-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
Bruk av digitale Escape-room /læringsstier i undervisningen.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
Vurdering i Fremmedspråk.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
Muntlig vurdering i fremmedspråk på ungdomsskole.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
Muntlig vurdering i fremmedspråk.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
La démocratie au quotidien en classe de FLE.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2022).
Créer ses propres ressources numériques FLE .
-
Pradayrol, Solena Diane; Avias, Andre Jøel & Fohr-Prigent, Estelle
(2021).
Fremmedspråk på nett – hvordan designe nettkurs for å styrke den muntlige produksjonen? (FLE en ligne – recherche et proposition de design de cours permettant la promotion de la compétence orale.).
ResearchGate.
doi:
10.13140/RG.2.2.12067.17444.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
muntlig produksjon og interaksjon.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Digitale verktøy.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Språkenes byggesteiner: ord og grammatikk.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Enseigner le vocabulaire et la grammaire :
une proposition méthodologique.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Digitale Escape Game.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Conseils méthodologiques pour travailler l’écrit.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2021).
Bruk av Escape Room i undervisning.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2020).
Outils numériques et enseignement des langues : témoignage de Norvège.
Courriel européen des langues.
mai(43),
p. 11–11.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2020).
Lese- og skrivestrategier i fremmedspråk.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2020).
Conseils méthodologiques du Fremmedspråksenteret pour varier son enseignement.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2020).
Les jeux d’évasion: une nouvelle tendance pédagogique .
-
Pradayrol, Solena Diane
(2020).
Découvrir de nouveaux outils numériques pour la classe.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
Språkfika - EOL: Learning environments where modern languages flourish.
-
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
La Francophonie en classe de FLE.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
Modèle pédagogique pour développer les compétences écrites en francais - sirkelmodell.
Show summary
Her presenteres undervisningsforløp som viser hvordan språklærere gjennom en eksplisitt og språkutviklende undervisning kan ta elevene et steg videre i skrivingen.
Ulike former for stillasbygging, som modellering, varierte læringsaktiviteter og læringssamtaler skal gi elevene støtte i prosessen med å utvikle seg som skrivere. Ved å lede elevene gjennom ulike faser skapes dessuten et skrivemiljø som legger til rette for dybdelæring.
-
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
ECMLs anbefaling av digitale verktøy - Teachmeet HiØ.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
Thinglink + Skriveheftet - Teachmeet HiØ.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
DEKOMP - Fremmedspråk i skolen etter fagfornyelsen: muntlig produksjon.
Show summary
Kommunikasjon er hovedkjernen i fremmedspråk. Elevene må
allerede i begynneropplæringen oppleve at de kan forstå og
gjøre seg forstått på fremmedspråket.
Kurset vil gi lærerne et utvidet repertoar av metodiske
tilnærmingsmåter som fokuserer på muntlige ferdigheter og
skal bidra til at elevene tar fremmedspråket i bruk fra første stund.
Kurset går over tre samlinger.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
DEKOMP - Fremmedspråk i skolen etter fagfornyelsen: lytting.
Show summary
Kommunikasjon er hovedkjernen i fremmedspråk. Elevene må
allerede i begynneropplæringen oppleve at de kan forstå og
gjøre seg forstått på fremmedspråket.
Kurset vil gi lærerne et utvidet repertoar av metodiske
tilnærmingsmåter som fokuserer på muntlige ferdigheter og
skal bidra til at elevene tar fremmedspråket i bruk fra første stund.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
Fagfornyelse: demokrati og medborgerskap, Språkdagskonferanse, Halden. Sept. 2019.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2019).
Etterutdanningskurs for fremmedspråklærere – Fagfornyelse, Nettverksamling, Steinkjer. nov. 2019.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2018).
Idées pour travailler la compréhension et la production écrites et orales .
-
Pradayrol, Solena Diane
(2018).
Wooclap - Teachmeet.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2018).
Genial.ly - Teachmeet.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2018).
Fotspor - Teachmeet .
-
-
-
Pradayrol, Solena Diane
(2017).
Jouer avec le vocabulaire .
-
Pradayrol, Solena Diane
(2017).
Apprendre la grammaire en s’amusant.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2017).
Jouer pour parler.
-
Pradayrol, Solena Diane & Schimpke, Natali Segui
(2017).
Elevaktiviserende metoder for muntlige ferdigheter i fremmedspråk .
Show summary
Det legges opp til en praktisk – pedagogisk kursdag med metoder og aktiviteter som har som mål å øke elevenes muntlige språkferdigheter og senke terskelen for å snakke målspråket. I løpet av kurset demonstreres elevaktiviserende metoder for delferdighetene lytting, muntlig produksjon og interaksjon. Aktivitetene legger opp til at elevene skal løse oppdrag sammen, jf. det sosiokulturelle læringssynet. Det positive utbyttet av dette læringssynet er godt belagt, men ut over det skaffer det også økt taletid til den enkelte elev. Nøkkelen er god og tydelig organisering av aktiviteter hvor målet er at alle elevene er aktive. Kurset vil veksle mellom presentasjoner og utprøving av de enkelte øvelsene. Deltakerne får konkrete tips og ideer som kan tas med til egen undervisning.
Fra programmet:
Lyttefasene (før, under og etter): Hvordan forberede elevenes lytteoppdrag? Hvordan sikre at elevene lytter aktivt? Hvordan bearbeide lyttemateriell?
Presentasjon og utprøving av elevaktiviserende metoder: Samarbeidslæring, dramainspirert metodikk, vekt på taktil tilnærming, med mer.
-
Pradayrol, Solena Diane
(2016).
La grammaire par et pour l’oral .