Sandra Fylkesnes

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

Dokumentanalyse, utdanningspolitikk, lærerutdanningsforskning, kritisk pedagogikk, flerkulturell lærerutdanning, kritiske hvithetsstudier og kritisk raseteori, anti-rasisme, postkolonialisme, postmoderne og posthumane teorier, lærerutdannere, læreplanteori, diskursteori, diskursteoretisk analyse, forskningsmetodologi, grunnskolelærerutdanning, akademisk skriving, digital kommunikasjon og relasjonskompetanse, veiledning og undervisning.

Kort biografi

Jeg er utdannet allmennlærer med fagene engelsk og samfunnsfag og har en master i Flerkulturell og internasjonal utdanning. Jeg har også en PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanningen. Innen jeg kom til HiØ underviste jeg i Osloskolen, så ved en master i Flerkulturell og internasjonal utdanning ved OsloMet. Dette var en del av min doktorgrads pliktarbeid. Etter at jeg leverte min PhD startet jeg i en 50% stilling i pedagogikk lærerutdanningen ved HiØ og hadde også en 50% stilling ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet hvor jeg hadde ansvaret for å innføre en meritteringsordning for gode undervisere ved og med å innføre nye retningslinjer for ansettelse av førsteamanuenser og opprykk til professor.

Nå jobber jeg fulltid ved Praktisk-pedagogisk utdanning, allmennfag, heltid og deltid, ved HiØ. Her undervise og veileder jeg og jeg fungerer som koordinator.  

Underviser studieåret 2020/21 i

  • Pedagogikk og kritisk pedagogikk i Praktisk-pedagogisk utdanning, allmennfag, heltid og deltid, ved HiØ. 
  • Flerkulturelle perspektiver ved Spesialpedagogikk 1, ved HiØ VIDERE.
  • Literature review-kurs i PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanningen, ved OsloMet.
  • Veileder masteroppgaver i Spesialpedagogikk ved HiØ.
  • Veileder masteroppgave i Praktisk pedagogisk rådgivning ved UiO.
  • Veileder masteroppgaver i Multicultural and internasjonal education and development (MIED), ved OsloMet. 

Utdanningsbakgrunn

2019: PhD i Utdanningsvitenskap fra lærerutdanningen fra OsloMet: Whiteness in teacher education discourses: An analysis of the discursive usage and meaning making of the term cultural diversity

2011: M.Phil i Flerkulturell og internasjonal utdanning fra Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet): "The Multicultural": constructions in the curriculum of Norwegian primary schoolteacher education

2009: Allmennlærerutdanning fra Høgskolen i Oslo (nå OsloMet)

Forskergruppe

Kritiske perspektiver på lærerutdanning (og utdanning) - CritTEd

Prosjekter

Jeg er med i et NFR prosjekt kalt "Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education" (CERiTE), hvor jeg leder arbeidspakke 1. 

Hovedmålet med CERiTE er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan lærerutdanninger kan bidra til at lærerstudenter utvikler profesjonsrettet kunnskap for å identifisere, forebygge og motarbeide rasisme. Prosjektet tar utgangspunkt i Kritisk raseteori (CRT) og benytter lærerutdanningen, museum og VR i sine undersøkelser.

Resultatene fra prosjektet forventes å bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget om rase og rasisme i utdanningssammenhenger. Det skal også forbedre kompetansen blant kommende lærere, lærerutdannere og andre samfunnsaktører til åmotarbeide rasisme og således bidra til å styrke sosial rettferdighet i norske utdanninger og samfunnet forøvring. 

Les gjerne litt om prosjektet på INN sine Nettsider.

Finn meg gjerne på sosiale medier og forskersider

Facebook Instagram Twitter ResearchGate Academia.edu Cristin

 

