-
Lindahl, Anne Grete; Luthen, Geir Sverre; Jensen, Magne Skibsted & Kjærnes, Tone Søs
(2024).
Veiledningsbasert etterutdanning for nye
lærere i videregående opplæring.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Lindahl, Anne Grete & Tone Søs, Kjærnes
(2023).
Hva forteller nyutdannede lærere om hvordan et samlingsbasert etterutdanningstilbud bidrar til deres profesjonsutvikling?
.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Lindahl, Anne Grete
(2022).
Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen.
[Internett].
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
I skoleåret 2022 – 2023 tilbyr Høgskolen i Østfold i samarbeid med Viken fylkeskommune et samlingsbasert etterutdanningsprogram til nyutdannede, nytilsatte lærere og deres veiledere i de videregående skolene. En underliggende, rød tråd gjennom alle samlingene vil være den reviderte læreplanen Fagfornyelsen og Rammeverk for læring og ledelse i Viken skolen.
-
Warem, Øystein Sverre; Luthen, Geir Sverre; Korseberg, Karl-Arne Næss & Hollup, Kristine
(2022).
Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Professional Development for Newly Qualified Teachers and their Mentors.
-
Luthen, Geir Sverre; Korseberg, Karl Arne; Warrem, Øystein & Hollup, Kristine
(2022).
Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter
– å bevege seg på tynn is.
-
Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente
(2021).
Antologiens tematiske felt og bidrag.
I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.),
Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205523203.
s. 15–24.
-
Luthen, Geir Sverre
(2020).
Profesjonslæring for nye lærere.
Et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold (HiØ) og Østfold fylkeskommune (ØFK).
-
Luthen, Geir Sverre
(2020).
Profesjonsveiledning i Dekomp.
-
Luthen, Geir Sverre
(2020).
Prinsipper for veiledning.
-
Luthen, Geir Sverre
(2020).
Om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen.
-
Luthen, Geir Sverre
(2020).
Om å veilede nyutdannede lærere.
-
Luthen, Geir Sverre
(2019).
Profesjonslæring for nye lærere i videregående skole.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context.
Vis sammendrag
Abstract:This study is carried out on the basis of a targeted collaboration between a network of kindergartens, a network of practitioners and researchers at a teacher education institution with a purpose to investigate how mentoring in an «here and now» context might influence the process of qualifying to become professional practitioners in kindergarten.
Biography: Geir Luthen has worked at Østfold University College for 12 years and has mainly been occupied with teaching and research linked to mentoring.
Magne S. Jensen has worked at Østfold University College for 11 years and works with teaching and mentoring as well as special education focused on reading difficulties.
-
Luthen, Geir Sverre; Femdal, Ingrid & Fagerli, Liv Berit
(2019).
Dilemmaer for praksislærere ved varsel om fare for ikke bestått praksis.
-
Luthen, Geir Sverre & Omholt, Knut
(2019).
Overføring og motoverføring som ontologisk trøbbel i veiledning.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Informal Mentoring in Profession and Education.
-
Luthen, Geir Sverre; Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2019).
Tillit - og trøbbelets transformerende kraft i profesjonsveiledning.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Informal mentoring in Profession and Education.
Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context
.
-
Luthen, Geir Sverre
(2019).
Veiledning av nyutdannede lærere i videregående skole i Østfold.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
-
Luthen, Geir Sverre
(2018).
Practice mentors for teacher students mentoring and the potential impact the mentoring have on teacher students perception of moving towards becoming a professional teacher .
-
Luthen, Geir Sverre
(2018).
Veiledning av nyutdannede.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Korseberg, Karl Arne
(2018).
Kollegaveiledning for skoleledere og trinnledere i ungdomsskolen.
-
-
Luthen, Geir Sverre
(2017).
Et veiledningsfelt i endring?
-
Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik
(2017).
School mentors for student teachers - what kind of mentoring do they implement?
-
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Larsen, Ann Sofi & Sträng, Dan Roger
(2017).
Veiledning og oppdagelse.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn
(2017).
Ny bok om veiledning.
Høgskoleavisa - HiØ.
-
-
Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik
(2016).
Developement schools - a contribution to reduce a gap.
I ATEE, 2016 (Red.),
ATEE Conference 2016: Educating the Best Teachers: A Challenge for Teacher Education: 22-24 August 2016 – Fontys University of Applied Sciences, Eindhoven, the Netherlands.
Fontys University of Applied Sciences.
-
Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik
(2016).
Developement schools - a contribution to reduce a gap.
-
-
-
Luthen, Geir Sverre
(2016).
