Camilla Gjellebæk

Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt
+4769608842
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
A-224

Faglige interesser

Kombinerer doktorgradsarbeid ved program for informatikk med spesialisering i work-integrated learning ved Högskolan Väst i Trollhättan med å være prosjektleder for BESK - "fra best i klassen til systematisk arbeid for kjønnsbalanse".

Forskningsarbeidet i PhD-prosjektet har Interregprosjektet eTeam for velferdsteknologi som "case". eTeam for velferdsteknologi ble gjennomført i perioden 2018-2021, og var et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Högskolan Väst, Västra Götalands Läns Landsting, Stromder AB, Sotänas kommune, Trollhättan Stad og Uddevalla kommune. Högskolan Väst hadde prosjektledese sammen med HiØ, og jeg var norsk prosjektleder.

Veiledere for PhD-arbeidet er:

Hovedveileder: Ulrika Lundh Snis, professor Högskolan Väst

Biveileder: Ann Svensson, professor Höskolan Väst

Biveileder: Catharina Bjørkquist, professor Høgskolen i Østfold

Mine faglige interesser er i hovedsak relatert til innovasjon- og endringsprosesser i offentlig helse- og omsorgstjeneste, samt læring og organisering for læring i forbindelse med innovasjon og transformasjonsarbeid;

  • Hvilken type lærings- og kunnskapsbehov oppstår i forbindelse med digitalisering av tjenestene?
  • Hvordan organisere for læring i helse- og omsorgstjenestene?
  • Hvordan engasjere ledere og ansatte i læring og i utvikling av tjenestene?
  • Hvordan ny organisering og nye måter å jobbe på kan bidra til å imøtekomme fremtidens behov for helse- og omsorgstjenester?
  • Hvordan jobbe mer systematisk med kompetanseutvikling og innovasjon?
  • Hvordan ivareta etiske og juridiske aspekter i endrings- og innovasjonsarbeid?
  • Hvordan jobbe med å ta i bruk (ny) teknologi som del av tjenestetilbudet?
  • Hvordan samhandle med ulike aktører for å videreutvikle tjenestetilbudet?
  • Hvordan involvere brukere og pasienter, pårørende, ansatte og ledere i innovasjons- og endringsarbeid?
  • Hvordan få til økt samhandling mellom privat og offentlig sektor?

Problemløsende metode/sykepleieprosessen og dokumentasjon av sykepleie og helsehjelp, samfunnsvitenskapelige tema knyttet til kommunikasjon, sosiologi og sosialantropologi, tverrfaglig samarbeid og samskaping samt sykepleierens organisatoriske kompetanse er også del av mine faglige interesser.

Undervisning

Jeg er tilknyttet fakultet for helse, velferd og organisasjon hvor jeg også underviser på bachelor- og mastergradsnivå i tematikk relatert til sykepleie samt digitalisering/organisering/læring.

Bakgrunn

Tidligere studier innen sosialantropologi (Universitetet i Oslo), Bachelor i sykepleie (Høgskolen i Oslo - nå OsloMet), Master i helsefremmende arbeid og omsorg i lokalsamfunnet (Høgskolen i Gjøvik) og høgskolepedagogikk og bruk av digitale verktøy i undervisning (Høgskolen i Østfold).

Masteroppgave (2010):

"... for å få litt kjøtt på beinet i forhold til å jobbe med mennesker som er noe av det jeg skal gjøre...". En studie av studenter ved BSV-utdanningenes begrunnelser for deltakelse i Nattergalprosjektet

Jobbet som sykepleier i kommunehelsetjenesten i rollen som sykepleier, assisterende avdelingssykepleier, avdelingssykepleier og prosjektleder. Leder for prosjekt for direkte pasient- og brukerrettet dokumentasjon innen omsorg og prosjekt om velferdsteknologi og eRom.

Har hatt oppdrag som forfatter i Cappelen Damms nettressurs: Øvelser i klinisk sykepleie med case fra praksis.

