-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Teaching Democracy and Citizenship through picturebooks.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Using picturebooks in the English classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Teaching Democracy and Citizenship through Picturebooks.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Teaching Democracy and Citizenship through Picturebooks .
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Cultivating teacher and learner language awareness using picturebooks.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2024).
Videreutdanning i engelsk - lærere tar grep og endrer undervisningspraksis.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
1,
s. 49–53.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Picture books for all age groups.
EATE Open!.
ISSN 2228-0847.
s. 70–70.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Teaching Democracy and Citizenship through Picture books.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
ISSN 1893-1499.
s. 26–32.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Developing oral skills in the English classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Teaching democracy and citizenship through picture books.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Helhet og progresjon i engelsk i GLU.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2023).
Picture books - a goldmine for teaching English.
Vis sammendrag
Ei ukes studieopphold for danske lærere gjennom ERASMUS+
-
Kure, Astrid Elisabeth; Mellegård, Ingebjørg Merete & Staksrud, Kathrine
(2022).
Picture Books in the English Classroom - A Goldmine for Everyone!
Vis sammendrag
This website provides English teachers in Norway with a variety of picture books carefully chosen to support the teaching of English in primary and lower secondary school. All books are presented with themes, connections to the Curriculum in English, a summary and recommendations for age groups.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2022).
Teaching Democracy and citizenship through picture books.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2022).
Videreutdanning av lærere: Lærere endrer praksis.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2022).
Continuing education in English: Theorising and Critical reflection as tools for developing teaching practices.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2021).
Coherence in academic texts: some practical tips on using cohesive devices to communicate effectively.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2021).
Muntlig eksamen som fagsamtale i gruppe.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2021).
Pedagogisk merittering. Noen innspill til arbeidet med Pedagogisk mappe .
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2020).
Continuing education in English: Teachers' transference of new knowledge to the classroom.
-
Flognfeldt, Mona Evelyn; Mellegård, Ingebjørg Merete & Staksrud, Kathrine
(2020).
Elevene skal bli trygge engelskbrukere - forutsetninger og gode strategier.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
s. 62–66.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2020).
Continuing education of English teachers: teachers' experiences of developing their teaching practice.
-
Ellefsen, Lasse; Lockhart-Pedersen, Virginia; Mellegård, Ingebjørg Merete & Staksrud, Kathrine
(2019).
Digitale fortellinger i engelskfaget.
I Baltzersen, Rolf K (Red.),
Digitale fortellinger i skolen.
Pressbooks (e-bokversjonen).
ISSN 978-82-93356-14-1.
Vis sammendrag
Dette er en e-bok. I den første delen av boken som heter “Digitale fortellinger” blir digitale fortellinger som sjanger plassert inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. I de øvrige kapitlene i denne delen blir den pedagogiske bruken diskutert. Hele del II av boken inneholder praktiske tips og eksempler på hvordan man kan bruke digitale fortellinger i ulike fag.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2019).
Oral communication in the English classroom.
Kunnskapsløftet og Fagfornyelsen: Kompetansebegrepet og engelsk som redskapsfag.
The teacher as a language model.
Communicative activities with young learners.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2019).
Developing communication skills in the English classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2019).
Continuing education of English teachers; what development do teachers observe in their own teaching practice?
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2019).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning – utvikling i kunnskapskulturen.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Picture books - the path to authentic language.
EATE Open!.
ISSN 2228-0847.
54,
s. 8–12.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Developing communication skills in the English classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Developing communication skills through picture books.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Continuing education of English teachers - putting theory into practice.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Etterutdanning i engelsk for lærere på 1.- 4. trinn.
Kurset startet høsten 2016 og har vært organisert med 6 felles heldagssamlinger og 7 gruppesamlinger. Kurset har dekket de sentrale elementene ved begynneropplæringen i engelsk i henhold til Kunnskapsløftet.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2018).
Å være etter- og videreutdanner av lærere.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
s. 77–82.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Flognfeldt, Mona Evelyn
(2017).
Lærere lærer mer -
videreutdanning på rett vei.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 46–49.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2017).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2016).
Using picture books in the English classroom, Higher level.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2016).
Using picture books in the English classroom, Lower level.
-
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2016).
Innføring i Etterutdanningskurs for lærere på 1.-4. trinn i Nøtterøy og Tjøme kommuner.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Billedbøker - veien inn i språket.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
ISSN 1893-1499.
5(1),
s. 21–25.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Using Picture Books in the English Classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Using Picture Books in the English Classroom.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling av kunnskapskulturen.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Bjerke, Christian Bjørn
(2014).
Parallelle sesjoner: Regning i engelsk, norsk og andre språkfag.
-
Nordbakke, Monica; Gummesen, Kjersti; Halstvedt, Camilla Blikstad; Mellegård, Ingebjørg Merete; Bjerke, Christian Bjørn & Elisenberg, Marion
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2014).
En regnende organisasjon - eksempel på tverrfaglig samarbeid ved en høgskole.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2014).
Fleksible studier: Bruk av Fronter-rommet.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2014).
Professional learning communities for in-service teachers - designing a model for sharing knowledge and developing teaching practice.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2014).
Videreutdanning av lærere.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2013).
Using picture books in the English classroom. Teaching communicative competence through literature.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2013).
Using picture books in the English classroom. Teaching communicative competence through literature.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2013).
Teachers' response to curriculum change: balancing the external and internal change forces.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Pettersen, Karin Dahlberg
(2013).
Teachers' response to curriculum change: balancing external and internal change forces.
I Arntzen, Eystein (Red.),
Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.
