Astrid Birgitte Wevling

Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag
Bilde av Astrid Birgitte Wevling
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608822
+4790752541
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
225

Faglige interesser

Den akutt kritisk syke pasienten med et særlig fokus på kirurgi og operasjonspasienten.

Betydning av Ikke- tekniske ferdigheter i utøvelse av sykepleie og relatert til pasientsikkerhetsarbeid.

Læring med bruk av digital teknologi og film som pedagogisk verktøy.

Bruk av simulering og studentaktive læringsformer.

Undervisning

Underviser ift. operasjonssykepleie, anatomi, kirurgi og smittevern. 
 

Bakgrunn

Utdannet sykepleier i desember 1985, Sertifisering som AMK operatør 1998, Praktisk pedagogisk utdannelse (PPU) 2001, Videreutdanning i operasjonssykepleie 2004., Master i klinisk sykepleie 2012. 1.Lektor vår 2020.

Arbeidserfaring; Arbeidet mange år ved SØ; akuttmottak og operasjonsavdelingen som operasjonssykepleier

Samarbeid

Sykehuset Østfold. 

Perioperative temperature monitoring in Norway i samarbeid med 1.Lektor Linda Iren Mihaila Hansen og Tor-Ivar Karlsen PhD Univeritetet i  Agder.

Lærerens opplevelse og rolle i prosessering av avanserte profesjons-dannelse med1. Lektor  Anne Lind Jølstad  Universitetet I Sørøst- Norge.

Publikasjoner

  • Wevling, Astrid Birgitte; Olsen, Brita Fosser; Nygaard, Anne Mette & Heiberg, Turid (2023). Knowledge and Awareness of Non-Technical Skills Over the Course of an Educational Program in Nursing - A Repeated Cross-Sectional Study. Advances in Medical Education and Practice. ISSN 1179-7258. 14, s. 31–41. doi: 10.2147/amep.s379341. Fulltekst i vitenarkiv
  • Høyum-Johansen, Gro Merete; Olsen, Brita Fosser; Wevling, Astrid Birgitte & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2022). En kvalitativ studie av studenters egenopplevde kompetanseutvikling gjennom videreutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 18(2). doi: 10.7557/14.6298.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Bekkhus, Egil; Næss Tvete, Kristin; Hovland, Trine; Haglund, Dennis & Wevling, Astrid Birgitte (2022). A Longitudinal Study of Patient Reported Positioning-Related Discomfort and Pain after Laparoscopic Surgery in the Lithotomy Position. Open Journal of Nursing. ISSN 2162-5336. 12(10), s. 650–664. doi: 10.4236/ojn.2022.1210045.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Bruk av video i klinisk ferdighetstrening. En kvantitativ studie. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(01), s. 4–16. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-02.
  • Wevling, Astrid; Ålesve, Cathrine; Nygaard, Anne Mette; Gunheim-Hatland, Lars; Høyum, Gro Merete & Heiberg, Turid (2019). Forståelse av ikke-tekniske ferdigheter (ITF) i spesialsykepleie; akutt-, intensiv og operasjonssykepleie (AIO). Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 9(3), s. 201–212. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2019-03-05.
  • Wevling, Astrid; Halstensen, Thor-David & Johansson, Inger Signe (2015). Operasjonssykepleierens vurdering av egen kompetanse i forhold til arbeidskrav. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 10(2), s. 132–141. doi: 10.4220/Sykepleienf.2015.54300.

Se alle arbeider i Cristin

  • Olsen, Liv Berit; Wevling, Astrid Birgitte; Tjøstolvsen, Inger Marie; Gregersen, Anne-Grethe; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin Helgesen [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI) -presentasjon SHB-lunch.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2023). Instructional video as a pedagogical tool to improve studens`clinical skill development.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Video of clinical procedures can increase students self efficacy in clinical skill development.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Wevling, Astrid Birgitte & Olsen, Brita Fosser (2022). Hvordan vurderer sykepleiere egen kompetanse etter videreutdanning? . Sykepleien. ISSN 0802-9768. doi: 10.4220/Sykepleiens.2022.89442.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Wevling, Astrid; Bekkhus, Egil; Ålesve, Cathrine; Nygaard, Anne Mette & Heiberg, Turid (2017). What about non - technical skills in the operating theatre?
  • Wevling, Astrid; Halstensen, Thor-David & Johansson, Inger Signe (2015). Operasjonssykepleierens egenvurdering av kompetanse sett i forhold til arbeidskrav.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:12 - Sist endret 7. okt. 2021 12:15