Per i dag er jeg tilsatt som høgskolelektor ved HiØ, er stipendiat ved Högskolan Väst og jobber som leder for BESK-prosjektet. BESK-prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og fokuserer på kjønnsbalanse i forskning.

Samarbeid

Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester

Statsforvalteren i Viken

Högskolan Väst

Universitetet i Lund

Universitetet i Göteborg

Indre Østfold kommune

Halden kommune

HiØ, fakultet informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

NAV Hjelpemiddelsentral

Sarpsborg kommune

Fredrikstad kommune

KS

Emneord: Det digitale samfunn, DigiHealth

Publikasjoner

  • Svensson, Ann; Gjellebæk, Camilla; Larsson, Lena G & Durst, Susanne (2024). Technology Introduction in the Health Sector Through Learning and Innovation-Oriented Work Processes. Journal of Innovation Management. ISSN 2183-0606. 12(1), s. 77–95. doi: https:/doi.org/10.24840/2183-0606_012.001_0004.
  • Svensson, Ann; Gjellebæk, Camilla & Kylén, Selma (2024). ORGANISATION AND IMPLEMENTATION OF WELFARE TECHNOLOGY - AN INTERVIEW STUDY IN SWEDEN AND NORWAY. I Nunes, Miguel Baptista; Isaías, Pedro & Powell, Philip (Red.), Proceedings of the 16th IADIS International Conference Informations Systems. IADIS Press. ISSN 9789898704481. s. 254–258.
  • Gjellebæk, Camilla & Fuentes Martinez, Ana (2023). Soft Skills: Experiences from an Interdiciplinary PhD Program in Information Systems and Work Integrated Learning, EDULEARN2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-52151-7. s. 2381–2390. doi: 10.21125/edulearn.2023.0696.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommandations, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 706–706. doi: 10.21125/inted.2023.0232.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Competence Development among Women Researchers in Academia, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 388–395. doi: 10.21125/inted.2023.0148.
  • Carlsson, Linnea & Gjellebæk, Camilla (2022). Café seminar: Stimulating Work-Integrated Learning in Research Education, International Conference on Work Integrated Learning : abstract book WIL '22 7-9 December 2022. Högskolan Väst. ISSN 978-91-89325-30-2. s. 19–20.
  • Gjellebæk, Camilla (2022). Knowledge Management as Contribution to Innovation in the Public Sector, ICERI2022 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-45476-1. s. 6197–6197. doi: 10.21125/iceri.2022.1526.
  • Gjellebæk, Camilla & Fladeby, Nina (2022). The pandemic lockdown as a push factor for using digital technology as arena for work integrated learning - a study of an innovation project in municipal healthcare services . I IATED, 2022 (Red.), INTED2022 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-37758-9. s. 9767–9767. doi: 10.21125/inted.2022.2571.
  • Gjellebæk, Camilla; Johansson, Victoria & Samuelson, Sarah (2021). Application of work integrated learning in descriptions of practical implications - a study of dissertation work within informatics with specialization in work integrated learning, INTED2021 Proceedings. IATED. ISSN 978-84-09-17939-8. s. 3507–3507. doi: 10.21125/inted.2021.0728.
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann; Bjørkquist, Catharina; Fladeby, Nina & Grundén, Kerstin (2020). Management challenges for future digitalization of healthcare services. Futures: The journal of policy, planning and futures studies. ISSN 0016-3287. 124. doi: 10.1016/j.futures.2020.102636. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann & Bjørkquist, Catharina (2020). The dark sides of technology - Barriers to work-integrated learning. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743. 12197, s. 69–85. doi: 10.1007/978-3-030-50439-7_5.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). Factors influencing employees' engagement in work-integrated learning, INTED2020 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-17939-8. s. 5943–5947. doi: 10.21125/inted.2020.1604.
  • Carcani, Klaudia; Gjellebæk, Camilla & Stigberg, Susanne Koch (2019). Participatory design as an approach for work-integrated learning of digital competences: putting theory into practice. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. ISSN 1892-0748. 27(1). Fulltekst i vitenarkiv
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann & Bjørkquist, Catharina (2018). Competence development and the implementation of technology in healthcare services, ICERI2018 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-05948-5. s. 596–603. doi: 10.21125/iceri.2018.1124.
  • Kirchhoff, Jörg W; Gjellebæk, Camilla & Tangen, Merete (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 9(3), s. 226–233. doi: 10.4220/sykepleienf.2014.0130.