Høgskolen i Østfold.
s. 140–141.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Pettersen, Karin Dahlberg
(2013).
Teachers' response to curriculum change: balancing external and internal change forces.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Pettersen, Karin Dahlberg
(2012).
Curriculum practice – teachers’ understanding and realization of the Knowledge Promotion Reform 2006 and the new English subject curriculum.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2012).
Språklæring - språk underveis.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
ISSN 1893-1499.
2(1),
s. 16–19.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2012).
Using picture books in the English classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2011).
Kompetanse for kvalitet : en gedigen vitamininnsprøytning men det er noe vi ikke får til å virke skikkelig.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 48–51.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2010).
Videreutdanning i engelsk - Kompetanse for kvalitet.
Vis sammendrag
Seminar for institusjonene som tilbyr videreutdanning i engelsk innenfor programmet "Kompetanse for kvalitet". Presentasjon av studiene, erfaringsutveksling og drøfting av videre arbeid
-
Mellegård, Ingebjørg & Pettersen, Karin Dahlberg
(2010).
Kunnskapsløftet - lærerens forståelse av egen undervisningspraksis.
Vis sammendrag
Har innføringen av Kunnskapsløftet og ny læreplan i engelsk ført til endringer i lærerens forståelse av egen undervisningspraksis? Hvilke faktorer mener lærerne påvirker undervisningen deres i engelsk? Hvordan vurderer/oppfatter lærerne sin egen kompetanse i engelsk? Bakgrunnen for denne studien er innføringen av K-06 med en ny, gjennomgående læreplan for engelsk, nye kompetansemål, en ny timetallsstruktur og den manglende fagkompetansen blant lærere som underviser i engelsk, spesielt på barnetrinnet. Lagerstrøm (2007) viser at blant grunnskolens engelsklærere er det ca sju av ti lærere på småskoletrinnet, én av to på mellomtrinnet og én av fire på ungdomstrinnet som ikke har formell kompetanse i faget. Med lang erfaring fra etter- og videreutdanning for lærere i engelsk ønsker vi å avdekke hvordan lærere reflekterer over egen praksis i engelskopplæringen og hvilke faktorer som påvirker deres undervisningspraksis. Metode: Dette er en kvalitativ studie hvor fokus-gruppeintervju benyttes som metode. Lærere i grupper à 4-6 deltakere, på barnetrinn og ungdomstrinn, med og uten formell kompetanse i engelsk, har blitt intervjuet. Teori: Denne delen vil inneholde teori knyttet til ?second language learning?, bakgrunnen for K-06 og en sammenfatning av tidligere forskning innenfor feltet. I presentasjonen vil vi legge fram resultater og analyse av de innsamlede data. Vi vil rette fokus på 4 hovedkategorier: hvilke faktorer påvirker lærerens undervisning, lærerens innsikt i barns språklæring, endringer i egen undervisningspraksis som følge av innføringen av LK-06 og lærerens kompetanse i engelskfaget. I denne sammenheng er det også nærliggende å drøfte denne formen for intervju og hvordan den kan bidra til læreres refleksjon over egen undervisningspraksis.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2008).
The Joy of Reading in the English Classroom.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2008).
Engelsk for lærere 1 - et profesjonsrettet studium : Et eksempel på et studium der balansegangen mellom utvikling av egen språkferdighet og utvikling av undervisningspraksis står i fokus.
Vis sammendrag
Konferansen ble arrangert av Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
-
Mellegård, Ingebjørg
(2007).
Etterutdanning av språklærere - en utfordring for lærerutdanningsinstitusjonene: Behovet for etterutdanning av språklærere er stort, men hva skal etterutdanningen inneholde?
Vis sammendrag
Konferanse: Nasjonalt nettverk for engelsk og 2. fremmedspråk. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2006).
Ny læreplan - konsekvenser for arbeidet med engelskfaget i allmennlærerutdanningen.
-
Mellegård, Ingebjørg; Mellegård, Ingebjørg; Sørheim, Bjørn; Oliver, Brian & Flognfeldt, Mona
(2006).
Nye planer etter K 2002 for videreutdanning som nettbasert tilbud, erfaringer med nettbasert undervisning i engelsk og nye ressurser på nett.
-
Mellegård, Ingebjørg
(2006).
Language Learning and Children's Literature.
Vis sammendrag
Seminar on Children's Literature.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2006).
Kunnskapsløftet, English syllabus.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2006).
Kunnskapsløftet, English syllabus, ungdomstrinn.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete
(2006).
Kunnskapsløftet, English syllabus, barnetrinn.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 2-Kompetanse for kvalitet. Emne 202: Kultur, samfunn og litteratur.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 1-Kompetanse for kvalitet. Emne 102: Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og digitale ferdigheter.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 2-Kompetanse for kvalitet. Emne 201: Språklærer og profesjonsutøver.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 1- Kompetanse for kvalitet. Emne 101: Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 2 - Kompetanse for kvalitet (SKUT), Emne 202: Kultur, samfunn og litteratur.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2014).
Engelsk for lærere 1 - Kompetanse for kvalitet (SKUT), Emne 102: Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese i engelsk og digitale ferdigheter.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2013).
Engelsk for lærere 2 - Kompetanse for kvalitet (SKUT), Emne 201: Språklærer og profesjonsutøver.
Høgskolen i Østfold.
-
Mellegård, Ingebjørg Merete & Kure, Astrid Elisabeth
(2013).
Engelsk for lærere 1 - Kompetanse for kvalitet (SKUT), Emne 101: Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon.
Høgskolen i Østfold.