Ole Henrik Borchgrevink Hansen

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608272
Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-74

Faglige interesser

Politisk filosofi, menneskerettigheter, religionsdidaktikk, etikk, livssyn.

Pågående prosjekter:

  • Artikkelprosjekt om menneskerettighetsundervisning i et republikansk perspektiv
  • Artikkelprosjekt om ulike historieforståelser i religion, livssyn og etikk-faget
  • Prosjekt om livvssyn i norsk skole

Undervisning

Grunnskolelærerutdanning

Barnehagelærerutdanning

Bakgrunn

Jeg er førstelektor med doktorgrad fra Norsk senter for menneskerettigheter ved Det juridiske fakultet, UiO. Jeg har hovedfag i idéhistorie, UiO. Mine forskningsbidrag er særlig orientert mot etiske, politiske, menneskerettslige og didaktiske problemstillinger knyttet til undervisning i et flerkulturelt samfunn. Jeg har forsket på temaer som nøytralitet, toleranse, autonomi og livssynshumanisme. Jeg har lærerutdanning (PPU) og har arbeidet flere år i videregående skole.

Samarbeid

 

Publikasjoner

  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2024). Uenighet i klasserommet – kan innsikt i Rawls’ vurderingsbyrder bidra til å håndtere uenighet? Prismet. ISSN 0032-8847.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2022). Human rights education—a republican perspective. Human Rights Education Review (HRER). ISSN 2535-5406. 5(3), s. 91–111. doi: 10.7577/hrer.4443. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2022). Republikanisme og demokratisk medborgerskap i skolen. I Nilsen, Håvard Friis (Red.), Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049243. s. 39–60.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Toft, Audun (2022). Mediatised human rights education: the (challenging) role of the Norwegian Broadcasting Corporation. Human Rights Education Review (HRER). ISSN 2535-5406. 5(1), s. 28–46. doi: 10.7577/hrer.4451. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2021). Religion, rammeplan og rettigheter. I Horrigmo, Kirsten Johansen & Rosland, Kristine Toft (Red.), Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202651510.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2020). Toleration, Liberal Education, and the Accommodation of Diversity. I Sardoč, Mitja (Red.), The Palgrave Handbook of Toleration. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-03227-2. doi: https:/doi.org/10.1007/978-3-030-03227-2_3-1.
  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2019). Emplotting a privileged position. The construction of the history of secular humanism in Norwegian religious education textbooks. British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. s. 1–11. doi: 10.1080/01416200.2019.1652568. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Barns beste i en mangfoldig skole. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 96–110.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Promoting Autonomy in Public Education: A Narrow Civic Approach. Religion & Education. ISSN 1550-7394. 45(2), s. 173–189. doi: 10.1080/15507394.2018.1425076.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2013). Promoting classical tolerance in public education: what should we do with the objection condition? Ethics and Education. ISSN 1744-9642. 8(1), s. 65–76. doi: 10.1080/17449642.2013.798529.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2011). Teaching Tolerance in Public Education: Organizing the Exposure to Religious and Life-Stance Diversity. Religion & Education. ISSN 1550-7394. 38(2), s. 111–127. doi: 10.1080/15507394.2011.579549.
  • Hansen, Ole Henrik B. & Lindholm, Tore (2006). En koherent rekonstruksjon, til beste for alle? Nordisk tidsskrift for menneskerettigheter. ISSN 1503-6480. 24(2), s. 170–177.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2005). Religion og livssyn i skolens verdigrunnlag i lys av John Rawls' teori om "overlappende konsensus". DIN - Tidsskrift for religion og kultur. ISSN 1501-9934. 7(1/2), s. 18–30.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2003). Den augustinske tilstedeværelse i Camus' Pesten. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. ISSN 0806-8593.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lippe, Marie von der & Hansen, Ole Henrik B. (2006). Ett fag - mange muligheter : en praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 8276346545. 118 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Livssynshumanismen og det historiske i norske læremidler.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2023). Uenighet i klasserommet - kan innsikt i Rawls' vurderingsbyrder bidra til å håndtere uenighet i klasserommet?
  • Karcher, Nicola Kristin & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2023). Bokpresentasjon: Nordisk fascisme.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2023). Den store sekulære fortellingen. Et blikk på norske lærebøker.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2023). Hvorfor er det så vanskelig å forutsi regimers fall? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Toft, Audun (2022). Selma og jakten på den perfekte tro – et medialiseringsblikk på NRK som leverandør av undervisningsressurser.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2022). "Demokratisk medborgerskap og republikanisme" .
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2022). Republikanisme og demokratisk medborgerskap i skolen.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink & Schjetne, Espen (2021). KRLE-læreren. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 83–101.
  • Schjetne, Espen & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Legitimering av KRLE-faget i en ny tid.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Å fremme toleranse og autonomi i skolen.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). KRLE når Gud er død. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). Aakvaag surrer med religionsbegrepet. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2015). Bør skolen fremme toleranse? Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. ISSN 0802-8214. 27(2), s. 4–11.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2007). Offentlig utdanning og pluralisme: verdigrunnlaget i norsk skole.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2006). The concept of neutrality and the Human Right's committee's views in the Leirvåg-case.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2006). Religion og livssyn i skolens verdigrunnlag i lys av John Rawl's teori om "overlappende konsensus".
  • Lindholm, Tore & Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2006). En koherent rekonstruksjon, til beste for alle? Nordisk tidsskrift for menneskerettigheter. ISSN 1503-6480. 24(2), s. 170–177.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2005). Skolens verdigrunnlag og livssynspluralisme.
  • Hansen, Ole Henrik Borchgrevink (2018). Public education and diversity: promoting tolerance and autonomy in liberal democracies. Universitetet i Oslo.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2004). Skolens verdigrunnlag i et rawlsiansk perspektiv. Høgskolen i Nesna. ISSN 8275691036.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2002). Augustins rolle i Albert Camus’ Pesten. Høgskolen i Nesna. ISSN 8275690978.
  • Hansen, Ole Henrik B. (2001). Etniske minoritetsrettigheter og det liberale nøytralitetsidealet. Høgskolen i Nesna. ISSN 8275690951.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:24 - Sist endret 3. aug. 2023 18:47