Cambios climáticos y desarrollo sostenible

Nivå II. Tema: Klimaendringer og bærekraftig utvikling. Tid: ca. 180 minutter

Kort beskrivelse

Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget etter 5E-modellen (se figur).  Gjennom denne metoden skal elevene få mulighet til å utforske, forklare og utvide sin kunnskap og forståelse.

Med utgangspunkt i Europakommisjonens nettside om klima, engasjeres elevene i dette undervisningsopplegget i miljørelaterte temaer. Gjennom å lese, skrive, snakke og spille lærer de om klimaendringenes årsaker og konsekvenser og undersøker hvordan man selv kan bidra til å beskytte miljøet og opptre bærekraftig.

 

Kompetansemål LK20

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle sake

  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • Kjenne til årsaker til og konsekvenser av klimaendringer
  • Bli bevisst at man som individ kan bidra til bærekraftig utvikling
  • Lære og anvende vokabular knyttet til miljø og bærekraftig utvikling
  • Kunne muntlig og skriftlig foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Tverrfaglige temaer

Bærekraftig utvikling

  • Elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres

  • En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt

Ressurser

Vedlegg

Lenker

Forberedelser

Lærer

  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å jobbe med en presentasjon
  • Skrive ut, kopiere og klippe opp vedlegg 1 og 2
  • Skrive ut og kopiere opp vedlegg 3, brettspillet   

Plan for opplegget

Aller først viser læreren videoen Earth’s long-term Warming Trend, 1880-2015 og spør så elevene hva de tror de skal lære om.
Deretter gjøres læringsmålene kjent for elevene.

Engasjere

Årsaker
For å reflektere over årsakene til klimaendringene, jobber elevene to og to sammen med et sett bilder fra vedlegg 1. Elevene skal sortere bildene i to bunker ut ifra om de er årsaker til klimaendringene eller ikke.

Når alle gruppene har kommet fram til et resultat, blir man i plenum enig om hvilke bilder som tilhører hvilken bunke mens bildene navngis på målspråket. 

Konsekvenser
For å reflektere over konsekvensene av klimaendringene, jobber elevene to og to sammen med et sett bilder fra vedlegg 2. Elevene skal sortere bildene i to bunker ut ifra om det som illustreres på bildet har en tendens til å øke eller minske.

Når alle gruppene har kommet fram til et resultat, blir man i plenum enig om hvilke bilder som tilhører hvilken bunke mens bildene navngis på målspråket. Det er viktig å få fram alvoret av klimaendringenes konsekvenser.

 

Utforske

 

Dersom man ønsker å fordype seg i temaet, kan man lese artiklene om Causas y consecuencias del cambio climático (se under lenker). Siden tekstene er lange, kan man organisere klassen i grupper og gi elevene i de ulike gruppene nummer fra 1 til 4. Hvert gruppemedlem får i oppdrag å lese en firedel av teksten og ta notater underveis. Alle med den samme tekstdelen og samme tall går sammen, diskuterer notatene sine og kommer fram til en felles forståelse som de skal bringe videre til sin opprinnelige gruppe. Gruppemedlemmene deler informasjon med hverandre, og resultatet er at alle har en fellesforståelse over tekstene.

Ønsker du å oppfordre elevene til å foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner, kan du jobbe med teksten Qué se puede hacer (se under lenken). Læreren deler klassen i seks grupper. Hver gruppe får tildelt et temaområde fra nettsiden

Ut ifra informasjonene på disse undersidene, skal gruppene lage en presentasjon. Presentasjonen skal inneholde konkrete eksempler på ansvarlig oppførsel som respekterer miljøet innenfor temaet de har valgt.

Forklare

Hver gruppe fremfører sin presentasjon for klassen for å bevisstgjøre hver enkelt om mulige bærekraftige tiltak. Spørsmål kan eventuelt stilles.

Utvide

For å utvide elevenes refleksjon og engasjement rundt temaet, kan læreren be elevene om å skrive et leserinnlegg på målspråket. Klassen leser vedlegget 4. Elevene lar seg inspirere av eksemplene og velger hvilke to spørsmål de selv skal besvare blant de som står der.

Refleksjon og vurdering

Vurdering

For å oppsummere økten og som forsikring om elevenes læringsutbytte, spiller elevene brettspillet El juego climático (se vedlegg 3). Det er også mulig å erstatte spørsmålene fra brettspillet med spørsmålene elevene har laget selv til egen presentasjon.

Elevene kan også spillet det online spillet fra europa.eu (se under lenker): Juego niños y adultos. 

Idé og utarbeidelse

Fremmedspråksenteret, revidert i desember 2023

Publisert 19. feb. 2020 10:49 - Sist endret 5. des. 2023 17:40