Henrik Stigberg

Fakultet for lærerutdanninger og språk
English version of this page Stilling
Stipendiat
Kontakt
+4769608256
Studiested
Halden
Kontornr.
F1-087

Faglige interesser

Interessefeltet er matematikk og matematikkdidaktikk.

Undervisning

Matematikk og matematikkdidaktikk i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 

Bakgrunn

Utdanning

2004 - 2009 Lærerutdanning ved Linköpings universitet, Sverige
Matematikk og fysikk med hovedfagsoppgaven "En studie av fysikböckers syn på energi sett utifrån att energin bevaras, kan omvandlas, kan transporteras och degraderas."

Arbeidserfaring

2015 - 2018 Strömstiernaskolan i Strömstad

2013 - 2015 Veiledere for Matematiklyftet. (Svensk nasjonal utdannelsesinitiativ i matematikk for lærer)

2009 - 2015 Strömstad Gymnasium

Publikasjoner

  • Stigberg, Henrik; Hadjerrouit, Said; Kaufmann, Odd Tore & Marentakis, Georgios (2022). Analysing tensions faced by pre-service mathematics teachers engaging in digital fabrication. I Fernandez, C.; Llinares, S.; Gutierrez, A. & Planas, N. (Red.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 45). Universidad de Alicante. ISSN 978-84-1302-178-2. s. 4-51–4-58.
  • Stigberg, Susanne Koch; Stigberg, Henrik & Maugesten, Marianne (2022). Making Manipulatives for Mathematics Education. I Hjorth, Mikkel & Ejsing-Duun, Stine (Red.), FabLearn Europe / MakeEd 2022: FabLearn Europe / MakeEd 2022 - An International Conference on Computing, Design and Making in Education. Association for Computing Machinery (ACM). ISSN 978-1-4503-9633-2. s. 1–9. doi: 10.1145/3535227.3535228.
  • Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2019). Teaching programming and mathematics in practice: A case study from a Swedish primary school. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/1478210319894785.

Se alle arbeider i Cristin

  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2022). Programmering på ungdomstrinnet - samarbeid mellom lærerutdanningsskoler og HiØ.
  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2021). Programmering på ungdomstrinnet.
  • Stigberg, Susanne Koch; Maugesten, Marianne & Stigberg, Henrik (2021). Use - modify - create. Ett arbetssätt för programmering. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. ISSN 0348-2723. 3/2021(3), s. 22–27.
  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2021). Programmering på ungdomstrinnet. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 3/2021(3), s. 2–7.
  • Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch & Maugesten, Marianne (2021). Use-modify-create: ett arbetssätt för programmering. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. ISSN 0348-2723. 3.
  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch & Nina Skajaa, Fredheim (2021). Har utviklet undervisningsopplegg som skal gjøre lærere i ungdomsskolen bedre i programmering. [Fagblad]. Forskning.no.
  • Stigberg, Susanne Koch; Stigberg, Henrik & Akerbæk, Tore Marius (2021). Developing genres of educational programming videos to support mathematics teachers utilize programming in the classroom.
  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2021). Examining TPACK among 8.-10. grade teachers after introducing a Use-Modify-Create programming approach.
  • Nordbakke, Monica; Stigberg, Henrik & Johnsen, Morten Andre (2020). Desentralisert kompetanseutvikling (DEKOMP) i Fredrikstad.
  • Nordbakke, Monica & Stigberg, Henrik (2019). Programmering i skolen.
  • Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2019). Teaching Programming and Mathematics in Practice: A Case Study from Swedish Elementary School.
  • Stigberg, Henrik (2019). Hvordan har programmering blitt introdusert i skolen i Sverige?

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 21. aug. 2018 09:17 - Sist endret 12. okt. 2021 13:19