English version of this page

Rutine - Anskaffelse av ny programvare eller tjeneste

Vurderinger rundt behov/nytteverdi, lovverk (GDPR/personvern), ROS/IT-sikkerhet, Økonomi/avtaler og dokumentasjon/support  må gjøres ved nyanskaffelser.

Sjekk gjerne om programmet har blitt underkjent og kan ikke benyttes.

Følgende nettskjema må fylles ut av den som ønsker å gjøre anskaffelsen:

Gå direkte til Nettskjemaet her

Spørsmål til rutinen kan rettes til  it-anskaffelser@hiof.no.

1. Er det gjort en behovsvurdering av tjenesten eller programvaren? 

  • Er det et reelt behov for tjenesten eller programvaren?
  • Finnes tjenesten/programvaren eller en ekvivalent fra før? Se igjennom tjenestekatalogen om det allerede finnes en tilsvarende programvare/tjeneste som kan brukes istedenfor.
  • All undervisningsrelatert eller pedagogisk tjeneste/programvare skal testes ut og godkjennes av Seksjon for pedagogisk utvikling og læring før den kan anskaffes. (Dette er et eget punkt i nettskjemaet). Seksjonen vil foreta en vurdering basert på innhentet informasjon, og hvis tjenesten ikke forkastes vil den testes ut av seksjonens Ped-tek-gruppe. På bakgrunnen av uttestingen lages det en rapport med en pedagogisk og teknisk vurdering av tjenesten eller programvaren.
  • Ansvar
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk

2. Vil tjenesten eller programvaren behandle personopplysninger eller andre sensitive data?

  • Personopplysningsloven (GDPR) stiller krav til behandlingen av personopplysninger i tjenester og programvare. Alle skytjenester og de fleste lokale tjenester vil omfattes av dette, og den som ønsker å gjøre en anskaffelse må først påse at programvaren/tjenesten er innenfor lovverket. Vær oppmerksom på at programvare som behandler særlig kategori av personopplysninger, arkivpliktig opplysninger, regnskapsdata, data av stor verdi, data underlagt eksportkontroll har egne krav til beskyttelse i tillegg
  • NB! Etter Schrems II dommen kan vi pt. ikke gjøre anskaffelser der personopplysninger overføres til tredjeland utenfør EØS (for ekspempel USA).
  • Hvis det ikke overføres personopplysninger til tredjeland utenfor EU/EØS, og din nærmeste leder har godkjent anskaffelsen, skal det sendes en henvendelse via meldeskjema.
  • All programvare/alle tjenester som behandler personopplysninger må vurderes av HiØs personvernombud.
  • Ansvar:
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk

3. Gjennomføre ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse)

  • ROS-analyse som vurderer behandlingsgrunnlag og databehandleravtale, men også vurdering av tjenesten med tanke på nytteverdi, brukervennlighet, sikkerhet, supportavtale, robusthet, backup, sletting med mer.
  • Hva må være avklart før ROS gjennomføres? 
    • Hva er formålet med bruken av tjenesten/programvaren?
    • Hvem skal ha tilgang til tjenesten?
    • Hvem skal være ansvarlig for oppfølgingen mot leverandør av tjenesten/programvaren?
    • Evt. utkast til avtale og databehandleravtale med leverandør 
  • Gjennomføre ROS i samarbeid med it-anskaffelser@hiof.no
  • Ansvar:
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk
    • it-anskaffelser@hiof.no

4. Hvordan skal tjenesten eller programvaren anskaffes? 

  • Tjenesten eler programvaren kan anskaffes direkte hvis den tilbys gjennom eksisterende rammeavtaler, eller hvis kostnaden ikke overstiger grensen for kravet om konkurranseutsettelse. Overstiges grensen, må det gjennomføres en anskaffelseskonkurranse.
  • Ansvar: 
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk
    • Innkjøpsstøtte på egen enhet eller i økonomiavdelingen

5. Inngå avtaler 

  • Avklare hvor kostnaden med tjenesten/programvaren skal belastes
  • Avklare hvem som skal være avtalepart for HiØ
  • Kvalitetssikre avtale og evt. databehandleravtale
  • Signere og arkivere avtaler i arkivsystem
  • Ansvar: 
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk
    • Budsjettansvarlig for kostnadsstedet hvor tjenesten/programvaren belastes

6. Dokumentasjon, veiledning og opplæring

  • Dokumentasjon, veiledning og opplæring av brukere må opparbeides og gjennomføres. 
  • Ansvar: 
    • Den som ønsker at tjenesten/programvaren tas i bruk
    • Seksjon for brukernære tjenester
Publisert 2. juli 2021 10:18 - Sist endret 14. mai 2024 15:26