Hva gjør du for miljøet?

Trinn: Nivå II. Tema: Bærekraftig utvikling. Tid: 1-2 økter.

Kort beskrivelse

Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget etter 5E-modellen (se figur).  Gjennom denne metoden skal elevene få mulighet til å utforske, forklare og utvide sin kunnskap og forståelse.

Dette opplegget utfordrer elevene på temaet bærekraftig utvikling og miljøtiltak i egen hverdag. Elevene må være kreative og bruke sin erfaring med språklæring for å kunne svare på spørsmål som i utgangspunktet kan virke for utfordrende.

 

Kompetansemål

Fremmedspråk
Språklæring

  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket

Kommunikasjon

  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
  • presentere ulike emner muntlig

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål

Etter økten skal elevene

  • Kunne si noe om ens egen hverdag er bærekraftig eller ikke.
  • Være kreativ og pragmatisk i språkbruken for å kunne samtale om vanskelige temaer.

Ressurser

Kapitler om transport og mat i lærebøkene, f.eks. fra Porten til Midtens Rike eller Integrated Chinese.

Vedlegg
Vedlegg 1: Arbeidsark (PDF)

    Forberedelser

    • Kopiere opp arbeidsark
    • Forberede forklaring på eventuelt ukjente grammatiske konstruksjoner.
    • Klassen bør ha jobbet med temaer som transport og mat, samt en god del grammatikk.

    Plan for opplegget

    Engasjere

    Læreren presenterer opplegget for timen og utfordringene til elevene:

    • Kan vi snakke om bærekraftig utvikling på kinesisk?
    • Hvilke temaer kan vi snakke om?
    • Hvordan kan vi bruke det vi har lært så langt til å si noe om bærekraftig utvikling?
    • Kan vi snakke om noe så vanskelig og komplisert?

    Læreren presenterer den første oppgaven og deler ut arbeidsark:
    Global oppvarming er alles problem. Hver person må hjelpe til å beskytte miljøet. Hvordan kan du hjelpe? Spør klassekameraten din.

    全球变暖是大家的问题。每个人必须保护环境。你会怎么帮助呢?问你的同学。

    Læreren presenterer målet med opplegget. Elevene skal lære at:

    • Selv med begrenset ordforråd og grammatikk går det an å snakke om vanskelige temaer
    • Det er viktig å være konstruktiv, kreativ og pragmatisk og bruke det en har lært av gloser og grammatikk
    • Enkle setninger og enkelt ordforråd kan også si noe om komplisert innhold
    • Å uttrykke seg på et annet språk krever at en bruker det en kan, og ikke forsøker å oversette direkte fra norsk.

    Utforske

    Læreren presenterer fremgangsmåten:

    • Elevene skal lese, skrive, spørre og svare, og lære et par tekniske og vanskelige ord som
      全球变暖
    • Samarbeid i par eller grupper: Spør hverandre og svar på spørsmål om hverdagen knyttet til bærekraftig utvikling.
    • Elevene kan enten forsøke å finne egne spørsmål og svar, eller de kan bruke glosene og strukturene i arbeidsarket.
    • Elevene skriver ned sine spørsmål og svar.

    Læreren går rundt i klasserommet og hjelper med oppgaven og svarer på spørsmål rundt eventuelt ukjent grammatikk og gloser.

    Forklare

    Læreren spør og elevene presenterer svarene sine:
    你怎么可以帮助呢?
    Hvordan kan du hjelpe?

    Svar: Jeg synes
    我觉得。。。 / 我可以。。。

    Læreren kan også utfordre elevene ekstra og spørre om hvorfor vi har global oppvarming:

    问题:全球为什么变暖?
    回答:因为人。。。
    买太多东西
    吃太多肉
    等等。。。

    Refleksjon og vurdering

    • Klarte elevene å si noe fornuftig om bærekraftig utvikling?
    • Fikk elevene et annet syn på egen språklæring?
    • Spør elvene hva de synes er viktigst: Å kunne mye ganske bra eller å kunne litt veldig bra. Diskuter i klassen.
    • Egenvurdering i vedlagt arbeidsark.

    Oppfølging

    • Hvilke andre temaer kan vi snakke om?
    • Hvilke temaer er viktige i Kina i dag?

    Kilder

    5E-modellen er bearbeidet og oversatt til norsk av Naturfagsenteret fra Bybee m.fl. (2006). The BSCS 5E Instructional Model. Se naturfag.no/5E

    Idé og utarbeidelse

    Fremmedspråksenteret

    Publisert 20. feb. 2020 08:23 - Sist endret 20. feb. 2020 08:35