk og plagiering i høyere utdanning - Studenters erfaringer.
-
Boger, Torunn Skofsrud; Eng, Anne-Lise; Fugletveit, Ragnhild & Løkkeberg, Stine Torp
(2010).
Hvilke erfaringer og holdninger har studenter i høyere utdanning til fusk og plagiering?
Høgskolen i Østfold.
ISSN 9788278253137.
View all works in Cristin
Published June 14, 2018 10:11 AM
- Last modified Feb. 2, 2024 11:26 AM