Tverrsektorielt samarbeid om kroppslig læring

Det danses lite i norsk grunnskolelærerutdanning. Det prøver Kristine Høeg Karlsen å gjøre noe med. I sin II-stilling ved OsloMet, bruker hun erfaringene sine fra Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold til å løfte estetiske læringsprosesser og kroppslig læring i masterlærerutddanningen der. Sammen med sin makker og emneansvarlig, Tuva Bjørkvold ved OsloMet, har de som mål å innovere lærerutdanningen gjennom performative innganger til læring og undervisning i begynneropplæring.

Kristine Høeg Karlsen og Annette Brandanger i sving med undervisningsopplegg om kroppslig læring.

Kristine Høeg Karlsen og Annette Brandanger i sving med undervisningsopplegg om kroppslig læring ved OsloMet.

Samarbeid med Senter for dansepraksis

- Enhver form for læring er forankret i kroppen. Det er ikke mulig å tenke på læring som noe ikke-kroppslig, antyder Kristine Høeg Karlsen. Hun legger til, -Jeg synes Thomas Dahl (2021) sier det så fint når han uttrykker at all læring kan forstås som «en dans hvor vi som individer med kropp, følelser og affekter skaper og samskaper kunnskap».

Ved OsloMet samarbeider Karlsen med Annette Brandanger fra Senter for dansepraksis (SANS) om kroppslig læring med inngang fra dans. – Det er helt vesentlig å få inn ekspertisen som Brandanger besitter, og studentene vet å verdsette den, uttrykker Karlsen. Brandanger er utdannet ved Trinity Laban i London, og jobber både utøvende, skapende  og pedagogisk som dansekunstner, hun er også styreleder i SANS.

Sammen har de utviklet et undervisningsdesign hvor lærerstudentene gjennom å eksperimentere med dans og eget bevegelsesmaterialet, får eksempler på hvordan de kan tilrettelegge for læring gjennom kropp og følelser for begynneropplæringseleven. -Det er viktig å tørre å bevege seg i sin egen kropp for å kunne være kroppslig sammen med elevene, uttrykker Brandanger. Hun legger til, -Lærere må ikke være redd for å overdrive eller være overtydelig

Annette Brandanger fra Senter for dansepraksis (SANS) og Kristine Høeg Karlsen i sving ved OsloMet. I undervisningen bruker de bl.a. ulike objekter som introduserer en idé eller et tema, som i sin tur kan inspirere til utforskning av bevegelser og koreografi.

Burde vært pensum på alle grunnskolelærerutdanninger

Det er latter og mye kreativ utforsking i gymsalen denne formiddagen. Studentene koser seg med å skape dans. De utforsker ulike bevegelseskvaliteter med utgangspunkt i Rudolf Labans bevegelsesteori, og de jobber med forskjellige objekter som gir liv til ideer, skapende frihet og et mangfold av uttrykk.

- Jeg synes det har vært veldig fint å bruke kroppen selv. Det er alt for lite av det i lærerutdanningen. Barn har en naturlig inngang til kropp, bevegelser og det å være i aktivitet, og alle som utdanner seg til lærere, burde få denne formen for undervisning som vi har hatt i dag, uttrykker Lotte Sjølie.  

Grunnskolelærerstudentene Lotte Sjølie, Sophie L. Le Pennec og Espen Sletten Svendsen ved OsloMet i egen koreografi. Foto: Kristine Høeg Karlsen.

Forsker på kroppslig læring i et lærerutdanningsperspektiv

Lærerutdannerne Tuva Bjørkvold og Kristine Høeg Karlsen ønsker å styrke lærerutdanningen gjennom økt fokus på kroppslig læring. De er i full sving med et nytt forskningsprosjekt hvor de skal undersøke verdien av kroppslig læring som en integrert fagovergripende tilnærming til læring i grunnskolelærerutdanningen. Målet er at grunnskolelærerstudentene skal utvikle økt forståelse for kroppslig læring som et fagovergripende perspektiv.

Kristine Høeg Karlsen har lang erfaring og bred med tverrsektorielt samarbeid om kroppslig læring gjennom flere ulike forsknings- og utviklingsprosjekter. Et eksempel er det NFR-støttede FoU-prosjektet pARTiciPED, som hun har ledet siden 2020. Et annet eksempel er samarbeidet hun hadde med SANS i 2021 gjennom aksjonsforskningsprosjektet «Dans og multimodal tekst i lærerutdanninga» (2021–2024).

Referanse

Dahl, T. (2021). Hjernen er ikke alene - all læring er kroppslig. I Østern, T.P., Ø. Bjerke, G. Engelsrud, & A. G. Sørum (Red.). Kroppslig læring. Perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget.

Emneord: Kroppslig læring, grunnskolelærerutdanning, tverrsektorielt samarbeid, tverrfaglig samarbeid, begynneropplæringen Av Hanne Eik Pilskog, Kristine Høeg Karlsen
Publisert 30. okt. 2023 09:33 - Sist endret 30. okt. 2023 09:33