Hvordan skape arenaer for erfaringsdeling i yrket?
-
Luthen, Geir Sverre; Solli, Kristin; strangtadstuen, solveig & Klevenberg, Bente
(2015).
Hvordan kan vi se en skrivekameratordning i et mangfoldperspektiv? .
-
Jensen, Magne Skibsted & Luthen, Geir Sverre
(2015).
Veiledning og kollektive læringsprosesser.
-
Luthen, Geir Sverre
(2015).
Jensen, M., Luthen, G. (2015): Hvordan sette veiledning i system i organisasjoner. Samling for veiledere og ledere i barnehager og skoler i Frogn kommune, 7.9.2015.
-
Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik
(2015).
Closing the gap - a collaborative and equal partnership between teacher education and the practice field linked to student teachers' pre-service training.
I Livingston, Kay (Red.),
ATEE 40th annual conference 2015 : Teacher education through partnerships and collaborative learning communities : Programme and abstracts book.
University of Glasgow, Scotland.
-
Luthen, Geir Sverre; Strangstadstuen, Solveig; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin
(2015).
The writing buddy-scheme at two teacher education institutions - (how) does it work?
I Livingston, Kay (Red.),
ATEE 40th annual conference 2015 : Teacher education through partnerships and collaborative learning communities : Programme and abstracts book.
University of Glasgow, Scotland.
-
Luthen, Geir Sverre
(2015).
The writing buddy scheme at two teacher educations.
-
Luthen, Geir Sverre
(2015).
Closing the gap - a secondary teacher Education collaborative and equal partneship.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn
(2014).
Bærekraftig veiledning i barnehage og skole - et likeverdig partnerskap.
Vis sammendrag
Abstract:
Tittel
Bærekraftig veiledning i barnehage og skole - et likeverdig partnerskap
Forfattere
Magne S. Jensen, Høgskolelektor, HiØ - avd. for lærerutdanning
Kontaktinformasjon: magne.jensen@hiof.no
Thorbjørn J. Karlsen, Førstelektor, HiØ – avd. for lærerutdanning
Kontaktinformasjon: thorbjorn.karlsen@hiof.no
Geir S. Luthen, Høgskolelektor, HiØ - avd. for lærerutdanning
Kontaktinformasjon: geir.s.luthen@hiof.no
Forskningstema
Hvordan kan likeverdige partnerskap bidra til at veiledning blir et bærekraftig virkemiddel for læring og utvikling i barnehager og skoler?
Stikkord: Dialogiske prosesser mellom ulike aktører
Som en lokal videreføring og operasjonalisering av det nasjonale tiltaket «Veiledning for nyutdannede lærere» (St.meld. nr. 11:2008-2009 og St.meld. nr. 41:2008 -2009) har høgskolen initiert og etablert et partnerskap med praksisfeltet. Konkret har det blitt etablert en styringsgruppe, blitt igangsatt seminarer og blitt iverksatt to forskningsprosjekter i barnehage og skole. Deltakere i målgruppa har vært og er; nyutdannede i barnehage og skole, veiledere, virksomhetsledere og barnehage- og skoleeiere.
Teoretisk fundament
Teori om veiledning er inspirert av Judith Tollhurst (2010) i; The Essential Guide til Coaching, og David. B. Drake et al. (2008) i; The Philosophy and Practice of Coaching. Når det gjelder teori om organisasjonsutvikling har vi fokusert på artikkelen; Mentoring; a promising strategy for creating and sustaining a learning organization av M. Alison Buck (2004).
Metodologisk fundament
I studien vil vi bruke dokumentanalyse fra møter og seminarer. Videre vil vi bruke kulturanalyse i tilknytning til våre pilotprosjekter for å kartlegge virksomheter knyttet til veiledning. For å utdype våre funn ser vi også for oss bruk av semistrukturert intervju.
Konklusjoner og aktuelle funn
Foreløpige funn tyder på at partnerskapsnettverket har både en motiverende og kompetansefremmende virkning på deltakerne. Gjennom kollektive prosesser betrakter deltakerne nettverket som en nyttig arena for kunnskaps- og erfaringsdeling. Deltakerne gir også uttrykk for at det er positivt at profesjonelle med ulik pedagogisk bakgrunn får mulighet til å møtes.
I vår studie håper vi å konkludere med at en satsing på kompetente veiledere i barnehage og skole vil kunne bidra til at nyutdannede og nytilsatte vil kunne oppleve en suksessfull start på sin yrkeskarriere.
