Faglige interesser
Performance, post-dramatisk teater, composed theatre, interkulturell kunstproduksjon, avantgardisme, tverrkunstnerisk og polystilistisk komposisjon, improvisasjon, barokkmusikk, fysisk teater, nymaterialisme, kunst for barn, avantgardistiske og tverrkunstneriske metoder i musikkundervisning i grunnskolen, utvidede vokale teknikker, musikkformidling.
Undervisning
På Fakultet for lærerutdanninger og språk: Sang, fagdidaktikk, komposisjon, flerkulturelle perspektiver, musikkhistorie, kor, korledelse.
På akademi for scenekunst: Sang/stemmebruk, improvisasjon, (tverrkunstnerisk) komposisjon, musikkdrevet dramaturgi.
Bakgrunn
Øystein Elle, f. 1973, har doktorgrad i scenekunst med tverrkunstnerisk komposisjon som sitt spesialfelt. (Stipendiat ved Nasjonalt Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid 2013-2017).
Utdannet ved Hoogeschool voor de Kunsten, Utrecht i Nederland (Master of Arts) og Musikkonservatoriet ved Universitetet i Agder (Bachelor of Arts).
Han er etterspurt innen flere områder innen musikk og scenekunstfeltet som sanger, komponist, skuespiller og regissør. Som utøver og som komponist og regissør har hans arbeid (over 30 scenekunstproduskjoner) blitt presentert både med egne produksjoner og i kunstneriske samproduksjoner i en rekke land i Europa, Asia, USA og Sør-Amerika.
Elle har vært tilknyttet Høgskolen i Østfold siden 2006. Først som lærer i sang, komposisjon og improvisasjon ved Akademi for scenekunst, deretter som stipendiat. Fra høsten 2017 har han vært ansatt som førsteamanuensis i musikk og scenekunst, med undervisning og forskningsprosjekter knyttet til Fakultet for lærerutdanninger og språk og Akademi for Scenekunst. Ved Fakultet for lærerutdanninger og språk underviser Elle i sang, kor, komposisjon, fagdidaktikk og flerkulturelle perspektiver.
Tidligere arbeidsplasser, og gjestelærerengasjementer inkluderer: Kunsthøgskolen i Oslo, (Teaterhøgskolen) Bårdarakademiet, Den Danske Scenekunstskole, Det rytmiske musikkonservatorium i København, Universidad Finis Terra, i Santiago Chile, Island University of the Arts, Reykjavik.
Elle har eklektisk bakgrunn, og kunstnerisk tilnærming i sitt arbeid, både som utøver og som komponist. Han er spesialisert i "Extended Vocal Techniques" og dette mangefasetterte begrepet står sentralt også som kompositorisk verktøy i hans produksjon. I tillegg er han en barokkmusikk-utdannet kontratenor, (Master of arts) og er utøver av barokkmusikk, samtidsmusikk og en rekke andre musikalske sjangere. Hans musikk og scenekunstneriske estetikk kan tydelig linkes til inspirasjonskildene Barokk, Dadaisme, Europeisk og Nordamerikansk Avant-Garde. Elles musikk kan beskrives som polystilistisk, og veksler mellom å være, atonal, melodiøs, støybasert, collagepreget og improvisert. I tillegg til fremføringer av egne og historiske verk, har Elle urfremført en rekke komposisjoner skrevet spesielt for ham.
Som utøver og skaper av scenekunst-produksjoner har han fokus på moderne former for dramaturgi, og i særdeleshet musikkdrevet scenekunst,eller "Composed Theatre". Han har komponert musikken til en mengde sceneforestillinger, i tillegg til verk for konsertbruk. Han står også bak en rekke produksjoner der han selv er initiator/ansvarlig produsent, komponerende regissør/co-regissør, og oftest også utøver.
Priser
Etter nasjonal konkurranse blir Øystein Elles musikk og scenekunstproduksjoner jevnlig valgt ut til å motta finansiering fra Norsk kulturråd, Komponistenses Vederlagsfond, Fond for utøvende kunstnere, Fond for Lyd og Bilde, Ny Musikk og Utenriksdepartementet.
Samarbeid
Samarbeid med NTNU som redaktør for antologien "Musikkfagets Kompleksitet og Bredde" som utgis i serien MusPed:Research, Cappelen Dam Akademisk.
Samarbeid med Universitetet i Sør-øst Norge om et forskningsprosjekt knyttet til avantgardisme i musikkundervisningen i grunnskolen.
Samarbeid med American College in Athens og Patras University om vitenskapelig forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til greske antikke masker
Samarbeid med Barnehagelærerutdanningen ved HiØ som redaktør for antologien "Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna".