Bente Ulla

Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Bente Ulla
English version of this page Stilling
Professor
Kontakt
+4769608358
Studiested
Halden
Kontornr.
C2-039

Faglige interesser

  • Barn, barnehage og barndom
  • Småbarnsvitenskap/de yngste barna (0-3 år)
  • Ledelse, samarbeid og veiledning
  • Pedagogikk og utdanningsvitenskap
  • Vitenskapsteori
  • Kontinentalfilosofi

Undervisning

https://www.hiof.no/studier/programmer/mbhgped-masterstudium-i-barnehagepedagogikk/index.html

https://www.hiof.no/studier/programmer/blu-bachelorstudium-i-barnehagelererutdanning-heltid/index.html

https://www.hiof.no/studier/programmer/s865o-veilederutdanning-for-praksislerere-i-barnehagen/index.html

Bakgrunn

Akademisk bakgrunn:

  • Doktorgrad/Phd. i Utdanningsvitenskap, Universitetet i Oslo. 
  • Mastergrad i Barnehagepedagogikk, Høgskolen i Oslo.
  • Bachelorgrad: Førskulelærar, Høgskulen i Volda.

Praksisbakgrunn:

  • Assistent i barnehage, Ulsteinvik
  • Pedagogisk leder i barnehage, Sæbø, Ulsteinvik, Oslo

Forskningsledelse

Leder for forskningsgruppen Småbarnsvitenskap (0-3 år)

Prosjekter

Publikasjoner

  • Reinertsen, Anne Beate; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2022). Hvordan tenke fremtiden - en annen enn det som er nå. I Moxnes, Anna Rigmor; Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Santana, Marianne Olsen & Aslanian, Teresa K. (Red.), Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060705. s. 202–219.
  • Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline (2022). Fugitive Futures and Knowledge Brokering: Adding Value, Habits, and Trust in Early Childhood Education and Educational Research. Qualitative Inquiry. ISSN 1077-8004. s. 1–14. doi: 10.1177/10778004221077709. Fulltekst i vitenarkiv
  • Femdal, Ingrid; Jensen, Magne Skibsted; Larsen, Ann Sofi; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Sträng, Dan Roger [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter – å bevege seg «på tynn is». Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 455–466. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-04.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Humble Hopes in Mentorship and Education: Thinking with Temporality. Education Sciences. ISSN 2227-7102. 11(10). doi: 10.3390/educsci11100635. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulla, Bente (2021). Når pusten går inn i djupare andedrag. Søvn i estetiske dimensjonar. I Elle, Øystein & Nyhus, Mette Røe (Red.), Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3287-1. s. 63–79.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Misforståelser og trøbbel - en utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 299–320.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2021). Tillit med besvær. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 29–52.
  • Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina; Ulla, Bente & Sandvik, Ninni (2020). Teaching in higher education: organic methodologies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. ISSN 0159-6306. doi: 10.1080/01596306.2020.1828286. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2019). Sounds of Scissors: Eventicising Curriculum in Higher Education. I Taylor, Carol A. & Bayley, Annouchka (Red.), Posthumanism and Higher Education: Reimagining Pedagogy, Practice and Research. Palgrave Macmillan. ISSN 9783030146719. s. 31–53. doi: 10.1007/978-3-030-14672-6_2.
  • Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente (2019). Working with Text(-ures) in Academia: Be Fast, Even While Standing Still! I Thomas, Louise & Reinertsen, Anne (Red.), Academic Writing and Identity Constructions: Performativity, Space and Territory in Academic Workplaces. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-01673-9. s. 115–134. doi: 10.1007/978-3-030-01674-6_7.
  • Ulla, Bente (2017). Reconceptualising sleep: Relational principles inside and outside the pram. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. 18(4), s. 400–408. doi: 10.1177/1463949117742781. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulla, Bente (2017). Kroppens kraft. Kropp som del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I Arnesen, Anne-Lise (Red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02789-0. s. 184–205.
  • Ulla, Bente (2016). (B)læring i ein intrikat mosaikk av disiplinering. I Sandvik, Ninni (Red.), Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1518-8. s. 64–89.
  • Ulla, Bente (2014). The concept of the dispositive: Methodological pathways to critical educational research. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 5(2), s. 46–59. doi: 10.7577/rerm.1220.
  • Ulla, Bente (2014). Auget som arrangement – om blikk, makt og skjønn i profesjonsutøvinga til barnehagelæraren. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 8(5), s. 1–16. doi: 10.7577/nbf.774.
  • Ulla, Bente (2012). Kroppens kraft : kropp som del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I Arnesen, Anne-Lise (Red.), Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01927-7. s. 126–148.
  • Ulla, Bente (2011). Omsorgens omfattende områder: kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. I Otterstad, Ann Merete & Rhedding-Jones, Jeanette (Red.), Barnehagepedagogiske diskurser. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01734-1. s. 70–83.
  • Ulla, Bente (2010). Å studere spenningar mellom interesser og verdiar i barnehagens arbeid med kartlegging av barns dugleik, Om å blande kvantitative og kvalitative metoder i studier av Internett-basert lesing. Eksemplifisert med egen studie om læreres vurdering av troverdighet av spesialpedagogisk informasjon på Internett. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253311. s. 15–21.

