Heidi Kristine Grønlien

Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag
Bilde av Heidi Kristine Grønlien
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4769608846
+4795922021
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
231

Faglige interesser

Hvordan er menneskekroppen bygd opp og hvordan fungerer den? Hva foregår egentlig inne i kroppens celler? Hvordan påvirker disse prosessene kroppen som helhet? Og ikke minst, hvordan formidle de fascinerende mikro- og makroprosessene i kroppen, slik at studentene integrerer biovitenskapen i sin yrkesutøvelse.

I mitt forskningsarbeid har jeg utforsket en rekke områder, inkludert dynamikken til cellemembraner under næringsopptak og utskillelse, cellers respons på lys, mekanisk og kjemisk stimuli, plastisiteten og kommunikasjonen til hormonceller, biomarkører for sykdom og anvendelsen av simulering og digitalisering i undervisningen.

Undervisning

Jeg underviser i anatomi, fysiologi og biokjemi ved institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag.

Bakgrunn

Jeg er førsteamanuensis i biovitenskap med doktorgrad i fysiologi fra Universitetet i Oslo og University of Hawaii fra 2003. Jeg ha bred undervisningserfaring og er forfatter av en rekke lærebøker i biologi.

Samarbeid

Interne samarbeidspartnere: Forskere i forskningsgruppene UMSAL og Biomedisinsk teknologi, Fagteamet i anatomi og fysiologi 

Eksterne samarbeidspartnere: Trude Haug (UiO), Hanne Søberg Finbråten (HINN), Øystein Guttersrud (Naturfagsenteret), Kjell Sverre Pettersen (OsloMet), Beate Gjesdal (NLA)

 

Prosjekter

Emneord: Anatomy, Physiology, Bioscience, Learning and teaching with digital technology, Simulation, Cellbiology, Biomarkers

