-
Ulla, Bente
(2024).
Kropp som kunnskapskjelde.
-
Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente
(2024).
Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2024).
Veiledning, motstand og tillit.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2024).
Veiledning og vitalitet -når livskraft gis betydning.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente & Nina, Johannesen
(2023).
Presentation av exempel på och strategier för forskning om den egna undervisningen vid master-programmet i barnehagepedagogikk och småbarnsvitenskap.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2023).
Episode 24: Ann Sofi Larsen og Bente Ulla - om perspektiver på pedagogisk dokumentasjon og veiledning.
[Internett].
perspektiver-pa-barnehagefaglige-fenomener.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
Variasjoner, vitalitet og virvar - tilnærminger til språk i barnehagelivet.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker.
-
Ulla, Bente
(2023).
Hofteplatå. Multiplisert. Dei yngste barna og språk i barnehagen. .
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
Kraften i reorienteringer og kroppens kraft.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2023).
Tenkning og sanselighet i profesjonsfaglig veiledning.
-
Ulla, Bente
(2023).
Om stort og smått - og nye strategier for kvalitet.
barnehage.no.
-
Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Johannesen, Nina
(2022).
Livsmestring og psyko-sosialt arbeid
-fra barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige tilnærminger.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2022).
Veiledningsordningen -tillit, tenkning og trøbbel. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2022).
Mens vi venter på mirakler.
-
Ulla, Bente; Reinertsen, Anne Beate; Larsen, Ann Sofi & Haugland, Janne
(2022).
Det sammensatte og komplekse eierbegrepet. Om tillitsreform og demokratiske dimensjoner som balanseres i arbeidet for kvalitet.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2022).
En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker .
-
Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline
(2021).
Fugitive Futures and Knowledge Brokering.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Å tenke med tid og arv i veiledning
.
-
Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi & Reinertsen, Anne Beate
(2021).
Kunnskapsmegling og partnerskap for kvalitet.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Oppmerksomhet i endringsledelse og veiledning.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Aktualisert med fokus på Veiledning av nyutdannede lærere. .
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2021).
Profesjonskvalifisering og profesjonsveiledning.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2021).
Veiledning med forbindelser til lytting, stillhet og tenkning.
-
Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente
(2021).
Antologiens tematiske felt og bidrag.
I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.),
Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205523203.
s. 15–24.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2020).
Pedagogisk dokumentasjon i veiledning og endringsledelse.
-
Ulla, Bente
(2020).
Pedagogisk dokumentasjon i småbarn fordypning.
-
Luthen, Geir Sverre; Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2019).
Tillit - og trøbbelets transformerende kraft i profesjonsveiledning.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2019).
Litt til om tillit. Eller: Tillit med besvær.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Critical Body Cut: Plaitring poetry, passion and power in Early Childhood Education and Care.
-
Ulla, Bente; Nyhus, Mette Røe; Larsen, Ann Sofi & Sandvik, Ninni
(2018).
Kritisk kroppsklipp. Kooperative læringsformer i barnehagelærerutdanningen.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Larsen, Ann Sofi & Nyhus, Mette Røe
(2018).
Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser.
-
Ulla, Bente
(2018).
Kvila sine kår i barnehagen.
-
Ulla, Bente
(2017).
Sov så godt.
Barnehageforum.
-
Ulla, Bente
(2017).
Kvila sine kår -respekt i møte med dei sovande småbarna.
-
Ulla, Bente
(2017).
Meir fokus på dei minste i barnehagane.
[Avis].
Regionsavisa.
-
Ulla, Bente
(2016).
Gløym glaninga.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 6–7.
-
Ulla, Bente
(2016).
Hekta på hud.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 6–7.
-
Ulla, Bente
(2016).
Barnehagelærernes blikk har mange nyanser.
Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage.
ISSN 1894-5090.
s. 14–15.
-
Ulla, Bente
(2016).
Sammendrag av doktoravhandlinger: "Arrangement av kraft, kropp og kunnskap: ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren".
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
ISSN 0800-1669.
s. 78–79.
-
Ulla, Bente & Holten, Ingeborg Caroline Sæbøe
(2015).
Michel Foucault.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 61–64.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe & Johannesen, Nina
(2015).
The tyranny of good intentions: Unspoken imperatives of marginalization.
-
Ulla, Bente
(2014).
Ansiktet i blikkets fokus.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 45–46.
-
Ulla, Bente
(2014).
(B)læring i eit Foucaultiansk perspektiv.
