Geir Sverre Luthen

Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Dosent
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
EU1-61

Faglige interesser

Profesjonsrettet veiledning, praksisopplæring, elevvurdering.

Undervisning

Profesjonsrettet veiledning
Pedagogikk i Praktisk-pedagogisk utdanning

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • Siden 2006: Høgskolelektor og senere førstelektor ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold
  • 20 års erfaring som skoleleder/rektor i grunnskole og videregående skole
  • 5 års arbeidserfaring som lærer i grunnskole og videregående skole

Utdanning

  • Mastergrad i utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo
  • 1. og 2. avdeling spesialpedagogikk fra Distriktshøgskolen i Oppland
  • Allmennlærer fra Lærerskolen på Hamar  

Verv

Publikasjoner

  • Luthen, Geir Sverre; Hollup, Kristine; Bratland, Anne K.; Korseberg, Karl-Arne Næss & Warem, Øystein Sverre (2021). Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 467–481. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-05.
  • Femdal, Ingrid; Jensen, Magne Skibsted; Larsen, Ann Sofi; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Sträng, Dan Roger [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter – å bevege seg «på tynn is». Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 455–466. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-04.
  • Luthen, Geir Sverre (2021). "Blir vi no bedre lærere av dette da"?: Om veiledning, mestring og sammenheng i lærerstudenters praksisperioder. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 121–151.
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2018). Veiledning i lærerstudenters praksisopplæring - et bidrag til læring og utvikling? NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. 3(1). doi: 10.15845/ntvp.v3i1.2655. Fulltekst i vitenarkiv
  • Luthen, Geir Sverre (2017). Mellom det kjente og det ukjente: Kollektive læringsprosesser på arbeidsplassen - hvilke bidrag gir det, hvordan kan vi forstå hva som skjer? I Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (Red.), Veiledning og oppdagelse. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205488281. s. 181–202.
  • Luthen, Geir Sverre; Klevenberg, Bente; Solli, Kristin & Strangstadstuen, Solveig (2016). The writing buddy scheme at two teacher education institutions - (how) does it work? I Livingston, Kay & Macfarlane, Gaele (Red.), Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015. ATEE - Association for Teacher Education in Europe. ISSN 9789082506518. s. 248–260.
  • Jensen, Magne Skibsted; Karlsen, Thorbjørn & Luthen, Geir Sverre (2015). Sustainable mentoring in kindergartens and schools – an equal partnership. I Leite, Laurinda (Red.), ATEE annual conference 2014 - Transitions in teacher education and Professional identities. Proceedings. ATEE - Association for Teacher Education in Europe. ISSN 9789081563987. s. 47–56.
  • Luthen, Geir Sverre; Dyrnes, Eva Martinsen & Nätt, Tom Heine (2014). Students participation in an facebook group related to a university college course. I Arntzen, Eystein (Red.), Educating for the future : Proceedings of the ATEE 38th Annual Conference, Halden 2013. ATEE - Association for Teacher Education in Europe. ISSN 978-90-8156-397-0. s. 358–371.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne (2014). School Takeover - an important contribution to the learning process for student teachers? I Arntzen, Eystein (Red.), Educating for the future : Proceedings of the ATEE 38th Annual Conference, Halden 2013. ATEE - Association for Teacher Education in Europe. ISSN 978-90-8156-397-0. s. 124–138.

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205523203. 328 s.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (2017). Veiledning og oppdagelse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205488281. 232 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lindahl, Anne Grete; Luthen, Geir Sverre; Jensen, Magne Skibsted & Kjærnes, Tone Søs (2024). Veiledningsbasert etterutdanning for nye lærere i videregående opplæring.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Lindahl, Anne Grete & Tone Søs, Kjærnes (2023). Hva forteller nyutdannede lærere om hvordan et samlingsbasert etterutdanningstilbud  bidrar til deres profesjonsutvikling? .
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Lindahl, Anne Grete (2022). Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Warem, Øystein Sverre; Luthen, Geir Sverre; Korseberg, Karl-Arne Næss & Hollup, Kristine (2022). Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2022). Professional Development for Newly Qualified Teachers and their Mentors.
  • Luthen, Geir Sverre; Korseberg, Karl Arne; Warrem, Øystein & Hollup, Kristine (2022). Veiledningsmøter som læringsarena for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2022). Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter – å bevege seg på tynn is.
  • Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (2021). Antologiens tematiske felt og bidrag. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 15–24.
  • Luthen, Geir Sverre (2020). Profesjonslæring for nye lærere. Et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold (HiØ) og Østfold fylkeskommune (ØFK).
  • Luthen, Geir Sverre (2020). Profesjonsveiledning i Dekomp.
  • Luthen, Geir Sverre (2020). Prinsipper for veiledning.
  • Luthen, Geir Sverre (2020). Om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen.
  • Luthen, Geir Sverre (2020). Om å veilede nyutdannede lærere.
  • Luthen, Geir Sverre (2019). Profesjonslæring for nye lærere i videregående skole.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context.
  • Luthen, Geir Sverre; Femdal, Ingrid & Fagerli, Liv Berit (2019). Dilemmaer for praksislærere ved varsel om fare for ikke bestått praksis.
  • Luthen, Geir Sverre & Omholt, Knut (2019). Overføring og motoverføring som ontologisk trøbbel i veiledning.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Informal Mentoring in Profession and Education.
  • Luthen, Geir Sverre; Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi (2019). Tillit - og trøbbelets transformerende kraft i profesjonsveiledning.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Informal mentoring in Profession and Education. Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context .
  • Luthen, Geir Sverre (2019). Veiledning av nyutdannede lærere i videregående skole i Østfold.
  • Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
  • Luthen, Geir Sverre (2018). Practice mentors for teacher students mentoring and the potential impact the mentoring have on teacher students perception of moving towards becoming a professional teacher .
  • Luthen, Geir Sverre (2018). Veiledning av nyutdannede.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Korseberg, Karl Arne (2018). Kollegaveiledning for skoleledere og trinnledere i ungdomsskolen.
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2017). Practice mentors for teacher students - what kind of mentoring do they implement? (abstract). I ATEE, 2017 (Red.), ATEE Conference 2017: Changing perspectives and approaches in contemporary teaching . J.J. Strossmayer University of Osijek Faculty of Education. ISSN 978-953-6965-61-8.
  • Luthen, Geir Sverre (2017). Et veiledningsfelt i endring?
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2017). School mentors for student teachers - what kind of mentoring do they implement?
  • Luthen, Geir Sverre; Larsen, Ann Sofi; Sträng, Dan Roger & Jensen, Magne Skibsted (2017). Veiledning og oppdagelse - Abstract.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Larsen, Ann Sofi & Sträng, Dan Roger (2017). Veiledning og oppdagelse.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (2017). Ny bok om veiledning. Høgskoleavisa - HiØ.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2016). Nettverk skal hjelpe nye lærere å bli i jobben. Utdanningsnytt.no.
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2016). Developement schools - a contribution to reduce a gap. I ATEE, 2016 (Red.), ATEE Conference 2016: Educating the Best Teachers: A Challenge for Teacher Education: 22-24 August 2016 – Fontys University of Applied Sciences, Eindhoven, the Netherlands. Fontys University of Applied Sciences.
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2016). Developement schools - a contribution to reduce a gap.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Berggraf Jacobsen, Kjersti (2016). The School Takeover as professional learning at two Teacher Training Programmes - a comparative study. I ATEE, 2016 (Red.), ATEE Conference 2016: Educating the Best Teachers: A Challenge for Teacher Education: 22-24 August 2016 – Fontys University of Applied Sciences, Eindhoven, the Netherlands. Fontys University of Applied Sciences. s. 163–164.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2016). The School Takeover as professional learning at two Teacher Training Programmes - a comparative study .
