Faglige interesser
- Læring og undervisning med AI
- Læring i digitale omgivelser
- Fasilitering av læring i digitale omgivelser
- Design av digitale læremidler/ressurser
- MOOCs
- CSCL - Computer Supported Collaborative Learning
- Vurdering for Læring (VfL): utvikling av skriveferdigheter i engelsk, skriveprosess, formativ vurdering
- Kultur-historisk teori, developmental theories of learning, agency of students and teachers
Høgskolen i Østfolds satsing på forskning i "Det Digitale Samfunn"
Mine forskningsinteresser innen HiØs PhD-satsing på Det Digitale Samfunn relateres til læring og undervisning med KI (AI), digital teknologi og i nettbaserte omgivelser. En viktig satsing framover i grunn- og høyere utdanning er å utvikle læreres profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) og digital identitet, kvalitetsikre pedagogisk bruk av digital teknologi for å legge til rette for mer varierte undervisningsformer som stimulerer læring og danning av en mangfoldig studentgruppe. Jeg er interessert å studere lærings- og undervisningsformer med digital teknologi og i digitale omgivelser (MOOCs og nettbaserte kurs), struktur og pedagogisk design av nettbaserte kurs for å fremme læring og utvikling av de lærende. I tillegg, er jeg interessert i læring i skriveprosessen med formative tilbakemeldinger fra KI (AI). Jeg er også interessert å studere hvordan utvikler lærerstudenter og lærere profesjonsfaglig digital kompetanse og utvøver den i praksis.
Undervisning
- IKTPED MOOC
- DigiLU
- PfDK MOOC for engelsk lærere
Veiledning
Ammar Bahadur Singh Ph.D. kandidat. Prosjekt: Teaching and Learning in an Institutional MOOC: Implications for Agency in Online Pedagogy
Joakim Olsson Ph.D. kandidat. Prosjekt: Assessment for Learning (AfL) with Automated Formative Feedback for Learning and Teaching in the 21st Century
Karla Vrbova Ph.D. kandidat. Prosjekt:
Bakgrunn
2021 - 2024 Dekan Fakultet for Lærerutdanninger og Språk, HiØ
2020 - Professor i pedagogikk LU, HiØ
2018 - 2020 Førsteamanuensis LU, HiØ
2017 - 2018 Avdelingsleder Stovner vgs
2013 - 2017 PhD Universitetet i Oslo, Avhandling: Learning and Teaching With Digital Tools: Insights for Learning Arising from the Cultural-Historical Teory
2015-2017 Universitets pedagogisk basis kompetanse
1993 - 2013 Lærer i engelsk og naturfag i vgs og grunnskole (Norge og UK)
Verv
2016 - 2017 Medlem i UV Fakultetets styre, Universitetet i Oslo
2015 - 2016 Medlem i IPED Instituttets styre, Universitetet i Oslo
2014 - 2015 Vara i IPED Instituttets styre, Universitetet i Oslo
2013 - 2017 Representant i Programområde for forskerutdanning, Universitetet i Oslo
2006 - 2010 Medlem i Styre ved Skagerak International School