Espen Schjetne

Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4769608115
Studiested
Halden
Kontornr.
F1-068

Faglige interesser

Jeg underviser og forsker innen feltene religions- og etikkdidaktikk, kulturelt mangfold og læreres profesjonsetikk. De senere årene jar jeg særlig vært interessert i mangfoldskompetanse og historiekonstruksjoner i KRLE-faget.

Undervisning

Bakgrunn

Jeg har doktorgrad fra MF Vitenskaplige høgskole. Jeg har lærerutdanning (PPU) fra Høgskolen i Østfold og har i flere år arbeidet som lærer ved Vang barneskolen, Rygge.

Verv

2020 – 2027      Styremedlem (nestleder), Dronning Mauds Minne Høgskole
2018 – 2019      Medlem i ETINED (Council of Europe)
2017 – d.d.        Leder, avdelingsstyret på lærerutdanningen (HiØ).
2015 – 2017      Leder, forskergruppen Etikk, profesjon og pedagogikk (HiØ)
2014 – 2016      Styremedlem, Utd. Forbundet (HiØ)
2014 – d.d.        Seksjonsleder, RLE-seksjonen (HiØ)
2002 – 2004      Styremedlem (adm. rep.), MF-Vitenskaplig høgskole
1998 – 1999      Styremedlem (adm. rep.), MF-Vitenskaplig høgskole

Publikasjoner

  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2019). Emplotting a privileged position. The construction of the history of secular humanism in Norwegian religious education textbooks. British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. s. 1–11. doi: 10.1080/01416200.2019.1652568. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir Sigmund (2018). Empirical moral philosophy and teacher education. I Martin, Christopher & Ruitenberg, Claudia W. (Red.), Ethics in Professional Education. Routledge. ISSN 978-1138562820. s. 29–41. doi: 10.4324/9781315121352-3.
  • Schjetne, Espen (2018). Forståelse av mening som mangfoldskompetanse. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 112–129.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Afdal, Geir (2016). Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. ISSN 1744-9642. 11(1), s. 29–41. doi: 10.1080/17449642.2016.1145498.
  • Schjetne, Espen (2014). Kritisk blikk på kritikk: Religionskritikk som balansekunst i den offentlige skolen. I Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Red.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. s. 153–176.
  • Schjetne, Espen (2014). "Vag" karakter- og holdningsdannelse i den offentlige skolen: Forsvar for en legitim og meningsfull moraloppdragelse. I Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Red.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. s. 109–124.
  • Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (2014). Bidrag til en empirisk pedagogisk etikk. I Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (Red.), Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45738-9. s. 11–29.
  • Schjetne, Espen (2008). Forplantningslære og folkemoral : IKOs visjon for forplantningslære i folkeskolen. Prismet. ISSN 0032-8847. 59(2), s. 113–125.

Se alle arbeider i Cristin

  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205512252. 312 s.
  • Afdal, Geir; Røthing, Åse & Schjetne, Espen (2014). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser : artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-45738-9.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Livssynshumanismen og det historiske i norske læremidler.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Den store sekulære fortellingen. Et blikk på norske lærebøker.
  • Schjetne, Espen & Øierud, Gunnfrid Ljones (2022). Bidrag fra Den norske kirke i KRLE-undervisning.
  • Ljones Øierud, Gunnfrid & Schjetne, Espen (2022). Contributions from representatives from the Church of Norway in a pluralistic, objective and critical RE subject.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2021). KRLE-læreren. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 83–101.
  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Legitimering av KRLE-faget i en ny tid.
  • Schjetne, Espen (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). KRLE når Gud er død. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). Aakvaag surrer med religionsbegrepet. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Mangfoldig skole - bred kompetanse. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 11–20.
  • Anker, Trine; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Schjetne, Espen & Afdal, Geir (2016). Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 64–67.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Afdal, Geir; Anker, Trine; Johannesen, Nina & Schjetne, Espen (2016). Læreres profesjonsetikk i fokus. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(2), s. 87–91.
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Johannesen, Nina; Anker, Trine & Afdal, Geir (2016). Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 60–62.
  • Schjetne, Espen & Anker, Trine (2015). Presentasjon av prosjektet Etikk i pedagogiske praksiser.
  • Schjetne, Espen (2015). Etikk i pedagogisk praksis.
  • Schjetne, Espen (2015). Invisible Professionalism made Visible. The Professional Ethics of Preschool Teachers.
  • Schjetne, Espen & Thomas, Andrew (2015). Religion og etikk i videregående skole. Prismet. ISSN 0032-8847.
  • Schjetne, Espen (2014). Religionsundervisning i en flerkulturell skole: Hvordan har undervisningen i religion vært før, og hvordan er den nå?
  • Schjetne, Espen (2012). Commonplace Moral Education in State Schools.
  • Schjetne, Espen (2006). Willy Pedersen: Nye seksualiteter. Luthersk Kirketidende. ISSN 0332-5431. 141(5), s. 125–127.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir & Johannesen, Nina (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. Høgskolen i Østfold. ISSN 978-82-7825-442-4.
  • Schjetne, Espen (2011). Autonomi og sosial kompetanse : moraloppdragelse i den offentlige grunnskolens seksual-og samlivsundervisning. Det teologiske Menighetsfakultet.
  • Schjetne, Espen (1994). Kirke i folkets helhetsliv : en analyse av Jens Gleditsch' forståelse av folkekirken. Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:20 - Sist endret 1. feb. 2024 14:21