  • Luthen, Geir Sverre (2016). Hvordan skape arenaer for erfaringsdeling i yrket?
  • Luthen, Geir Sverre; Solli, Kristin; strangtadstuen, solveig & Klevenberg, Bente (2015). Hvordan kan vi se en skrivekameratordning i et mangfoldperspektiv? .
  • Jensen, Magne Skibsted & Luthen, Geir Sverre (2015). Veiledning og kollektive læringsprosesser.
  • Luthen, Geir Sverre (2015). Jensen, M., Luthen, G. (2015): Hvordan sette veiledning i system i organisasjoner. Samling for veiledere og ledere i barnehager og skoler i Frogn kommune, 7.9.2015.
  • Luthen, Geir Sverre & Kolstad, Olav Erik (2015). Closing the gap - a collaborative and equal partnership between teacher education and the practice field linked to student teachers' pre-service training. I Livingston, Kay (Red.), ATEE 40th annual conference 2015 : Teacher education through partnerships and collaborative learning communities : Programme and abstracts book. University of Glasgow, Scotland.
  • Luthen, Geir Sverre; Strangstadstuen, Solveig; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin (2015). The writing buddy-scheme at two teacher education institutions - (how) does it work? I Livingston, Kay (Red.), ATEE 40th annual conference 2015 : Teacher education through partnerships and collaborative learning communities : Programme and abstracts book. University of Glasgow, Scotland.
  • Luthen, Geir Sverre (2015). The writing buddy scheme at two teacher educations.
  • Luthen, Geir Sverre (2015). Closing the gap - a secondary teacher Education collaborative and equal partneship.
  • Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (2014). Bærekraftig veiledning i barnehage og skole - et likeverdig partnerskap.
  • Jensen, Magne; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (2014). Bærekraftig veiledning i barnehage og skole - et likeverdig partnerskap.
  • Strangstadstuen, Solveig; Luthen, Geir Sverre; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin (2014). Writing buddies, developing a program for students with NOrwegian as a second language in teacher education across institutions.
  • Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre (2014). The mentoring network in Østfold County - A contribution to building sustainable mentoring partner network in kindergarten and schools.
  • Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre (2014). Veiledernettverk Østfold 2012 - Hvor veiledning virker og styrker barn og voksnes læringsmiljø.
  • Luthen, Geir Sverre (2014). Writing buddies: developing a programme for students with Norwgian as a second language in teacher education across institutions.
  • Luthen, Geir Sverre; Strangstadstuen, Solveig; Klevenberg, Bente & Solli, Kristin (2014). Writing buddies: developing a programme for students with Norwegian as a second language in teacher education across institutions. I Leite, Laurinda (Red.), ATEE annual conference 2014: Transitions in teacher education and professional identities: programme and abstracts. University of Minho. ISSN 978-989-8525-34-5. s. 155–155.
  • Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre (2014). Sustainable mentoring in kindergarten and school: a partner network. I Leite, Laurinda (Red.), ATEE annual conference 2014: Transitions in teacher education and professional identities: programme and abstracts. University of Minho. ISSN 978-989-8525-34-5.
  • Jensen, Magne & Luthen, Geir Sverre (2013). Skoleovertakelse - Et viktig bidrag til økt læring for lærerstudenter. I Kolstad, Olav Erik (Red.), 50 år med lærerutdanning i Halden: Perioden 2003-2013: Ti år i endring. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-417-2. s. 68–71.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne (2013). School Takeover - an important contribution to improved learning for student teachers? I Arntzen, Eystein (Red.), Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013. Høgskolen i Østfold.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne (2013). School Takeover - an important contribution to improved learning for student teachers?
  • Dyrnes, Eva Martinsen; Luthen, Geir Sverre & Nätt, Tom Heine (2013). Facebook as a communication tool in secondary teacher education. I Arntzen, Eystein (Red.), Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013. Høgskolen i Østfold. s. 128–129.
  • Dyrnes, Eva Martinsen; Luthen, Geir Sverre & Nätt, Tom Heine (2013). Facebook as a communication tool in Secondary Teacher Education.
  • Høihilder, Eli Kari; Arnesen, Nina Elisabeth & Luthen, Geir Sverre (2011). Elev- og læringsvurdering i PPU - oppfølging og videreføring i praksishverdagen.
  • Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted (2019). Mentoring as an approach to qualify to professional practice in an everyday context . ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:20 - Sist endret 15. juni 2021 08:37