Publikasjoner

  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Foss, Camilla; Pettersen, Kjell Sverre; Tørris, Christine & Meyer, Mona Elisabeth [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2023). Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring. . UNIPED. ISSN 1500-4538. 46(4), s. 230–244. doi: 10.18261/uniped.46.4.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Grønlien, Heidi Kristine; Pettersen, Kjell Sverre; Foss, Camilla & Guttersrud, Øystein (2022). Nursing students’ experiences with concept cartoons as an active learning strategy for developing conceptual understanding in anatomy and physiology: A mixed-method study. Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 65. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103493. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gerdts-Andresen, Tina; Glømmen, Anne Margrethe; Hjelmeland, Inger; Haug, Erna & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Adaptation and Psychometric Properties of an Instrument to Assess Self-Efficacy in Client-Centeredness (SECCQ). Journal of Social Work Education. ISSN 1043-7797. doi: 10.1080/10437797.2021.2019632.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Bruk av video i klinisk ferdighetstrening. En kvantitativ studie. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(01), s. 4–16. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-02.
  • Lugo, Ricardo Gregorio; Hjelmeland, Inger; Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Sütterlin, Stefan & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Impact of initial emotional states and self-efficacy changes on nursing students’ practical skills performance in simulation-based education. Nursing Reports. ISSN 2039-439X. 11(2), s. 267–278. doi: 10.3390/nursrep11020026. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønlien, Heidi Kristine; Christoffersen, Trine Eker; Ringstad, Øystein; Andreassen, Marita & Lugo, Ricardo Gregorio (2021). A blended learning teaching strategy strengthens the nursing students’ performance and self-reported learning outcome achievement in an anatomy, physiology and biochemistry course: A quasi-experimental study. Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 52, s. 1–6. doi: 10.1016/j.nepr.2021.103046. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønlien, Heidi Kristine; Fontaine, Romain; Hodne, Kjetil; Tysseng, Linn Isabelle; Ager-Wick, Eirill & Weltzien, Finn-Arne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Long extensions with varicosity-like structures in gonadotrope Lh cells facilitate clustering in medaka pituitary culture. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 16(1). doi: 10.1371/journal.pone.0245462. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønlien, Heidi Kristine; Christoffersen, Trine Eker; Furlund, Camilla Bø; Garabet, Lamya Samir Noori; Syvertsen, Terje & Moe, Morten Kaare [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). Cytokine and gene expression profiling in patients with HFE-associated hereditary hemochromatosis according to genetic profile. Acta Haematologica. ISSN 0001-5792. doi: 10.1159/000511551.
  • Strandabø, Rønnaug; Grønlien, Heidi Kristine; Ager-Wick, Eirill; Nourizadeh-Lillabadi, Rasoul; Hildahl, Jon Paul & Weltzien, Finn-Arne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2016). Identified lhb-expressing cells from medaka (Oryzias latipes) show similar Ca2+-response to all endogenous Gnrh forms, and reveal expression of a novel fourth Gnrh receptor. General and Comparative Endocrinology. ISSN 0016-6480. 229, s. 19–31. doi: 10.1016/j.ygcen.2016.02.019.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Bruskeland, Guttorm Eric; Borgersen, Anne-Kari & Sand, Olav (2013). Electrophysiological Properties of the Microstome and Macrostome Morph of the Polymorphic Ciliate Tetrahymena vorax. Journal of Eukaryotic Microbiology. ISSN 1066-5234. 60(1), s. 57–69. doi: 10.1111/jeu.12006.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Hagen, Bjarne & Sand, Olav (2011). Microstome-macrostome transformation in the polymorphic ciliate Tetrahymena vorax leads to mechanosensitivity associated with prey-capture behaviour. Journal of Experimental Biology. ISSN 0022-0949. 214, s. 2258–2266. doi: 10.1242/jeb.055897.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Rønnevig, Anna Kari; Hagen, Bjarne & Sand, Olav (2010). Chemo-accumulation without changes in membrane potential in the microstome form of the ciliate Tetrahymena vorax. Journal of Experimental Biology. ISSN 0022-0949. 213(23), s. 3980–3987. doi: 10.1242/jeb.042903.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Stock, Christian; Aihara, Marilynn; Allen, Richard D. & Naitoh, Yutaka (2002). Relationship between the membrane potential of the contractile vacuole complex and its regulatory activity in Paramecium multimicronucleatum. Journal of Experimental Biology. ISSN 0022-0949. 205, s. 3261–3270.
  • Stock, Christian; Grønlien, Heidi Kristine & Allen, Richard D. (2002). The ionic composition of the contractile vacuole fluid of Paramecium mirrors ion transport across the plasma membrane. European Journal of Cell Biology. ISSN 0171-9335. 81, s. 505–515.
  • Stock, Christian; Grønlien, Heidi Kristine; Allen, Richard D. & Naitoh, Yutaka (2002). Osmoregulation in Paramecium: in situ ion gradients permit water to cascade through the cytosol to the contractile vacuole. Journal of Cell Science. ISSN 0021-9533. 115(11), s. 2339–2348.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Berg, Trond & Løvlie, Arne Mathias (2002). In the polymorphic ciliate Tetrahymena vorax the nonselective phagocytosis seen in microstomes changes to a highly selective process in macrostomes. Journal of Experimental Biology. ISSN 0022-0949. 205, s. 2089–2097.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Løvlie, Arne Mathias & Sand, Olav (2001). Light sensitivity of the ciliate Tetrahymena vorax induced by the fluorescent dye acridine orange. Comparative Biochemistry and Physiology - Part A: Comparative Physiology. ISSN 0300-9629. 130A, s. 633–641.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tandberg, Cato; Grønlien, Heidi Kristine & Tsigaridas, Kristin Glørstad (2022). Bi 2, Biologi 2 for studieforberedende , bokmål. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205543058. 467 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Tandberg, Cato & Tsigaridas, Kristin Glørstad (2021). Bi 1, Biologi 1. Gyldendal Undervisning. ISBN 978-82-05-54304-1. 488 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine & Tandberg, Cato (2017). Gyldendals ord og faguttrykk i biologi. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205498679. 81 s.
