Pågående prosjekt

Konsekvenspedagogikk

Hva er konsekvenspedagogikk? Filosofiske og historiske undersøkelser i arkivet

Dette forskningsprosjektet bidrar til å belyse konsekvenspedagogikkens opprinnelse og utvikling gjennom undersøkelser av tidlig praksis.

Om prosjektet

Konsekvenspedagogikk er en humanistisk pedagogikk som innlemmer konsekvenstenkning i et eksistensfilosofisk rammeverk, med det formål å se faglig og sosial læring i sammenheng. Konsekvenspedagogikken ble utviklet av filosofen Jens Bay og sosialpedagogen Bodil Glad og ble først praktisert ved Træningsskolen for unge i Danmark (nå TAMU) som en alternativ tilnærming til spesialpedagogikk, men anvendes i dag også allmennpedagogisk i en større nordisk kontekst for å fremme sosial handlingskompetanse. Siden 2000 har det vært et studie ved Høgskolen i Østfold.

Formål

Materialet for dette forskningsprosjektet er arkiverte dokument som så langt er blitt oversett eller glemt og som kan belyse nye sider ved konsekvenspedagogikkens idégrunnlag, opprinnelse og utvikling. Prosjektets teoretiske inngang er blant annet tenkningen til Michel Foucault. Formålet med forskningsprosjektet er å supplere konsekvenspedagogikkens skriftlige kilder (som primært ble utarbeidet av Jens Bay) gjennom analyser av arkiverte primærkilder samt kildekritikk. I tillegg til kartlegging og kategorisering skal prosjektet ende i ulike forskningsartikler. I en tid der det foreslås store endringer i det spesialpedagogiske feltet og med implementeringen av overordnet del av læreplanverket der sosial og faglig læring sidestilles, er det spesielt relevant å belyse konsekvenspedagogikken som både alternativ og mulighetsrom.

Deltakere

  • Filosof, førsteamanuensis Tor Freyr – Høgskolen i Østfold
  • Historiker, høgskolelektor Marie Laupsa – Høgskolen i Østfold
  • Idéhistoriker og filosof, høgskolelektor Kamilla Freyr – OsloMet
  • Sosialspedagog Bodil Glad – tidligere TAMU

Samarbeidspartnere

Publisert 30. aug. 2021 14:19 - Sist endret 1. des. 2022 10:52