Se alle arbeider i Cristin

  • Svensson, Ann & Gjellebæk, Camilla (2021). Organisering, implementering och användning av välfärdsteknologi: Resultat från eTeam-projektet. Högskolan Vest. ISBN 978-91-88847-99-7. 93 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av scenario "digital tilsyn".
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn.
  • Gjellebæk, Camilla; Bergsjø, Leonora Onarheim & Ingierd, Helene C. (2023). Fagdag og debatt om forskningsetikk og veilederrollen.
  • Gjellebæk, Camilla; Johansen, Anette; Johansen, Håvard; Løkse, Stefan & Skauen, Erik (2023). Idretten – ikke for alle?
  • Gjellebæk, Camilla & Fuentes Martinez, Ana (2023). Soft Skills: Experiences from an Interdiciplinary PhD progran in IS and WIL.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Competence Development among Women Researchers in Academia.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Tjøstolvsen, Inger Marie; Del Busso, Lilliana Andrea & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Fra «best i klassen» til systematisk arbeid for kjønnsbalanse (BESK).
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommendations.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Pilot prosjekt Digiview.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Introduksjon til prosjekt Digiview-​ utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Gjellebæk, Camilla; Hjelmeland, Inger & Bjørnebekk, Line J. (2022). Prosjekt Digiview-​ ​Utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Carlsson, Linnea & Gjellebæk, Camilla (2022). Café seminar: Stimulating Work-Integrated Learning in Research Education.
  • Gjellebæk, Camilla (2022). Knowledge Management as Contribution to Innovation in the Public Sector.
  • Gjellebæk, Camilla & Carlsson, Linnea (2022). Cross-border doctoral seminar - Live seminar with workshop elements.
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann; Larsson, Lena & Durst, Susanne (2022). To manage learning in achieving innovation in healthcare.
  • Gjellebæk, Camilla (2022). The pandemic lockdown as a push factor for using digital technology as arena for work integrated learning - a study of an innovation project in municipal healthcare services .
  • Svensson, Ann; Gjellebæk, Camilla & Kylén, Selma (2022). Organisation and Implementation of Welfare Technology - an interview study in Sweden and Norway.
  • Gjellebæk, Camilla; Fredheim, Nina Skajaa & Johansen, Ann-Kristin (2021). Forskningsprek - Velferdsteknologiske løsninger er ingen "quick fix". [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Gjellebæk, Camilla; Johansson, Victoria & Samuelson, Sarah (2021). Application of work integrated learning in descriptions of practical implications - A study of dissertation work within Informatics with specialization in Work Integrated Learning .
  • Gjellebæk, Camilla (2021). Presentation of the Ph.D. forum at Østfold University College.
  • Gjellebæk, Camilla & Fladeby, Nina (2021). I huvudet på våra följeforskare .
  • Gjellebæk, Camilla & Hafström, Angelica (2021). Transformasjonsledning i praktiken.
  • Gjellebæk, Camilla (2021). Høgskolen i Østfold – liten enhet med stor satsing innen forskning på digitalisering. [Avis]. Aftenposten.
  • Gjellebæk, Camilla (2021). Fra "best i klassen" til systematisk arbeid for kjønnsbalanse - BESK.
  • Gjellebæk, Camilla & Edvardsen, Magdalena (2021). Kan HiØ fortsatt holde pallplasseringen når det gjelder kjønnsbalanse? . Høgskolen i Østfold.
  • Johansen, Ann-Kristin & Gjellebæk, Camilla (2021). HiØ-forskere skal bidra til økt likestilling i akademia. [Internett]. Høgskolen i Østfold .
