'Pausepraten: live' (S2E1): Læringsmiljøet – et felles ansvar?

Læringsstøttesenteret inviterer til sesong 2 av 'Pausepraten: live' - et lunsjkonsept hvor vi tar pulsen på ulike undervisnings- og forskningsmiljøer med utgangspunkt i tematikk knyttet til læring og utdanning. Til den første 'Pausepraten: live' (S2E1) i høstsemesteret har vi invitert Patric Wallin (NTNU). Arrangementet streames live via høgskolens Vimeo-portal, og blir publisert som podkast-episoder i etterkant. Absolutt alle er velkomne! Mer informasjon på 'Pausepraten: live'-nettressurs.

Tema:  Læringsmiljøet – et felles ansvar?

"The academy is not paradise. But learning is a place where paradise can be created. The classroom, with all its limitations, remains a location of possibility. In that field of possibility, we have the opportunity to labor for freedom, to demand of ourselves and our comrades, an openness of mind and heart that allows us to face reality even as we collectively imagine ways to move beyond boundaries, to transgress. This is education as the practice of freedom.”

Dette ambisiøse sitatet er hentet fra boken «Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom» (hooks, 1994). Sitatet peker på den ene siden mot undervisningsrommet – både som et metaforisk og fysisk rom – som et sted der det finnes muligheter og håp. På den andre siden peker det mot undervisningsrommet som et konkret sted der vi – studenter og undervisere i fellesskap – samskaper og deltar i kunnskapende prosesser som forandrer verden.

I denne episoden prøver vi, sammen med Patric Wallin (NTNU), å oversette dette idealet til konkrete læringsprosesser i lys av begrepet «læringsmiljøet». Er det mulig? Hvem har ansvaret? Hva er det som står på spill?

Program 

11.30-12.00: Samtale mellom Patric og Håkon (live-opptak) 

12.00-12.15: Spørsmål og tanker fra salen 

Arrangementet avholdes både fysisk (biblioteket på Remmen) og digitalt. 

Følg streamen fra Læringsstøttesenterets nettside

 

Emneord: Læringsmiljø, undervisning, studenter
Publisert 9. sep. 2022 10:08 - Sist endret 20. sep. 2022 15:14