Qui est Laure?

Nivå: A1-A2
Tema: Stratégies d'écoute et se présenter
Tid: 90-120 minutter

Explication en français

Kort beskrivelse

Dette opplegget tar utgangspunkt i en lydfil for fransk nivå I som handler om Laure, en ung fransk kvinne som blir intervjuet om seg selv. I undervisningsopplegget skal elevene øve på lytteferdigheter ved å benytte ulike lyttestrategier.

Opplegget er delt opp i før-, under- og  etteraktiviteter som skal lette elevenes lytteforståelse, få dem til å lytte aktivt og befeste ord, strukturer og tekstinnhold. Aktivitetene gir gode muligheter for å videreutvikle elevenes evne til å presentere seg muntlig og skriftlig.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • bevisst bruke lyttestrategier ved å notere ord, tall, geografiske navn og nøkkelord
  • forstå spørsmålene og svarene i intervjuet med Laure
  • stille spørsmål på fransk på forskjellige måter
  • presentere seg selv for andre

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal trene på å forstå andre og kunne kommunisere hensiktsmessig muntlig
  • Språklæring og flerspråklighet: Elevene skal jobbe med forskjellige læringsstrategier for å utvide ordforrådet sitt

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter
    Elevene skal kunne forstå andre, samt snakke med andre om seg selv på målspråket

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Ressurser

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Skrive ut og kopiere opp vedlegg 1, 2 og 3
  • Klippe opp lappene fra vedlegg 3
  • Elevene trenger evt. tilgang til datamaskiner, internett og hodetelefoner 
  • Blanke ark for å lage tankekart hvis man ikke gjør dette digitalt

Plan for opplegget

Før lytting

  • Læreren presenterer læringsmålene for økten.
     
  • Tittelen til lytteteksten er «Laure». Det diskuteres i plenum hva man forventer av innhold ut fra denne tittelen.
     
  • I Ressursarket presenteres lytteteksten med denne korte beskrivelsen: «En ung fransk kvinne, Laure, er for tiden i Norge. Hun blir intervjuet for å snakke om seg selv og jobben sin som fransklærer». Elevene lager hver for seg et tankekart ut ifra beskrivelsen, gjerne på målspråket. Mulige temaer som kommer opp i intervjuet er f. eks. navn, alder, studie, familie osv.
     
  • Etter noen minutter viser elevene tankekartet til sidemannen sin. To og to skriver elevene så en liste over spørsmål de tror kan bli stilt i intervjuet av Laure. For eksempel kan de skrive ned spørsmålet «Comment tu t’appelles?» for å få et svar på et punkt som «navn» i tankekartet.
     
  • Etter å ha aktivert elevenes førkunnskaper, forklarer læreren oppgavene som elevene skal løse under lyttingen. Læreren deler ut Vedlegg 1 og forklarer kategoriene i tabellen, slik at elevene vet hva de skal lytte etter.

Under lytting

  • Læreren spiller av lytteteksten «Laure» fram til «l’espagnol à l’université» (2:10). Antall lyttinger og pauser tilpasses elevgruppen. For å korte ned, er det også mulig å begynne intervjuet fra «Viens-tu d’une grande famille» (1:01).
     
  • Under avspillingene skal elevene fylle ut tabellen i Vedlegg 1. Elevene skal fokusere på visse typer ord (se Læringsmål), slik at de blir kjent med lyttestrategier som hjelper dem med å forstå muntlig tale. Ordene elevene setter inn i tabellen kan være på fransk eller på norsk. Læreren finner løsningsforslag her.

Etter lytting

  • Elevene deles i grupper på fire. Elevene sammenligner tabellene sine og gjenforteller sammen intervjuet på norsk.
     
  • Hver gruppe skriver fire faktasetninger/påstander om Laure. Setningene kan være bekreftende eller nektende. Noen av opplysningene skal stemme og noen skal være feil.
     
