-
Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente
(2024).
Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2024).
Veiledning, motstand og tillit.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2024).
Veiledning og vitalitet -når livskraft gis betydning.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente & Nina, Johannesen
(2023).
Presentation av exempel på och strategier för forskning om den egna undervisningen vid master-programmet i barnehagepedagogikk och småbarnsvitenskap.
-
Larsen, Ann Sofi
(2023).
Språk foregår...lydlig, sanselig og erfart.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2023).
Episode 24: Ann Sofi Larsen og Bente Ulla - om perspektiver på pedagogisk dokumentasjon og veiledning.
[Internett].
perspektiver-pa-barnehagefaglige-fenomener.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
Variasjoner, vitalitet og virvar - tilnærminger til språk i barnehagelivet.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
Kraften i reorienteringer og kroppens kraft.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2023).
Tenkning og sanselighet i profesjonsfaglig veiledning.
-
Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Johannesen, Nina
(2022).
Livsmestring og psyko-sosialt arbeid
-fra barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige tilnærminger.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2022).
Veiledningsordningen -tillit, tenkning og trøbbel. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2022).
Mens vi venter på mirakler.
-
Ulla, Bente; Reinertsen, Anne Beate; Larsen, Ann Sofi & Haugland, Janne
(2022).
Det sammensatte og komplekse eierbegrepet. Om tillitsreform og demokratiske dimensjoner som balanseres i arbeidet for kvalitet.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2022).
En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker .
-
Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline
(2021).
Fugitive Futures and Knowledge Brokering.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Å tenke med tid og arv i veiledning
.
-
Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Reinertsen, Anne Beate
(2021).
Kunnskapsmegling og partnerskap for kvalitet.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Oppmerksomhet i endringsledelse og veiledning.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Aktualisert med fokus på Veiledning av nyutdannede lærere. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Profesjonskvalifisering og profesjonsveiledning.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2021).
Veiledning med forbindelser til lytting, stillhet og tenkning.
-
Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente
(2021).
Antologiens tematiske felt og bidrag.
I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.),
Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205523203.
s. 15–24.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2020).
Pedagogisk dokumentasjon i veiledning og endringsledelse.
-
Luthen, Geir Sverre; Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2019).
Tillit - og trøbbelets transformerende kraft i profesjonsveiledning.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2019).
Litt til om tillit. Eller: Tillit med besvær.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Critical Body Cut: Plaitring poetry, passion and power in Early Childhood Education and Care.
-
Ulla, Bente; Nyhus, Mette Røe; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni
(2018).
Kritisk kroppsklipp. Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
-
Larsen, Ann Sofi
(2018).
Byd tvivlen velkommen .
-
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Larsen, Ann Sofi & Sträng, Dan Roger
(2017).
Veiledning og oppdagelse.
-
-
Larsen, Ann Sofi
(2016).
Byd tvivlen velkommen.
Bakspejlet.
ISSN 1903-3079.
s. 22–25.
-
Larsen, Ann Sofi
(2016).
Vi risikerer å miste noe hvis vi får forutbestemte utbyttebeskrivelser.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 81–81.
-
Larsen, Ann Sofi
(2016).
Ta vare på tvilen.
Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage.
ISSN 1894-5090.
s. 8–10.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Produktive forstyrrelser.Hvordan kan forstyrrelser virke produktivt i pedagogisk arbeid?
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 104–106.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Sammendrag av doktoravhandlingen Forstyrrelsers paradoksale kraft - en studie om hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
ISSN 0800-1669.
s. 141–143.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Inspirerer til endring - En bokanmeldelse av boken Hvorfor pedagogisk dokumentasjon?
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 50–50.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Jacques Derrida.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
2015(3),
s. 48–52.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Hvordan kan forholdet mellom produktivitet og etikk i barnehagepedagogisk praksis forstås ut fra Derridas begreper; dekonstruksjon, aporia og l’invention de l’autre?
.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina
(2015).
The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
-
-
Larsen, Ann Sofi
(2014).
Dilemmaer og potensialer som oppstår når mennesker bryter inn i verden.
-
Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni
(2014).
Cooperative Learning: thinking with theory.
Vis sammendrag
Focusing children under three years old in Norwegian early childhood settings (barnehage), our aim is to challange and disturb the neo-liberal concept of learning as predictable and controllable processes. Rather we, want to re-think learning, by thinking with different philosophical concepts/perspetives. Thus the book seeks to trace some remarkable, interesting and presumably fruitful approaches to think/deal with learningprocesses.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2014).