  • Tandberg, Cato; Grønlien, Heidi Kristine; Tsigaridas, Kristin Glørstad & Ryvarden, Leif (2014). Bi 2 - biologi 2 som programfag i den videregående skolen. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205451636. 448 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Tandberg, Cato; Tsigaridas, Kristin Glørstad & Ryvarden, Leif (2013). Bi 1 for Biologi 1. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205436015. 431 s.
  • Tandberg, Cato & Grønlien, Heidi Kristine (2012). Gyldendals ord og faguttrykk i biologi Studieforberedende og introduksjonskurs. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205417762. 80 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Osland, Einar; Tandberg, cato & Ryvarden, Leif (2008). Bi2 - studiehefte biologi vg3. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205381315. 160 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Ryvarden, Leif & Tandberg, cato (2008). Bi2 - grunnbok biologi vg3. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205381292. 398 s.
  • Ryvarden, Leif; Tandberg, Cato & Grønlien, Heidi Kristine (2008). Bi 2 grunnbok i Biologi VG2. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38130-8. 398 s.
  • Ryvarden, Leif; Tandberg, Cato & Grønlien, Heidi Kristine (2008). BI 2 Studiehefte Biologi VG2. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38131-5. 160 s.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Tandberg, Cato & Syvertsen, Kåre (2007). Bi 1, Grunnbok i biologi for vg2. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370722. 368 s.
  • Tandberg, Cato; Grønlien, Heidi Kristine & Syvertsen, Kåre (2007). Studiebok biologi 1, vg2. Gyldendal Litteratur. ISBN 9788205370838. 158 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Grønlien, Heidi Kristine (2023). Læring og læringsmodeller i DIGIView.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2023). Instructional video as a pedagogical tool to improve studens`clinical skill development.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2023). Integrering av anatomi og fysiologi i sykepleiepraksis.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2022). Forskningsgruppen UndervisningsMetoder for Student Aktiv Læring (UMSAL)  .
  • Grønlien, Heidi Kristine (2022). Bruk av «concept cartoons» i forelesning for avdekking og utfordring av feilforestillinger.
  • Grønlien, Heidi Kristine & Hjelmeland, Inger (2022). Undervisningsmodell for metakognitiv utvikling i profesjonstrening.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Video of clinical procedures can increase students self efficacy in clinical skill development.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Guttersrud, Øystein; Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre (2021). «Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning».
  • Grønlien, Heidi Kristine (2021). «Hvordan øke studentaktiviteten under forelesning og samtidig fremme dybdelæring?
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Guttersrud, Øystein; Wångdahl, Josefin; Sørensen, Kristine; Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Helsekompetanse – om det å kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger om egen helse. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 54–57.
  • Guttersrud, Øystein; Finbråten, Hanne Søberg; Stensrud, Helge; Halvorsrud, Hedvig; Pettersen, Kjell Sverre & Foss, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2019). Omvendt undervisning.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2019). Læring i det digitale samfunn - Lær om kroppen hvor som helst, når som helst! .
  • Grønlien, Heidi Kristine (2018). Bruk av digitale læringsressurser i undervisningen.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2018). Hvordan integrere digitale læringsressurser og tradisjonell klasseromsundervisning – a blended learning approach i anatomi og fysiologi ved helse- og velferdsutdanningene.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2018). Eksempel på bruk av Canvas i undervisningen.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2018). Simulering med store studentkull; kliniske observasjoner og forståelse av anatomi og fysiologi.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2017). Kliniske observasjoner - Forståelse av anatomi og fysiologi.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2017). Bruk av digitale verktøy i undervisningen.
  • Christoffersen, Trine Eker; Grønlien, Heidi Kristine & Dahl, Mette Lundstrøm (2017). Bruk av skjermopptak i undervsining.
  • Tysseng, Isabelle; Grønlien, Heidi Kristine; Weltzien, Finn-Arne & Haug, Trude (2016). Gnrh-induced Ca2+ responses in varicosity-like structures on membranous tubular extensions from Lh-producing gonadotropes in medaka (Oryzias latipes).
  • Grønlien, Heidi Kristine (2012). Hvorfor er fiskens pubertet spennende?
  • Grønlien, Heidi Kristine (2010). I et fysiologisk perspektiv: Hva skjer i hjernen under puberteten?
  • Grønlien, Heidi Kristine & Christoffersen, Trine Eker (2009). Da damene dro hjem.
  • Tandberg, Cato & Grønlien, Heidi Kristine (2007). De fantastiske cellene.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Sand, Olav & Berg, Trond (2005). Phagocytosis in the polymorphic ciliate Tetrahymena vorax. Acta Physiologica Scandinavica. ISSN 0001-6772. 183.
  • Hagen, Bjarne; Grønlien, Heidi Kristine & Sand, Olav (2005). A study of chemokinesis in the two forms of the polymorphic ciliate Tetrahymena vorax. Acta Physiologica Scandinavica. ISSN 0001-6772. 183.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2004). The ciliate Tetrahymena vorax- a perfect organism for studying phagocytosis.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Hanssen-Bauer, Audun & Sanna Skauli, Kirsten (2001). Molekylære funn støtter Darwins hypotese om øyets utvikling. Naturen. ISSN 0028-0887. s. 3–8.
  • Allen, R; Stock, Christian; Grønlien, Heidi Kristine & Naitoh, Yutaka (2001). How the availability of Na+ and K+ affects fluid segregation by the contractile vacuole complex of Paramecium multimicronucleatum.
  • Naitoh, Yutaka; Grønlien, Heidi Kristine; Stock, Christian & Allen, R (2001). How external osmolarity affects contractile vacuole membrane potential in Paramecium.
  • Stock, Christian; Grønlien, Heidi Kristine; Allen, R & Naitoh, Yutaka (2001). Ions in the in vivo contractile vacuole of Paramecium: K+ and Cl- keep the CV fluid hypertonic to the cytosol. Molecular Biology of the Cell 12, 71a-72a.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Løvlie, Arne Mathias & Sand, Olav (1998). Light sensitivity of the ciliate Tetrahymena vorax induced by a fluorent dye. European Journal of Neuroscience. ISSN 0953-816X. 435.
  • Grønlien, Heidi Kristine (2003). Ion transport and membrane dynamics in ciliates during phagocytosis, osmoregulation, and induced light sensitivity. Unipub forlag.
  • Grønlien, Heidi Kristine (1997). Kunstig indusert lysfølsomhet. Et studium av ciliaten Tetrahymena vorax. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:09 - Sist endret 9. juni 2023 16:03