-
-
Strangstadstuen, Solveig; Luthen, Geir Sverre; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin
(2014).
Writing buddies, developing a program for students with NOrwegian as a second language in teacher education across institutions.
-
Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre
(2014).
The mentoring network in Østfold County - A contribution to building sustainable mentoring partner network in kindergarten and schools.
-
Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre
(2014).
Veiledernettverk Østfold 2012 - Hvor veiledning virker og styrker barn og voksnes læringsmiljø.
-
Luthen, Geir Sverre
(2014).
Writing buddies: developing a programme for students with Norwgian as a second language in teacher education across institutions.
-
Luthen, Geir Sverre; Strangstadstuen, Solveig; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin
(2014).
Writing buddies: developing a programme for students with Norwegian as a second language in teacher education across institutions.
I Leite, Laurinda (Red.),
ATEE annual conference 2014: Transitions in teacher education and professional identities: programme and abstracts.
University of Minho.
ISSN 978-989-8525-34-5.
s. 155–155.
Vis sammendrag
39th ATEE conference
-
Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre
(2014).
Sustainable mentoring in kindergarten and school: a partner network.
I Leite, Laurinda (Red.),
ATEE annual conference 2014: Transitions in teacher education and professional identities: programme and abstracts.
University of Minho.
ISSN 978-989-8525-34-5.
Vis sammendrag
39th ATEE conference
-
Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre
(2013).
Skoleovertakelse - Et viktig bidrag til økt læring for lærerstudenter.
I Kolstad, Olav Erik (Red.),
50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-417-2.
s. 68–71.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne
(2013).
School Takeover - an important contribution to improved learning for student teachers?
I Arntzen, Eystein (Red.),
Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.
Høgskolen i Østfold.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne
(2013).
School Takeover - an important contribution to improved learning for student teachers?
-
Dyrnes, Eva Martinsen; Luthen, Geir Sverre & Nätt, Tom Heine
(2013).
Facebook as a communication tool in secondary teacher education.
I Arntzen, Eystein (Red.),
Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.
Høgskolen i Østfold.
s. 128–129.
-
Dyrnes, Eva Martinsen; Luthen, Geir Sverre & Nätt, Tom Heine
(2013).
Facebook as a communication tool in Secondary Teacher Education.
-
Høihilder, Eli Kari; Arnesen, Nina Elisabeth & Luthen, Geir Sverre
(2011).
Elev- og læringsvurdering i PPU - oppfølging og videreføring i praksishverdagen.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Mentoring as an approach to qualify to professional practice in an everyday context .
ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Vis sammendrag
Mentoring as an approach to qualify for professional practice in an everyday context
Geir Luthen, Associate Professor, Faculty of Education, Østfold University College
geir.luthen@hiof.no
Magne Skibsted Jensen, Associate Professor, Faculty of Education, Østfold University College
magne.jensen@hiof.no
Research topic/aim
This study is carried out on the basis of a targeted collaboration between a network of kindergardens, a network of practitioners and researchers at a teacher education institution with a purpose to investigate how mentoring in an everyday, «here and now» context might influence the process of qualifying to become professional practitioners in kindergarden. The target group consists of teachers in kindergardens who are qualified mentors, teacher students in practice training and newly educated teachers in kindergardens.
Research question: In what way can mentoring in an everyday context contribute to qualification to professional practice?
Theoretical framework
We are leaning to the works of Lauvås & Handal (2014, 2016) and Lejonberg (2016) who represent different approaches to what guiding might be. We are also paying attention to research that deals with the concept of qualifying to become a professional practotioner (Mausethagen & Smedby 2017) and the reflective practitioner approach to teacher mentoring (Schøn 1983, Tonna et al. 2017)
Methodological framework
The research strategy is Participartory Action Research (Pålshaugen, 1994) with a phenomenological approach (Giorgi 1997). The methods that probably will be applied are focus group interview (Gulliksen & Hjardemaal 2011) and the letter method (Berg 2000).
Expected conclusions/findings
The project is in its very early starting point. We will start to collect data as soon as the study is approved by Norsk senter for forskningsdata AS (NSD). We are openminded to what results we will get, our ambition is to find out whether principals and approaches from the formal setting of mentoring can be transfered to «working situations in action».
Relevance
The project is important for educational research in the European countries linked to the mentoring of student teachers and newly educated teachers because of the potential contribution to the discussion of how to understand the newly revised mentoring scheme for teachers in kindergardens and schools (Kunnskapsdept. 2018) and how to activate the principals and measures in the strategic document, Lærerutdanning 2025 (Kunnskapsdept. 2017).