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205523203. 328 s.
  • Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjoner til bevegelige praksiser. 2. Utgave. Fagbokforlaget. ISBN 9788245019780. 141 s.
  • Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2010). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget. ISBN 9788245007695. 142 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ulla, Bente (2024). Kropp som kunnskapskjelde.
  • Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente (2024). Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. .
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2024). Veiledning, motstand og tillit.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2024). Veiledning og vitalitet -når livskraft gis betydning.
  • Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente & Nina, Johannesen (2023). Presentation av exempel på och strategier för forskning om den egna undervisningen vid master-programmet i barnehagepedagogikk och småbarnsvitenskap.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2023). Episode 24: Ann Sofi Larsen og Bente Ulla - om perspektiver på pedagogisk dokumentasjon og veiledning. [Internett]. perspektiver-pa-barnehagefaglige-fenomener.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2023). Variasjoner, vitalitet og virvar - tilnærminger til språk i barnehagelivet.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2023). En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker.
  • Ulla, Bente (2023). Hofteplatå. Multiplisert. Dei yngste barna og språk i barnehagen. .
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2023). Kraften i reorienteringer og kroppens kraft.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2023). Tenkning og sanselighet i profesjonsfaglig veiledning.
  • Ulla, Bente (2023). Om stort og smått - og nye strategier for kvalitet. barnehage.no.
  • Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Johannesen, Nina (2022). Livsmestring og psyko-sosialt arbeid -fra barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige tilnærminger.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2022). Veiledningsordningen -tillit, tenkning og trøbbel. .
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2022). Mens vi venter på mirakler.
  • Ulla, Bente; Reinertsen, Anne Beate; Larsen, Ann Sofi & Haugland, Janne (2022). Det sammensatte og komplekse eierbegrepet. Om tillitsreform og demokratiske dimensjoner som balanseres i arbeidet for kvalitet.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2022). En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker .
  • Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline (2021). Fugitive Futures and Knowledge Brokering.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Å tenke med tid og arv i veiledning .
  • Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Reinertsen, Anne Beate (2021). Kunnskapsmegling og partnerskap for kvalitet.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Oppmerksomhet i endringsledelse og veiledning.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Aktualisert med fokus på Veiledning av nyutdannede lærere. .
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2021). Profesjonskvalifisering og profesjonsveiledning.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2021). Veiledning med forbindelser til lytting, stillhet og tenkning.
  • Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (2021). Antologiens tematiske felt og bidrag. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 15–24.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2020). Pedagogisk dokumentasjon i veiledning og endringsledelse.
  • Ulla, Bente (2020). Pedagogisk dokumentasjon i småbarn fordypning.
  • Luthen, Geir Sverre; Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2019). Tillit - og trøbbelets transformerende kraft i profesjonsveiledning.
  • Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2019). Litt til om tillit. Eller: Tillit med besvær.
  • Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe (2018). Critical Body Cut: Plaitring poetry, passion and power in Early Childhood Education and Care.
  • Ulla, Bente; Nyhus, Mette Røe; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni (2018). Kritisk kroppsklipp. Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe (2018). Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
  • Ulla, Bente (2018). Kvila sine kår i barnehagen.
  • Ulla, Bente (2017). Sov så godt. Barnehageforum.
  • Ulla, Bente (2017). Kvila sine kår -respekt i møte med dei sovande småbarna.
  • Ulla, Bente (2017). Meir fokus på dei minste i barnehagane. [Avis]. Regionsavisa.
  • Ulla, Bente (2016). Gløym glaninga. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 6–7.
