Formidlingsstrategi

En god formidlingsstrategi kan være avgjørende for å lykkes med kommunikasjonen av din forskning og for å få tilslag på søknader om eksternfinansiering. Finansiører legger stadig mer vekt på formidling.

En god plan for formidlingen din vil også bidra til at flere leser om forskningen din og at du får større synlighet i aktuelle fagmiljøer. Kommunikasjon er ikke et tillegg til forskningen din, men en forlengelse av den.

Hvorfor ha en formidlingsstrategi?

En formidlingsstrategi er et planleggingsverktøy som hjelper deg å prioritere. Når du lager en strategi beslutter du hvilke mål, målgrupper, kanaler og tiltak du velger deg ut for å få best mulig gjennomslag. Du bør også tenke gjennom hva hovedbudskapet for prosjektet er – hva er det du vil si?

Velg noen konkrete mål og skreddersy strategien for ønskede målgrupper. Med en god strategi sikrer du mest mulig effektiv bruk av de ressursene du har.

Dette bør du tenke på:

  • Hva er målet og hovedbudskapet for forskningen/prosjektet? Trekk ut ett eller maks tre av de viktigste målene for forskningen/forskningsprosjektet.
  • Hvem er målgruppene og hvordan når man dem?
  • Skal brukere involveres i forskningen/forskningsprosjektet?
  • Hvilke kanaler er det mest hensiktsmessig å bruke for å nå målgruppene?
  • Kommunikasjonstiltakene bør fungere som en bro mellom prosjektresultatene og samfunnsbidrag. En forlengelse, ikke et tillegg til forskningen.

Her finner du et forslag til mal på en formidlingsstrategi og en tiltaksplan du kan benytte. 

Formidling før forskningen er publisert

De nasjonale forskningsetiske komiteene skal bidra til at forskning i offentlig og privat regi skjer i henhold til anerkjente etiske normer.

De ulike fagområdene har retningslinjer for formidling.

Eksempelvis har den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) i sine Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora (last ned som pdf) et kapittel som tar seg av forskningsformidling. Kapittel 47 tar opp Formidling og etterrettelighet og skriver:

Kravet om etterrettelighet er det samme ved forskningsformidling som ved vitenskapelig publisering. (Kilde: Forskningsetiske retningslinjer (NESH))

Alle som skal formidle før forskningen er publisert skal være bevisste på dette. Publiser ikke foreløpige resultater på din forskningsgruppe/forskningsprosjekt eller dine egne nettsider som kan føre til at folk misforstår/mistolker dine resultater.

Hvem kan hjelpe deg?

Ta kontakt med Nina Skajaa Fredheim eller Ann-Kristin Johansen ved Seksjon for marked- og kommunikasjon om du har spørsmål om forskningsformidling. Seksjonen har utarbeidet nettsider med ytterligere informasjon.

Forskningsadministrasjonen kan bistå deg med å beskrive formidlingsplaner i søknader om eksternfinansiering. Dette er essensielt for å lykkes med søknader. 

Horizon2020 utformet en guide til kommunikasjon i søknadsarbeid (pdf). Den er detaljert, men her finnes mange nyttige tips.

Publisert 9. mai 2018 12:40 - Sist endret 15. des. 2023 16:23