Décrire une maison

Nivå:A1
Tema: Écrire un texte sur tout ce qui se passe dans une maison
Tid: 2 undervisningstimer

Explication en français

Kort beskrivelse

I dette opplegget beskrives hverdagslivet i et hus. Noen idéer er hentet fra Skrivesenteret (se lenke nr. 1 under «Ressurser») og tilpasset for franskundervisningen. Opplegget bør brukes så tidlig som mulig på nivå I, slik at elevene lærer å skrive egne tekster.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • skrive en tekst som beskriver hverdagslivet i et hus
  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket ved å formulere hvilke strategier gruppene har brukt til å skrive teksten om hverdagslivet i dette huset

Kompetansemål i LK20

  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Ressurser

Forberedelser

  • Lærer ser på filmen Skrivestrategier på ungdomstrinnet (lenke 1), skriver ut og tar kopier av tegningen «Maison en coupe» (lenke 2). Lærer sørger for lapper i forskjellige farger (et rom = en farge). Lærer velger gloser som egner seg for å beskrive ting som befinner seg i/skjer inne i et hus.
  • Elevene bør ha et visst ordforråd fra før og kunne grunnleggende strukturer som enkle setninger i presens. De bør ha vært gjennom læreverkets kapitler eller andre opplegg om hus/rom/møbler for å føle seg komfortable med dette opplegget. Elevene bør ha tilgang til en ordbok eller et digitalt oversettelsesprogram.

Plan for opplegget

1. del

  • Det kan være en fordel å begynne med en repetisjon av noen gloser om hus, som for eksempel la salle de séjour, le premier étage, og hverdagsaktiviteter som faire sa toilette, regarder la télévision osv.
  • Lærer presenterer opplegget: Elevene skal jobbe individuelt og gruppevis for å skrive en tekst om emnet «Hverdagslivet i et hus».
  • Elevene får en tegning av et hus, f.eks. «Maison en coupe» (lenke 2). De skal tenke seg en familie i dette huset med ett familiemedlem i hvert rom. Det kan også tenkes at familien har et husdyr.

2. del

  • Lærer lager grupper på to til fire elever: Antall grupper bør tilsvare antall rom i huset, inklusive trapp og garasje, hvis de finnes på bildet som er valgt, slik at hele huset beskrives.
  • Elevene i gruppene fordeler rommene seg imellom.
  • De får en lapp hver; hvert rom har sin egen lappfarge (bad = rosa, blå = soverom osv.).
  • De skriver en enkel, beskrivende setning på FRANSK på lappen sin.
  • Elevene kan hjelpe hverandre, hvis f.eks. en elev ikke klarer å produsere en setning selv.
  • Læreren sjekker setningene.
  • Hver elev henger opp setningen sin på en vegg/tavle, der rommene er skrevet på og går tilbake til plassen sin etter det.
  • Alle elevene som har skrevet om soverommet samler seg under soveromslappene, leser dem høyt for klassen og blir stående der. Neste gruppe gjør det samme med neste rom osv. til hele klassen har kommet frem.

3. del

  • Gruppene får noen minutter til å øve før fremføringen.
  • Gruppene fremfører teksten sin for de andre gruppene. Hver gruppe for seg bestemmer vurderingskriteriene i forkant.

Refleksjon og vurdering

Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene. Gruppene gir respons til hverandre etter fremføringene. Gruppene oppsummerer måten de har arbeidet på og gir muntlig respons til hverandre om det.

Oppfølging

  • Opplegget kan gjentas en eller to ganger i løpet av skoleåret, enten med utgangspunkt i samme bilde eller et nytt bilde – for eksempel av et torg i en by.
  • Elevene kan lage en individuell PowerPoint-presentasjon med lydfil om den gruppeproduserte teksten og teksten til de andre gruppene/rommene (eller Photostory/Moviemaker), slik at de også øver avsnittene om rommene de ikke hadde ansvar for skriftlig og muntlig, samtidig som de repeterer teksten de har skrevet med sin egen gruppe.

Kommentarer

Det er mange gode metodiske tips å hente fra filmen Skrivestrategier på ungdomstrinnet (lenke 1)

Idé og utarbeiding

Christiane Delord © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1
Publisert 15. des. 2019 14:58 - Sist endret 22. mai 2024 10:06