-
Ulla, Bente
(2014).
Troubling trends of transitions; Dispositive analyses as a methodological approach.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2014).
Barnehage bedre enn skole for femåringene.
Fredrikstad Blad.
s. 8–9.
-
Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina; Nyhus, Mette Røe & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Education through cooperative Learning, thinking with theory.
-
Ulla, Bente; Sandvik, Ninni & Larsen, Ann Sofi
(2013).
Frem fra glemselsen: Fokus på de yngste barnehagebarna.
I Kolstad, Olav Erik (Red.),
50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-417-2.
s. 40–44.
-
Ulla, Bente
(2013).
Tungetankar, kakepynt og profesjonsutøving.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 22–23.
-
Ulla, Bente
(2013).
Troubling “age” as rigid structures; Studies in Early Childhood (0-3 years) as loci of ethical practice.
-
Ulla, Bente
(2013).
Pedagogisk dokumentasjon-de yngste barnas medvirkning.
-
Ulla, Bente
(2013).
Gut(s) and gaze in the preschool teacher’s knowledge, judgment and practice.
-
Ulla, Bente
(2011).
Questioning observation and representation.
-
Ulla, Bente
(2011).
Å arbeide med pedagogisk dokumentasjon for å synliggjøre kroppens kraft.
-
Ulla, Bente
(2011).
Changes in professional knowledge: A study of the pre-school knowledge, judgment and practice in relation to the increasing demand for mapping of children's skills in educational policy guidelines.
-
Ulla, Bente
(2011).
Entangling ambivalence as a step-stone to re-discover complexities of children’s life in pedagogical settings.
-
Ulla, Bente
(2010).
Kroppen som del av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (DEL 2).
-
Ulla, Bente
(2010).
Kroppen som del av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (DEL 1).
-
Ulla, Bente
(2010).
Exploring movements of the hand: the body as power, language and culture in early childhood care and education.
-
Ulla, Bente
(2010).
Provoserende protester.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
s. 83–84.
-
-
Ulla, Bente
(2010).
Politiske og pedagogiske føringer for barn og barndom -en innledning til Brennautvalget.
-
Ulla, Bente
(2010).
Prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon.
-
Ulla, Bente & Kolle, Tonje
(2010).
Presentasjon av "Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser".
-
Ulla, Bente
(2010).
Blikkets betydning - noen glimt og tanker fra forskningen.
-
Ulla, Bente
(2010).
Å studere spenningar mellom profesjonsutøvarar med ulike interesser og verdiar i arbeid med mangfald.
-
Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Demokrati, medvirkning og dokumentasjon.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
s. 40–41.
-
Johannesen, Nina; Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2009).
Gode hensikter er ikke nok.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2009).
Inclusion and Diversity in a Net of Regulations in Norwegian Contemporary Day Care Centres: Regulations intersecting preschool teachers professional knowledge.
Vis sammendrag
The main aim of this presentation is to problematize processes which influence the preschool teacher?s position, participation and responsibility in constructing professional knowledge. We are particularly interested in theoretical and practical knowledge related to inclusion and diversity. We seek to examine the ways in which various discourses interact and intersect the political, theoretical and practical perspectives of children, childhoods and early childhood educations. These constructions of knowledge are entangled into children?s everyday lives and into the complexities of gender, ethnicities, functionality, languages, sexuality and social class etc . In this we seek to examine the preschool teacher?s agency, possibilities and positions to participate, initiate and interact in various net of complexity.
-
-
Ulla, Bente
(2008).
Reconsidering Care in Early Childhood Education.
-
Ulla, Bente
(2008).
Pedagogisk dokumentasjon i arbeid med de yngste barnehagebarna.
-
Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
-
Ulla, Bente
(2008).
Reconsidering Care in Early Childhood Education.
-
Ulla, Bente
(2008).
Småbarna i barnehagen.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Konfrontasjon om profesjon.
?.
Vis sammendrag
Pedagogene må gjenerobre sin posisjon som aktør i utformingen av dagens og framtiden barnehage, slik at de ikke reduseres til tilskuere som mer eller mindre passivt lar seg diktere i sin profesjonsutøvelse gjennom direktiver fra sentrale myndigheter.
-
Larsen, Ann Sofi; Kolle, Tonje; Sandvik, Ninni & Ulla, Bente
(2008).
Bekymringsverdig bagatellisering av førskolelærermangelen.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
-
Ulla, Bente
(2015).
Arrangement av kropp, kraft og kunnskap; Ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren.
Akademika forlag.