Det lille ekstra: Tverrfaglig undervisning med kreativ Covid-19-løsning

Med høyt smittetrykk på Østlandet og forbud mot fysisk undervisning, kastet lærerutdannerne ved Fakultet for lærerutdanninger og språk og Fremmedspråkssenteret seg rundt og utviklet et heldigitalt og tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling for grunnskolelærerstudentene på trinn 5.-10. 

Fotokolasj: Kristine Høeg Karlsen/HiØ.

Artikkel av: Gini Lockhart-Pedersen, Fremmedspråkssenteret, Hanne Eik Pilskog ved seksjon for naturfag, Camilla Blikstad Halstvedt ved seksjon for naturfag, Gitte Cecilie Motzfeldt ved seksjon for samfunnsfag, Monica Nordbakke ved seksjon for matematikk, Johan Bredberg ved seksjon for matematikk, Gunhild Brænne Bjørnstad ved dramaseksjonen, Jon Sverre Thorstensen seksjon for musikk, Øystein Sverre Warem seksjon for musikk og Kristine Høeg Karlsen, seksjon for pedagogikk.

Tverrfaglig tilnærming til undervisning i bærekraftig utvikling 

Fra et administrativt zoom-rom, ble en heldigital «Storyline» gjennomført i lærerutdanningen. Storyline er tverrfaglig undervisningsmetode hvor læringsløpet er rammet inn av en fortelling. Gjennom syv dager fordelt på to uker, har 71 runnskolelærerstudenter for trinn 5.-10 fordypet seg i det tverrfaglige temaet, bærekraftig utvikling, et av de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen. Storyline muliggjør et dypdykk inn i tverrfaglige problemstillinger som adresserer utfordringer og undersøker fremtidsperspektiver.

En konkurranse trigger aktivitet mot et mer bærekraftig samfunn

Som i alle gode fortellinger har fortellingen en «setting». Denne Storylinen handlet om et Norsk deltasamfunn, det vil si et samfunn etablert i et elvedelta, en truet naturtype. Slike samfunn har Norge mange av, og her oppstår det lett konflikt mellom å bevare natur og utvikle kommunen. I Storyline skaper studentene selv fiktive personer som reflekterer og agerer på uventede hendelser som skjer underveis i handlingsforløpet. Studentene befolket dette samfunnet med bønder, investorer, hushjelper, fiskere, utenlandske arbeidere, alenemødre og ungdommer.

En sentral hendelse i dette Deltasamfunnet, var en konkurranse med en pengepremie på 10 millioner kroner til innbyggerne som utviklet det beste konseptet for å gjøre Deltasamfunnet deres mer bærekraftig. Denne konkurransen ble introdusert av lærere i roller som ordfører for kommunen og representant for Kommunal- og moderniserings departementet. Studentene kunne selv velge om de ville legge mest vekt på sosiale, økonomiske eller miljømessige aspekter ved Deltasamfunnet sitt.

Storylinen ble avsluttet med presentasjoner og kåring av vinnerkonseptet. Vinnerne planla en aktivitetspark hvor bevegelsesenergi skapt gjennom lek og aktivitet ble omdannet til elektrisk energi. Aktivitetsparken skulle være et sosialt samlingspunkt, bidra til økt folkehelse, og jo mer parken ble brukt jo mer fornybar energi ville bli produsert til samfunnet. ;

Studenter i rolle. Her presenteres vinnerkonseptet. Kartet har studentene laget selv. Foto: Gini Lockhart-Pedersen.

Estetiske arbeidsformer og rollelek

Sander Eldevik, MAGLU5-10-student. Eksperimenterer med vann til lydbildeorkester. Foto: Camilla Blikstad Halstvedt.

Lek, fantasi, og overraskende momenter er sentralt i Storyline. De digitale plattformene skapte nye muligheter for å stimulere studentens kreative og skapende ferdigheter ved utviklingen av historien og utforskningen av rollefigurene. De estetiske fagene ble viktige verktøy for å etablere og opprettholde fiksjonen som skaptes og som er rammen for Storylinen. De estetiske faga ble knyttet opp mot andre fag gjennom de digitale mulighetene for å synliggjør sammenhengen mellom alle fagene involverte i denne Storyline.

Å gi undervisningen et ekstra kreativt piff

Storylinen ble utviklet med formål om å gi lærerstudentene et engasjerende og fagtungt opplegg om bærekraftig utvikling. Med Covid19 og hele studiesituasjonen, ønsket vi at opplegget skulle gi et ekstra kreativ piff. Opplegget har krevd høy digital kompetanse av alle involverte, og vi har mye å takke DigiLU-prosjektet for, som har bidratt til å utvikle våre digitale ferdigheter som muliggjorde morsomme, varierte og gode tekniske løsninger.

Lærere-i-rolle. Fra venstre: Gunhild Brænne Bjørnstad, Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Monica Nordbakke. Foto: Kristine Høeg Karlsen.

Forskning og EU’s Erasmus+ program

Flere lærerstudenter har samtykket til å bidra i forskning, og vi har planlagt et par artikler hvor vi skal undersøke hva den tverrfaglige metoden gir opplæring i bærekraftig utvikling samt hvordan den digitale gjennomføringen skapte nye muligheter for metoden i fremtiden. Vi samarbeider med forskere ved Universitetet i Gøteborg og Abo akademiet i Finland som en del av prosjektet «Education for resilience and sustainability», støttet av EUs Erasmus+ program. I tillegg, samarbeider vi med et forskerteam ved OsloMet.

Aktuelle lenker:

Film av Gini Lockhart-Pedersen laget fra undervisningsopplegget (YouTube)

Nettsiden til FoU gruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning, med tilhørende aktuelt saker


Relevant litteratur

Karlsen, K.H. & Virginia Lockhart-Pedersen. Story-based Cross-Curricular Teaching and Learning. A Systematic Mapping of the Research Literature on The Scottish Storyline Approach. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing. 

Karlsen, K.H., Motzfeldt, G.C., Pilskog, H.E., Halstvedt, C. B., Rasmussen, A.K. (2020). An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing

Toft, S. & Bjørnstad, G. B. (2020). Being in the moment – an investigation of the aesthetic learning process in a Storyline. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing

Karlsen, K.H., Høeg, H.R., & Høeg, E. Cooperative learning: The power of Positive Interdependence in a cross-curricular Storyline on Sustainability. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing.

Publisert 10. mai 2022 15:45 - Sist endret 30. okt. 2023 12:33