Ny bok om Storyline

Høgskolen i Østfold er med på å løfte skaperglede og tverrfaglighet i en internasjonal antologi om Storyline, hvor flere ansatte fra Avdeling for lærerutdanning medvirker.

Bildet viser to kvinnelige forskere og deres nye bok om Storyline.

Kristine Høeg Karlsen (t.h.) ved Avdeling for lærerutdanning har sammen med Margaretha Häggström ved Universitetet i Gøteborg nettopp fått publisert antologien Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education, på det tyske nivå 2-forlaget Waxmann.

Storyline er en historiebasert og tverrfaglig undervisningsmetode som setter fokus på skapende og samarbeidende prosesser, dybdelæring og faglig fordypning. 

Den nye boken, Teaching through Stories, teller 20 artikler totalt, og inkluderer forskere og praktikere fra Scotland, Tyskland, Russland og USA ved siden av bidragsytere fra norske og svenske universiteter. 

Flere bidrag fra lærerutdanningen i Halden

– Jeg er så stolt over det vi har fått til sammen i dette prosjektet, sier Kristine Høeg Karlsen.

Avdeling for lærerutdanning og forskningsgruppen «Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning» er godt representert. Til sammen bidrar de med hele seks kapitler hvor 11 ansatte fra pedagogikk, matematikk, samfunnsfag, norsk, naturfag, drama, og Kunst & Håndverk har vært involvert i tillegg til Fremmedspråkssenteret. 

Høgskolen i Østfold (HIØ) og lærerutdanningen har gjennom sin satsning på Storyline siden 2015 utviklet seg til å bli et av de største forskningsmiljøene på Storyline, globalt. Selv bidrar Karlsen ved siden av å være redaktør, med fem artikler i antologien skrevet sammen med kollegaer. 

Her er tre eksempler på HiØ-studenters gruppearbeid, rollespill og utstillinger om Storyline.

Behov for vitenskapelig forskning

Det som startet som en felles idé mellom Häggström og Karlsen på The International Storyline Conference i Ljubljana, Slovenia i 2018, er nå realisert 2,5 år etter. 

– Det var, og er fortsatt, et behov for mer forskning på Storyline, og mer forskning av høy kvalitet, sier Kristine Høeg Karlsen.

   

Redaktørene for boka.
Til venstre: Margaretha Häggström ved Universitetet i Gøteborg. Foto: Malena Wallin.
Til høyre: Kristine Høegh Karlsen ved Høgskolen i Østfold. Foto: Bård Halvorsen

– Storyline har siden 60-tallet utviklet seg som fagfelt gjennom praktiske utprøvinger, samt et ønske om å gi lærere matnyttige bidrag til bruk i undervisning i form av bøker og hefter. Forskning, slik vi tenker om det i dag, har vært underordnet, sier Karlsen. Dette var motivasjonen hennes for å starte prosjektet. 

Sammen med Häggström har de fått med seg toneangivende forskere og fagfolk innen Storyline, det være seg Carol Omand, Peter J. Mitchell, Sharon Ahlquist, Doris Kocher, og Ulf Schänke. 

Som vanlig, når Karlsen lager en antologi, har hun med seg sin mor, Ellen Høeg. Høeg er tidligere lærer, og har siden hun ble pensjonert bidratt i utviklingen av Storyline-miljøet på HiØ, gjennom samarbeid om undervisning, konferanseinnlegg og artikkelskriving. Med sine 30 års erfaring med Storyline, er hun en av de i Norge med mest erfaring med den Skotske metoden. 

Omfattende fagfellevurdering

I Norge følges noen av de strengeste kriteriene for vitenskapelig forskning. Det var svært viktig for oss at fagfellevurderingen var «blind», det vil si at det ikke var noen binding mellom forfatterne og fagfellen, forteller Karlsen. Hun legger også til at bidragene fra HIØ gjennomgikk dobbel "blind review". For å legge til rette for god kvalitet på artiklene, har de to redaktørene i tillegg gjennomført en omfattende tilbakemeldingsprosess hvor bidragsytere har gitt tilbakemelding på hverandres tekster. Redaktørene har også selv kommentert manuskriptene i flere runder. 

Storyline og fagfornyelsen: to alen av samme stykke

– Jeg merker pågang fra praksisfeltet, sier Karlsen. Rektorer og lærere kontakter henne med ønske om kurs og opplæring i Storyline. 

– Det er moro og nå har vi også en bok å ta med, sier Kristine Høeg Karlsen. 30 år etter Storyline blomstret i norsk skole med Læreplanverket L97, aktualiseres igjen metoden med innføringen av fagfornyelsen som løfter tverrfaglige temaer, praktiske arbeidsformer og estetiske læringsprosesser i alle fag, som sikkert er grunnen til at mange retter blikket mot Storyline-miljøet ved Høgskolen i Østfold.

Bidragene fra Høgskolen i Østfold


Ansatte ved Høgskolen i Østfold, som har bidratt i antologien.
Øverst fra venstre: Ali Reza Ludvigsen, Hanne Eik Pilskog, Gitte Cecilie Motzfeldt, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad.
Nederst fra venstre: Solveig Toft, Adrian Kristinsønn Rasmussen, Camilla Blikstad Halstvedt, Ragnhild Louise Næsje og Stein Arnold Berggren.

Publisert 10. des. 2020 10:11 - Sist endret 15. juni 2021 13:24