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Fylkesnes, Sandra (2023). The Need for Critical Pedagogy in Teacher Education:How an Assignment Can Make Student Teachers Aware of Their Potential Prejudice .
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 7: "Cultural Diversity and the Multicultural in Norway. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 6: "The Norwegian Educational Policy Chain. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 5: "Pedagogy of Amnesia in Norway. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 4: "White Fragility. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 3: "White Privilege. Critical Whiteness" .
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 2: "Ethnicity and Race. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Educational Video 1: "Introduction. Critical Whiteness".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 7: "Kulturelt mangfold og det flerkulturelle i norsk utdanning. Kritisk Hvithet" .
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 6: "Den norske utdanningspolitiske kjeden. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 5: "Forglemmelsespedagogikk i Norge. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 4: "Hvit skjørhet. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 3: "Hvite privileger. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 2: "Etnisitet og rase. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra & Biswas, Tanu (2023). Undervisningsfilm 1: "Introduksjon. Kritisk Hvithet".
  • Fylkesnes, Sandra (2023). Guest Visit Discussing My Work at Graduate School of Education, University of California Berkeley.
  • Fylkesnes, Sandra (2023). Critical Whiteness and Critical Race Theory in Teacher Education Some preliminary findings from the CERiTE-project’s SoTE-review.
  • Fylkesnes, Sandra (2023). Whiteness, Cultural Diversity, Racism and Teacher Education in Norway .
  • Fylkesnes, Sandra (2023). My Research - from Master, through PhD, to the CERiTE-project.
  • Fylkesnes, Sandra (2023). Introduction to and questions for a discussion session for the new NERA network 25: Critical race, racism and Whiteness .
  • Fylkesnes, Sandra (2023). Mine erfaringer med, og tips til, å gjennomføre en «literature review». Steg-for-steg.
  • Fylkesnes, Sandra (2023). The workings of Whiteness: Evasions of race and racism in studies on formal education in Norway.
  • Fylkesnes, Sandra; Du Plessis, Danelle; Massao , Prisca Bruno & Andersen, Camilla Eline (2022). A review of empirical studies on race, racism and whiteness in the teaching and learning context of Norway – from early childhood- to higher education .
  • Fylkesnes, Sandra (2022). WP1: Preliminary findings from the review.
  • Fylkesnes, Sandra; Massao , Prisca & Andersen, Camilla Eline (2022). What do we know about how race, racism and whiteness are part of (or not) teacher education curriculums in Norway? Pushing the field further in precarious times.
  • Thomassen, Wenche Elisabeth & Fylkesnes, Sandra (2022). Norwegian pre-service teachers’ orientations, knowledge and skills regarding multilingualism.
  • Fylkesnes, Sandra (2022). 'Pausepraten: live' (S1E6) - Hvordan tenke kritisk-refleksivt om egen undervisningspraksis? (video og podcast). [TV]. https://www.hiof.no/for-ansatte/arbeidsstotte/lss/kommende-a.
  • Fylkesnes, Sandra (2022). Samtale med Fred Carlo Andrersen og Sandra Fylkesnes. [Internett]. Høgskolen Kristiania.
  • Fylkesnes, Sandra (2022). Eilerts pop-up om mangfold i akademia (podcast). [Internett]. https://www.uia.no/om-uia/podkast/eilertpodden.
  • Fylkesnes, Sandra & Holm Kvisselgaard, Stine (2021). Lessons learned from the structural discrimination seminar in Bø - https://khrono.no/lessons-learned-from-the-structural-discrimination-seminar-in-bo/643076. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Eilerts pop-up: Vil universitetet egentlig ha mangfold? [diskusjonspanel]. [Radio]. Universitetet i Agder - Vrimlehallen.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Vi mangler et språk for å snakke om rasisme.
  • Fylkesnes, Sandra & Johansen, Bjørn Andreas (2021). Discrepancies between intensions and implementation: a decentralized political initiative in Norway.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Intervju Thomas, Sandra, Sharam om flerkulturell pedagogikk. [Undervisningsfilm] . [Internett]. Høgskolen Kristiania.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Introduksjon og begrepsavklaringer.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Mangfold og medielederskap .
  • Olandersson, Cecilie & Fylkesnes, Sandra (2021). School leaders as policy actors: A Norwegian decentralization context.