  • Gjellebæk, Camilla; Dahl, Annette Veberg; Del Busso, Lilliana Andrea; Edvardsen, Magdalena & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). HiØ best på kjønnsbalanse - vil fortsatt holde stand på barrikadene. Fredriksstad Blad.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). Erfaringer fra prosjektet Virtuell korttidsavdeling.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). Tilsammans Utväcklar Vi för Fremtiden - lärandeutvärdeing och Engaged Scholarship.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). Reviewarbetet och reviewförfarandet med eksempel från tidsskriftet FUTURES och artikeln "Management challenges for the future digitalization of healthcare services".
  • Gjellebæk, Camilla; Johansson, Victoria & Samuelson, Sarah (2020). Tillämpning av arbetsintegrerat lärande i beskrivningar av praktiska implikationer - En studie på avhandlingsarbete inom informatik med inriktning på arbetsintegrerad lärande .
  • Ihlebæk, Hanna Marie & Gjellebæk, Camilla (2020). Digitalisation and professional work in healthcare, technology, knowledge and learning.
  • Johansen, Ann-Kristin & Gjellebæk, Camilla (2020). Camilla leder høgskolens rykende ferske stipendiatforum . [Internett]. hiof.no.
  • Gjellebæk, Camilla & Hansen, Wenche Charlotte (2020). Bill. mrk. Stilling ledig som vaktbikkje - Hvem stiller de kritiske spørsmålene når ikke mediene gjør det? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). The Dark Sides of Technology - Barriers to Work-Integrated Learning.
  • Gjellebæk, Camilla (2020). Factors influencing employees' engagement in work-integrated learning.
  • Gjellebæk, Camilla & Ihlebæk, Hanna Marie (2020). Hvorfor det er viktig med flere kvinner i forskning! Fredrikstad Blad.
  • Gjellebæk, Camilla & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2020). Sjekk hvordan det kan gå uten: Derfor er det behov for flere kvinnelige forskere . [Avis]. Fredriksstad Blad.
  • Carcani, Klaudia; Gjellebæk, Camilla & Stigberg, Susanne Koch (2019). Participatory design as an approach for work-integrated learning of digital competences - putting theory into practice.
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann; Fladeby, Nina; Grundén, Kerstin & Bjørkquist, Catharina (2019). Management strategies for facilitating learning at the workplace when introducing technology and new ways of providing healthcare services.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Gjellebæk, Camilla & Helgesen, Ann Karin (2019). Personsentrert omsorg og teknologi - venn eller fiende? Pasienter, pårørende og helsepersonell i et digitalisert helsevesen.
  • Gjellebæk, Camilla & Fladeby, Nina (2019). Erfarte utfordringer ved innføring av velferdsteknologi – i et forskningsperspektiv .
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Andreassen, Hilde Marie & Helgesen, Ann Karin (2019). Flest kvinner tar forskerutdanning, men flest menn blir professorer. Fredriksstad Blad.
  • Gjellebæk, Camilla (2018). Competence development and the implementation of technology in healthcare services.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2018). Erfaringer og resultater eTeam.
  • Gjellebæk, Camilla (2018). Brukerfokusert innovasjonsarbeid.
  • Gjellebæk, Camilla (2018). VKA – hvordan påvirkes organisasjonsprosessene i et innovasjonsprosjekt?
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2018). eTeam för välfärdsteknologi - organisering, innføring og anvendelse av velferdsteknologi i kommunune.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2018). eTeam för välfärdsteknologi .
  • Gjellebæk, Camilla; Mathisen, Jorunn Irene & Sørensen, Tom Erik (2018). Eldreomsorg før, nå og i framtida. [Radio]. Frokostradioen P1+.
  • Gjellebæk, Camilla (2018). Teknologi og kompetansebehov.