  • Ulla, Bente (2016). Hekta på hud. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 6–7.
  • Ulla, Bente (2016). Barnehagelærernes blikk har mange nyanser. Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage. ISSN 1894-5090. s. 14–15.
  • Ulla, Bente (2016). Sammendrag av doktoravhandlinger: "Arrangement av kraft, kropp og kunnskap: ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren". Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. s. 78–79.
  • Ulla, Bente & Holten, Ingeborg Caroline Sæbøe (2015). Michel Foucault. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 61–64.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina (2015). The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
  • Ulla, Bente (2014). Ansiktet i blikkets fokus. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 45–46.
  • Ulla, Bente (2014). (B)læring i eit Foucaultiansk perspektiv.
  • Ulla, Bente (2014). Troubling trends of transitions; Dispositive analyses as a methodological approach.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi (2014). Barnehage bedre enn skole for femåringene. Fredrikstad Blad. s. 8–9.
  • Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi (2013). Education through cooperative Learning, thinking with theory.
  • Ulla, Bente; Sandvik, Ninni & Larsen, Ann Sofi (2013). Frem fra glemselsen: Fokus på de yngste barnehagebarna. I Kolstad, Olav Erik (Red.), 50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-417-2. s. 40–44.
  • Ulla, Bente (2013). Tungetankar, kakepynt og profesjonsutøving. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 22–23.
  • Ulla, Bente (2013). Troubling “age” as rigid structures; Studies in Early Childhood (0-3 years) as loci of ethical practice.
  • Ulla, Bente (2013). Pedagogisk dokumentasjon-de yngste barnas medvirkning.
  • Ulla, Bente (2013). Gut(s) and gaze in the preschool teacher’s knowledge, judgment and practice.
  • Ulla, Bente (2011). Questioning observation and representation.
  • Ulla, Bente (2011). Å arbeide med pedagogisk dokumentasjon for å synliggjøre kroppens kraft.
  • Ulla, Bente (2011). Changes in professional knowledge: A study of the pre-school knowledge, judgment and practice in relation to the increasing demand for mapping of children's skills in educational policy guidelines.
  • Ulla, Bente (2011). Entangling ambivalence as a step-stone to re-discover complexities of children’s life in pedagogical settings.
  • Ulla, Bente (2010). Kroppen som del av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (DEL 2).
  • Ulla, Bente (2010). Kroppen som del av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (DEL 1).
  • Ulla, Bente (2010). Exploring movements of the hand: the body as power, language and culture in early childhood care and education.
  • Ulla, Bente (2010). Provoserende protester. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 83–84.
  • Ulla, Bente (2010). Politiske og pedagogiske føringer for barn og barndom -en innledning til Brennautvalget.
  • Ulla, Bente (2010). Prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon.
  • Ulla, Bente & Kolle, Tonje (2010). Presentasjon av "Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser".
  • Ulla, Bente (2010). Blikkets betydning - noen glimt og tanker fra forskningen.
  • Ulla, Bente (2010). Å studere spenningar mellom profesjonsutøvarar med ulike interesser og verdiar i arbeid med mangfald.
  • Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2009). Demokrati, medvirkning og dokumentasjon. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 40–41.
  • Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2009). Gode hensikter er ikke nok. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente (2009). Inclusion and Diversity in a Net of Regulations in Norwegian Contemporary Day Care Centres: Regulations intersecting preschool teachers professional knowledge.
  • Ulla, Bente (2008). Reconsidering Care in Early Childhood Education.
  • Ulla, Bente (2008). Pedagogisk dokumentasjon i arbeid med de yngste barnehagebarna.
  • Ulla, Bente (2008). Konfrontasjon om profesjon.
  • Ulla, Bente (2008). Reconsidering Care in Early Childhood Education.
  • Ulla, Bente (2008). Småbarna i barnehagen.
  • Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Konfrontasjon om profesjon. ?.
  • Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente (2008). Bekymringsverdig bagatellisering av førskolelærermangelen. Første steg. ISSN 1504-1891.
  • Ulla, Bente (2015). Arrangement av kropp, kraft og kunnskap; Ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren. Akademika forlag.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:20 - Sist endret 18. okt. 2021 10:26