Kort beskrivelse
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er laget etter 5E-modellen (se figur). Gjennom denne metoden skal elevene få mulighet til å utforske, forklare og utvide sin kunnskap og forståelse.
Dette opplegget utfordrer elevene på temaet bærekraftig utvikling og miljøtiltak i egen hverdag. Elevene må være kreative og bruke sin erfaring med språklæring for å kunne svare på spørsmål som i utgangspunktet kan virke for utfordrende.
Kompetansemål
Fremmedspråk
Språklæring
- utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
Kommunikasjon
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
- presentere ulike emner muntlig
Språk, kultur og samfunn
- samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
Læringsmål
Etter økten skal elevene
- Kunne si noe om ens egen hverdag er bærekraftig eller ikke.
- Være kreativ og pragmatisk i språkbruken for å kunne samtale om vanskelige temaer.
Ressurser
Kapitler om transport og mat i lærebøkene, f.eks. fra Porten til Midtens Rike eller Integrated Chinese.
Vedlegg
Vedlegg 1: Arbeidsark (PDF)
Forberedelser
- Kopiere opp arbeidsark
- Forberede forklaring på eventuelt ukjente grammatiske konstruksjoner.
- Klassen bør ha jobbet med temaer som transport og mat, samt en god del grammatikk.
Plan for opplegget
Engasjere
Læreren presenterer opplegget for timen og utfordringene til elevene:
- Kan vi snakke om bærekraftig utvikling på kinesisk?
- Hvilke temaer kan vi snakke om?
- Hvordan kan vi bruke det vi har lært så langt til å si noe om bærekraftig utvikling?
- Kan vi snakke om noe så vanskelig og komplisert?
Læreren presenterer den første oppgaven og deler ut arbeidsark:
Global oppvarming er alles problem. Hver person må hjelpe til å beskytte miljøet. Hvordan kan du hjelpe? Spør klassekameraten din.
全球变暖是大家的问题。每个人必须保护环境。你会怎么帮助呢?问你的同学。
Læreren presenterer målet med opplegget. Elevene skal lære at:
- Selv med begrenset ordforråd og grammatikk går det an å snakke om vanskelige temaer
- Det er viktig å være konstruktiv, kreativ og pragmatisk og bruke det en har lært av gloser og grammatikk
- Enkle setninger og enkelt ordforråd kan også si noe om komplisert innhold
- Å uttrykke seg på et annet språk krever at en bruker det en kan, og ikke forsøker å oversette direkte fra norsk.
Utforske
Læreren presenterer fremgangsmåten:
- Elevene skal lese, skrive, spørre og svare, og lære et par tekniske og vanskelige ord som
全球变暖 - Samarbeid i par eller grupper: Spør hverandre og svar på spørsmål om hverdagen knyttet til bærekraftig utvikling.
- Elevene kan enten forsøke å finne egne spørsmål og svar, eller de kan bruke glosene og strukturene i arbeidsarket.
- Elevene skriver ned sine spørsmål og svar.
Læreren går rundt i klasserommet og hjelper med oppgaven og svarer på spørsmål rundt eventuelt ukjent grammatikk og gloser.
Forklare
Læreren spør og elevene presenterer svarene sine:
你怎么可以帮助呢?
Hvordan kan du hjelpe?
Svar: Jeg synes
我觉得。。。 / 我可以。。。
Læreren kan også utfordre elevene ekstra og spørre om hvorfor vi har global oppvarming:
问题:全球为什么变暖?
回答:因为人。。。
买太多东西
吃太多肉
等等。。。
Refleksjon og vurdering
- Klarte elevene å si noe fornuftig om bærekraftig utvikling?
- Fikk elevene et annet syn på egen språklæring?
- Spør elvene hva de synes er viktigst: Å kunne mye ganske bra eller å kunne litt veldig bra. Diskuter i klassen.
- Egenvurdering i vedlagt arbeidsark.
Oppfølging
- Hvilke andre temaer kan vi snakke om?
- Hvilke temaer er viktige i Kina i dag?
Kilder
5E-modellen er bearbeidet og oversatt til norsk av Naturfagsenteret fra Bybee m.fl. (2006). The BSCS 5E Instructional Model. Se naturfag.no/5E
Idé og utarbeidelse
Fremmedspråksenteret