Espen Schjetne

Norwegian version of this page Department of Natural Sciences, Practical-Aesthetic, Social and Religious Studies
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact Study place
Halden
Office nr.
F1-068

Academic interests

My research interests include professional ethics, public education and cultural and religious diversity.

Courses taught

Background

I am associate professor with a PhD fram from MF-Norwegian School of Theology, Religion and Society. I have been a primary school teacher for several years.

Positions held

2020 – 2027            Member of board (vice-chairman), Queen Maud University College 
2018 – 2019            Member of ETINED (Council of Europe)
2017 – to date         Chairman of the Faculty board, Faculty of Education
2015 – 2017            Chairman of the  research group "Ethics, Profession and Pedagogics"
2014 – 2016            Member of Union of Education board at Østfold University College
2014 – to date         Leader, Section for Religion and Ethics, Faculty of Education
2002 – 2004            Member of board, MF- Norwegian School of Theology 

Publications

  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2019). Emplotting a privileged position. The construction of the history of secular humanism in Norwegian religious education textbooks. British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. p. 1–11. doi: 10.1080/01416200.2019.1652568. Full text in Research Archive
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir Sigmund (2018). Empirical moral philosophy and teacher education. In Martin, Christopher & Ruitenberg, Claudia W. (Ed.), Ethics in Professional Education. Routledge. ISSN 978-1138562820. p. 29–41. doi: 10.4324/9781315121352-3.
  • Schjetne, Espen (2018). Forståelse av mening som mangfoldskompetanse. In Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Ed.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. p. 112–129.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir (2016). Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. ISSN 1744-9642. 11(1), p. 29–41. doi: 10.1080/17449642.2016.1145498.
  • Schjetne, Espen (2014). Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen. In Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Ed.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. p. 153–176.
  • Schjetne, Espen (2014). "Vag" karakter- og holdningsdannelse i den offentlige skolen: Forsvar for en legitim og meningsfull moraloppdragelse. In Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Ed.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. p. 109–124.
  • Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (2014). Bidrag til en empirisk pedagogisk etikk. In Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Ed.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. p. 11–29.
  • Schjetne, Espen (2008). Forplantningslære og folkemoral : IKOs visjon for forplantningslære i folkeskolen. Prismet. ISSN 0032-8847. 59(2), p. 113–125.

View all works in Cristin

  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205512252. 312 p.
  • Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (2014). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-45738-9.

View all works in Cristin

  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Livssynshumanismen og det historiske i norske læremidler.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Den store sekulære fortellingen. Et blikk på norske lærebøker.
  • Schjetne, Espen & Øierud, Gunnfrid Ljones (2022). Bidrag fra Den norske kirke i KRLE-undervisning.
  • Ljones Øierud, Gunnfrid & Schjetne, Espen (2022). Contributions from representatives from the Church of Norway in a pluralistic, objective and critical RE subject.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2021). KRLE-læreren. In Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Ed.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. p. 83–101.
  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Legitimering av KRLE-faget i en ny tid.
  • Schjetne, Espen (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). KRLE når Gud er død. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). Aakvaag surrer med religionsbegrepet. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Mangfoldig skole - bred kompetanse. In Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Ed.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. p. 11–20.
  • Anker, Trine; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Schjetne, Espen & Afdal, Geir (2016). Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. p. 64–67.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Afdal, Geir; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Schjetne, Espen (2016). Læreres profesjonsetikk i fokus. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(2), p. 87–91.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Anker, Trine & Afdal, Geir (2016). Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen. Første steg. ISSN 1504-1891. p. 60–62.
  • Schjetne, Espen & Anker, Trine (2015). Presentasjon av prosjektet Etikk i pedagogiske praksiser.
  • Schjetne, Espen (2015). Etikk i pedagogisk praksis.
  • Schjetne, Espen (2015). Invisible Professionalism made Visible. The Professional Ethics of Preschool Teachers.
  • Schjetne, Espen & Thomas, Andrew (2015). Religion og etikk i videregående skole. Prismet. ISSN 0032-8847.
  • Schjetne, Espen (2014). Religionsundervisning i en flerkulturell skole: Hvordan har undervisningen i religion vært før, og hvordan er den nå?
  • Schjetne, Espen (2012). Commonplace Moral Education in State Schools.
  • Schjetne, Espen (2006). Willy Pedersen: Nye seksualiteter. Luthersk Kirketidende. ISSN 0332-5431. 141(5), p. 125–127.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir & Johannesen, Nina (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-442-4.
  • Schjetne, Espen (2011). Autonomi og sosial kompetanse : moraloppdragelse i den offentlige grunnskolens seksual-og samlivsundervisning. Det teologiske Menighetsfakultet.
  • Schjetne, Espen (1994). Kirke i folkets helhetsliv : en analyse av Jens Gleditsch' forståelse av folkekirken. Oslo.

View all works in Cristin

Published June 12, 2018 4:20 PM - Last modified Feb. 1, 2024 2:23 PM