Forskningens plass i lærerutdanning og skole

RIDE-medlem prof. Hilde W. Afdal har skrevet et kapittel i den nye utgivelsen: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Boken undersøker hvordan forskning former, har formet og kan forme praksiser i skole og lærerutdanning.

Bokens forside på Universitetsforlagets nettside

Hvilken rolle spiller forskning i lærernes daglige arbeid? Hvilken rolle bør forskning ha i lærernes arbeid? Hvilke typer forskning bør lærere støtte seg til, og hvilken rolle spiller forskning faktisk, sammenlignet med andre kunnskapsressurser? Denne boken presenterer noen av de viktigste linjene i disse diskusjonene, og vi gir både empiriske og analytiske bidrag til å forstå forholdet mellom forskning og læreres arbeid på nye måter.

RIDE-medlem professor Hilde W. Afdal har sammen med Marte Lorentzen skrevet kapittel 8: Bachelor- og masteroppgaver som uttrykk for forskningsbasering i lærerutdanningene. I dette kapitlet utforsker de hvordan forskningsbasering konkretiseres gjennom bachelor- og masteroppgavene i lærerutdanningene i Norge. Med utgangspunkt i en nasjonal studie drøfter vi hvordan begrepene «forskningsbasert» og «profesjonsrettet» tolkes av aktører i lærerutdanningene, hvilke organisatoriske rammer som former studentenes arbeid, hvilke kunnskapsformer som anses å stå sentralt, og hvordan studenten posisjoneres som bruker av forskning i egen kvalifiseringsprosess. Avslutningsvis identifiseres fem sentrale aspekter ved oppgave-arbeidet knyttet til forskningsbasering.

Boken er publisert med åpen tilgang (CC BY 4.0) og du kan lese den digitalt her: En forskningsbasert skole? (idunn.no) 

Mausethagen, S., Bøyum, S., Caspersen, J., Prøitz, T. S. & Thue, F. W. (red.) (2023).En forskningsbasert skole? Universitetsforlaget.  DOI: https://doi.org/10.18261/9788215065540-23

Emneord: Forskning, lærerutdanning, skole og utdanning Av Sonja Nygaard-Joki
Publisert 4. jan. 2024 10:37 - Sist endret 4. jan. 2024 10:37