Barnehage bedre enn skole for femåringene.
Fredrikstad Blad.
s. 8–9.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Education through cooperative Learning, thinking with theory.
-
Larsen, Ann Sofi & Johannesen, Nina
(2013).
Education through cooperative Learning, thinking with theory. - Educated by the accusations of Doubt and Undecidability.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Frem fra glemselsen: Fokus på de yngste barnehagebarna.
I Kolstad, Olav Erik (Red.),
50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-417-2.
s. 40–44.
-
Larsen, Ann Sofi
(2013).
Pedagogisk dokumentasjon, kollektive og medvirkende læringsprosesser i barnehagen.
-
Larsen, Ann Sofi
(2013).
Doubt and undecidability as action forces in educational settings.
-
Larsen, Ann Sofi
(2012).
Inkluderende praksis gjennom uberegnelige og sporadiske øyeblikk.
-
Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni Elisabeth
(2012).
Forskning som vågestykke.
-
Larsen, Ann Sofi
(2011).
Hesitation and moments of uncertainty:conductive to ethical actions.
-
Larsen, Ann Sofi
(2011).
Proffesional praxis and inclusion: Practitioners`narratives about their professional praxis and pedagogical processes: Gateways to reflection on ethical behavior and policies of inclusion.
-
Larsen, Ann Sofi
(2011).
Å arbeide med pedagogisk dokumentasjon.
-
Larsen, Ann Sofi
(2010).
Inkludering av barn med spesialpedagogisk hjelp og behov for særskilt hjelp og støtte i barnehagen (del2) Noen forhold som skaper grunnlag for barnehagens arbeid for inkludering.
-
Larsen, Ann Sofi
(2010).
Inkludering av barn med spesialpedagogisk hjelp og behov for særskilt hjelp og støtte i barnehagen (del1) Noen forhold som skaper grunnlag for barnehagens arbeid for inkludering.
-
Larsen, Ann Sofi
(2010).
Pre-school teachers professional practice focused on inclusion.
Vis sammendrag
My project is about pre-school teachers professional practice focused on inclusion. I am special interested in the period when new children is starting in kindergartens (august ? December) and how inclusion is expressed in pre-school teachers descriptions and in documentations from their daily life experiences. My methodological approach is institutional ethnography, drawing on Dorothy Smith (2005).
-
Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Demokrati, medvirkning og dokumentasjon.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 40–41.
-
Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Gode hensikter er ikke nok.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2009).
Inclusion and Diversity in a Net of Regulations in Norwegian Contemporary Day Care Centres: Regulations intersecting preschool teachers professional knowledge.
Vis sammendrag
The main aim of this presentation is to problematize processes which influence the preschool teacher?s position, participation and responsibility in constructing professional knowledge. We are particularly interested in theoretical and practical knowledge related to inclusion and diversity. We seek to examine the ways in which various discourses interact and intersect the political, theoretical and practical perspectives of children, childhoods and early childhood educations. These constructions of knowledge are entangled into children?s everyday lives and into the complexities of gender, ethnicities, functionality, languages, sexuality and social class etc . In this we seek to examine the preschool teacher?s agency, possibilities and positions to participate, initiate and interact in various net of complexity.
-
Larsen, Ann Sofi
(2008).
Barnehagens arbeid for inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne, i et profesjonsperspektiv Utdanningspolitiske og pedagogiske perspektiver på profesjonsutøvelse. - Med vekt på barnehagepersonalets forståelse av, og arbeid med, mangfold og inkludering.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
?.
Vis sammendrag
Pedagogene må gjenerobre sin posisjon som aktør i utformingen av dagens og framtiden barnehage, slik at de ikke reduseres til tilskuere som mer eller mindre passivt lar seg diktere i sin profesjonsutøvelse gjennom direktiver fra sentrale myndigheter.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Bekymringsverdig bagatellisering av førskolelærermangelen.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Fordi vi fryktar det.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 46–47.
-
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2008).
I det kritiske ligger kimen til forandring.
-
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Konstruert mystikk kaster skygger.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
2008(9),
s. 42–43.
-
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2008).
Count me in.
-
Sandvik, Ninni; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
2008(1),
s. 24–28.
-
Larsen, Ann Sofi
(2015).
Forstyrrelser paradoksale kraft. En studie av hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid i barnehagen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Norsk senter for barneforskning.
ISSN 978-82-326-0958-1.