  • Etter tur stiller elevene seg foran klassen og leser høyt en av de fire setningene gruppen skrev. De andre elevene i klassen må finne ut om påstanden stemmer eller ikke. Elevene som mener at setningen er riktig, stiller seg til elevens høyre side. Hvis elevene mener at setningen inneholder feilaktig informasjon, stiller de seg ved elevens venstre side (à la aktiviteten Kryss linja). Eleven som leste setningen gir fasiten på påstanden sin og navngir en annen elev som skal komme og framsi en setning.
     
  • Lytteteksten oppsummeres på norsk i plenum. Læreren deler deretter ut Vedlegg 2. Elevene ser på oppsummeringen av lytteteksten og sammenligner med det de selv har fått med seg.
     
  • Fokuset rettes etter hvert mot spørsmålene journalisten stiller. Læreren spør om elevene hadde forutsett disse spørsmålene eller ikke. Klassen sammenligner listen over de antatte spørsmålene fra før lyttingen og de faktiske spørsmålene fra journalisten i vedlegget. I plenum diskuteres forskjellene. Ut ifra eksemplene skal man komme fram til at på fransk er det tre måter å stille spørsmål på: 1) med spørreord, 2) med verb + subjekt, eller 3) med subjekt + verb og riktig toneleie.
     
  • Elevene danner grupper på fire og setter seg rundt en bord. De skal øve på spontan samtale. Læreren deler ut lappene fra vedlegg 3 som legges opp-ned på bordet. På hver lapp er det skrevet et spørsmål fra intervjuet. Etter tur trekker elevene en lapp og svarer på spørsmålet med flest mulig detaljer. Ett og samme spørsmål kan besvares av flere elever, men hvis en elev trekker ett kort han/hun allerede selv har svart på, kan han/hun trekke på nytt. Læreren kan også gi noen tomme lapper, slik at elevene kan skrive andre spørsmål hvis de vil.
     
  • Når elevene har jobbet i grupper og blitt inspirert av hverandres svar, kan de besvare en skriftlig oppgave hver for seg: Hva ville du ha svart om journalisten stilte de samme spørsmålene til deg?

Refleksjon og vurdering

  • Dette opplegget åpner for egenvurdering for elevene. Her kan elevene eksempelvis vurdere egen strategibruk og forståelse i de ulike lyttefasene.
     
  • Elevene får tilbakemelding på sin lytteforståelse i aktiviteten der de skal ta stilling til hvorvidt påstandene om lytteteksten er sanne/usanne
     
  • Læreren går fra gruppe til gruppe og gir tilbakemelding når elevene svarer muntlig på spørsmålene i vedlegg 3
     
  • Den skriftlige oppgaven kan eventuelt vurderes med karakter.

Oppfølging

I dette opplegget passer det å snakke om tidsbøyning av verb:
Hvordan bøyer man verb for å fortelle om det som har skjedd (perfektum), om vaner (presens evt. preteritum), om det som skal gjøres (nær framtid), om det man ønsker å gjøre (kondisjonal), osv.

Kommentarer

Man kan tilpasse opplegget:

  • Tankekart kan lages digitalt ved å bruke for eksempel OneNote eller Freemind
     
  • Lydfilen kan tilpasses i hastighet og i lengden. Man kan forskyve starten til «Viens-tu d’une grande famille ?» (1:01), og/eller stoppe etter «l’espagnol à l’université.» (2:10).
     
  • Elevene får høre lytteteksten flere eller færre ganger. Elevene kan evt. selv ha tilgang til lydfilen slik at de kan bestemme hvor mange ganger de trenger å høre den. Her kan elevene også velge hastighet på avspillingen tilpasset eget behov.
     
  • Med utgangspunkt i listen fra Før lytting, kan elevene spontant stille valgfrie spørsmål til hverandre.
     
  • Den skriftlige oppgaven kan løses muntlig. Elevene kan f. eks. sende inn en lydfil individuelt, eller i par hvor de bytter på å intervjue hverandre.

Idé og utarbeidelse

  • Lyttemateriell for Fransk nivå I ligger publisert på Fremmedspråksenterets nettside.
  • Lytteteksten «Laure» ble produsert av Utdanningsdirektoratet til eksamen i Fransk nivå I i 2007.

© Fremmedspråksenteret

Publisert 15. mars 2021 14:36 - Sist endret 6. mai 2024 11:23