  • Mathisen, Jorunn Irene; Helgesen, Ann Karin; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Gjellebæk, Camilla (2018). Eldreomsorg i fortid, nåtid og framtid.
  • Gjellebæk, Camilla (2018). Lager framtidens eldreomsorg. [Avis]. Sarpsborg Arbeiderblad.
  • Høyer, Joachim Constantin & Gjellebæk, Camilla (2018). Skal utvikle eldreomsorgen. [Avis]. Moss Avis.
  • Gjellebæk, Camilla (2017). Alle vil ha teknologi - eller?
  • Gjellebæk, Camilla (2017). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av helsehjelp.
  • Gjellebæk, Camilla (2017). Hva skal til for å nå målet om at velferdsteknologi skal være en del av tjenesten innen 2020?
  • Gjellebæk, Camilla & Forsman, Berit (2017). Tjänsteinnovation i Vården Tre projekt med gemensamt tema presenterarsig: Projekten SOL, Vältel och Velferdsteknologi.
  • Gjellebæk, Camilla; Svensson, Ann & Forsman, Berit (2017). Velferdsteknologi for en bedre hverdag for eldre - dialogseminar Grenseløst samarbeid.
  • Gjellebæk, Camilla (2017). Millionbeløp til forskning på velferdsteknologi. [Internett]. Forskning.no.
  • Høyer, Joachim Constantin & Gjellebæk, Camilla (2017). Høgskolen skal utvikle fremtidens eldreomsorg. [Avis]. Fredriksstad Blad.
  • Fredheim, Nina Skajaa & Gjellebæk, Camilla (2017). Millionbeløp til forskning på velferdsteknologi. [Internett]. Høgskolens hjemmeside.
  • Andersen, Lise Gro & Gjellebæk, Camilla (2016). Intervju om velferdsteknologi på Morran, NRK Østfold. [Radio]. NRK Østfold, Morran.
  • Gjellebæk, Camilla (2016). Dokumentasjon i pasientjournal - fagdag Fredrikstad kommune.
  • Gjellebæk, Camilla & Tjøstolvsen, Inger Marie (2016). Tilrettelegging av læresituasjoner i praksisemner rettet mot kommunehelsetjenesten - presentasjon og refleksjon.
  • Gjellebæk, Camilla (2015). Hvordan kan systematisk brukerkartlegging benyttes hos personer som kan tenkes å ha nytte av velferdsteknologi?
  • Halvorsen, Bård & Gjellebæk, Camilla (2015). Studenter utvikler velferdsteknologi. [Internett]. Høgskoleavisa.
  • Gjellebæk, Camilla (2015). Tverrfaglig tilnærming til morgendagens helsetjeneste og bruk av velferdsteknologi.
  • Gjellebæk, Camilla (2015). Pasient- og brukerrettet dokumentasjon.
  • Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth (2015). Studenter trenger å lære organisering. Tidsskriftet sykepleien. ISSN 0806-7511. s. 60–63.
  • Myhre, Kristin & Gjellebæk, Camilla (2015). Hvordan kan bruk av bilveileder med annen yrkesbakgrunn bidra til å skape tverrprofesjonelle læringsarenaer?
  • Hagen, Laila Garberg & Gjellebæk, Camilla (2013). Etablering av en videreutdanning i velferdsteknologi for helse- og sosialtjenestene: - å skape rom for tverrfaglig kompetanse.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2019). Delrapport 4 Interreg 1905-1910 eTeam for velferdsteknologi. Interreg Norge-Sverige.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2019). Delrapport 3 Interreg 1811-1904 eTeam for velferdsteknologi. Interreg Norge-Sverige.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2018). Delrapport 2 Interreg 1805-1810 eTeam for velferdsteknologi. Interreg Norge-Sverige.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2018). Delrapport 1 Interreg 1801-1804 eTeam for velferdsteknologi. Interreg Norge-Sverige.
  • Gjellebæk, Camilla & Svensson, Ann (2017). Interreg Sverige – Norge Projekt Välfärdsteknologi för en bättre vardag för äldre. Høgskolen i Østfold.
  • Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth (2015). Hvordan utvikle organisatorisk kompetanse?: - en studie knyttet til sykepleierstudenters siste praksisperiode. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-439-4.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:08 - Sist endret 2. mai 2024 08:52