Mesurer sa chambre

Explication en français

Kort beskrivelse

I dette opplegget skal elevene øve regneferdighetene sine på fransk, anvende dem i praktisk sammenheng ved å ta mål på sitt eget rom og presentere en kort, skriftlig og muntlig tekst om det. Dette er et tverrfaglig opplegg som inkluderer en oppgave fra Matematikksenteret (se lenke nr. 1) i kombinasjon med fransk.

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner

Språklæring

  • undersøke likheter ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte det i læring av det nye språket

Læringsmål

  • Se likheter og ulikheter mellom norske og franske måleenheter.
  • Ta mål av et rom, beregne areal / volum og gjøre rede for det på fransk (muntlig og skriftlig).

Ressurser

Forberedelser

  • Lærer ser på opplegget fra Matematikksenteret og tar kopier av kortene som må klippes (se første lenke under «Ressurser»).
  • Elevene bør ha vært gjennom læreverkets kapitler eller andre opplegg om hus/rom/møbler, for å føle seg komfortable med dette opplegget. De bør også kunne tallene opp til hundre.

Plan for opplegget

1. time

  • Lærer begynner med en repetisjon av tallene på fransk.
  • Lærer skriver de nye glosene på tavla (se vedlegg punkt II).
  • Elevene øver tall og gloser to og to ved å spørre hverandre i noen minutter (se vedlegg punkt II).
  • Lærer og elever diskuterer hva de innøvde glosene kan brukes til, når det gjelder rom i et hus (se lenke nr. 1).
  • Lekse til neste time: Øve tall, lære de nye glosene, ta mål av eget rom (lengde, bredde, høyde) og regne ut gulvets areal og rommets volum.
  • Lærer viser filmsnuttene på norsk og fransk (se lenke nr. 2 og 3).
  • Ved behov kan elevene også få en tabell om måleenheter på norsk som de limer inn i skriveboken (se lenke nr. 4).   
  • Elevene øver i grupper på fire på omgjøring av lengdemål med opplegget fra matematikksenteret (se lenke nr. 5).
  • Lærer går rundt i klasserommet og hjelper elevene/gruppene med uttale og noen setningsstrukturer som kan brukes i denne sammenhengen (se vedlegg punkt V).

2. time

  • Elevene repeterer glosene med bordkameraten sin.                         
  • Lærer deler ut opplegget for timen, som limes inn i skriveboken (vedleggets to sider). Obs: Elevene får opplegget først nå!  
  • Elevene jobber individuelt med opplegget, men de kan hjelpe hverandre, eller spørre læreren.    
  • Elevene kan bruke internett for å lære å bruke areal- og volumkalkulator på fransk (se lenke nr. 6 og 7).
  • Lekse: Øve på egen tekst (som i eksempelet under punkt IV i vedlegget) til neste time.

3. time

  • Elevene forteller om rommet sitt til klassen.  
  • Etterpå jobber elevene to og to og stiller spørsmål om rommet til en medelev og skriver en kort tekst om det (se vedlegg punkt I, oppgavene I og J).
  • Lærer går rundt i klassen og hjelper til ved behov.
  • Elevene leser den nye teksten høyt for hverandre.

Evaluering og vurdering

Opplegget evalueres i fellesskap. Elevene sier sin mening om hvordan de likte denne måten å jobbe på, om de har lært noe, hvordan de har lært og om opplegget kan gjentas i forbindelse med andre rom på et senere tidspunkt (se «Oppfølging»).

Oppfølging

Opplegget kan utvides til andre rom hjemme hos elevene eller på skolen.

Kommentarer

Det kan være tidkrevende å bruke tverrfaglige emner altfor ofte, men det er en fin måte å variere undervisningen på.
Når det gjelder Exemples de commentaires (se vedlegg punkt V), finnes flere eksempler i opplegget Ballons for fransk nivå I.

Emneord: Kommunikasjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1
Publisert 25. feb. 2020 15:16 - Sist endret 1. apr. 2022 07:59