  • Iversen, Jonas Yassin; Thomassen, Wenche Elisabeth & Fylkesnes, Sandra (2021). Norwegian preservice teachers’ views on and experience with multilingualism in teacher education.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). Innvandring & integrering. Ubestemt. Episode 3. [Internett]. Youtube.com.
  • Fylkesnes, Sandra (2021). My Experiences with Reviews for the Extended Abstract.
  • Massao, Prisca Bruno; Andersen, Camilla Eline; Fylkesnes, Sandra; Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg. Nettavisen.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). Kritisk hvithetskunnskap for lærerutdanningen .
  • Fylkesnes, Sandra (2020). Kritisk hvithetskunnskap for barnehagelærerutdanningen.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). Flerkulturelle perspektiver på spesialpedagogikken.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). Mine erfaringer med literature review.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). My Experiences with Literature Review as Part of the Thesis.
  • Svendsen, Stine H. Bang; Eriksen, Kristin Gregers; Dankertsen, Astri; Harlap, Yael; Giertsen, Merethe & Stubberud, Elisabeth [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). Brekkes ignorante lesning. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). E æ ikkje rasist! Lillesands-posten.
  • Fylkesnes, Sandra (2020). «Jeg er ikke rasist!» . Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
  • Schei, Amanda & Fylkesnes, Sandra (2020). Forsker mener Helgheim tar feil: Strukturell rasisme finnes. [Avis]. Khrono. https://khrono.no/forsker-mener-helgheim-tar-feil-st.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Pedagogikk i et flerkulturelt perspektiv.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Flerkulturelle perspektiver i spesialpedagogikken.
  • Hamidi, Hasti; ashraf, umar; Sibeko, Guro; Auestad, Lene; Espseth, Luca Dalen & Fjeld, Axel [Vis alle 17 forfattere av denne artikkelen] (2019). Ingen smittekilde, ingen sensur. Maddam.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Nei, du er ikke rasist, men du må vite hvordan hvithet virker. Afrika.no.
  • Fylkesnes, Sandra & Synnes, Ronald Mayora (2019). Er jeg rasist bare fordi jeg er hvit? Minerva (nettutgaven).
  • Fylkesnes, Sandra (2019). For å se rasismen, må vi vite hvordan hvithet virker. Afrika.no.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Experiences with Literature Review as Part of the Thesis.
  • Fylkesnes, Sandra & Synnes, Ronald Mayora (2019). Hvithetens tause makt. Utrop. Norges første flerkulturelle avis.. 37.
  • Fylkesnes, Sandra & Synnes, Ronald Mayora (2019). Hvithetens tause makt. Morgenbladet. ISSN 0805-3847. 36.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Dette er søkergruppen til meritteringsordningen . [Internett]. OsloMet tilsattsider.
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Er du god på undervisning? Husk å søke om merittering innen 1. mai! [Internett]. ansatt.oslomet.no/siste-nytt/-/nyhet/soknadsfrist....
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Ikke rasist sier du? Hun vil at du skal spørre deg selv én gang til. [Avis]. Aftenposten (papirutgave) .
  • Fylkesnes, Sandra (2019). Hvithet i lærerutdanningsdiskurser. [Internett]. www.oslomet.no/om/nyheter/hvithet-lererutdanningsdiskurser.
  • Fylkesnes, Sandra (2018). Critical Whiteness Studies and Physical Education Teacher Education Research (PETER).
  • Fylkesnes, Sandra (2018). Literature review - my personal experiences .
  • Fylkesnes, Sandra (2018). "Cultural Diversity" in Teacher Education: Understanding the Workings of Whiteness in Institutional Discourses.
  • Fylkesnes, Sandra (2018). Rasisme og diskriminering.
  • Fylkesnes, Sandra (2017). The Workings of Whiteness in Teacher Education.
  • Fylkesnes, Sandra; Mausethagen, Sølvi & Nilsen, Anne Birgitta (2017). Teacher Educators’ Construction of Cultural Diversity: Whiteness as othering through acts of Discursive Exclusions.
  • Fylkesnes, Sandra; Nilsen, Anne Birgitta & Mausethagen, Sølvi (2016). Teacher Educators’ Constructions of 'Cultural Diversity': Whiteness as Othering through acts of Discursive Exclusions .
  • Fylkesnes, Sandra (2016). Patterns of Racist/Racialized Discourses in Teacher Education Policy: Whiteness in Norwegian National Curriculum .
  • Fylkesnes, Sandra (2016). Teacher Education Researchers’ Usage of 'Cultural Diversity': A Discursive Politics of Whiteness .
  • Fylkesnes, Sandra (2016). Muntlig eller skriftlig veiledning: hva er best, best for hva og best for hvem?
  • Fylkesnes, Sandra (2016). A Discussion of Bree Picover’s Keynote: Practice What You Teach. Social Justice Education in the Classroom and the Streets.
  • Fylkesnes, Sandra (2015). Teacher Educators' Constructions of 'Cultural Diversity'.
  • Fylkesnes, Sandra (2014). Rasisme og antirasistisk undervisning.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2018 08:58 - Sist endret 14. feb. 2023 16:43