Kort beskrivelse
I dette opplegget skal elevene øve regneferdighetene sine på fransk, anvende dem i praktisk sammenheng ved å ta mål på sitt eget rom og presentere en kort, skriftlig og muntlig tekst om det. Dette er et tverrfaglig opplegg som inkluderer en oppgave fra Matematikksenteret (se lenke nr. 1) i kombinasjon med fransk.
Kompetansemål
Kommunikasjon
- forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
Språklæring
- undersøke likheter ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte det i læring av det nye språket
Læringsmål
- Se likheter og ulikheter mellom norske og franske måleenheter.
- Ta mål av et rom, beregne areal / volum og gjøre rede for det på fransk (muntlig og skriftlig).
Ressurser
- Oppslagsverket.dsb.no byggeforskrift, krav til rom (høyde, volum)
- Måleenheter filmsnutt på YouTube om måleenheter på NORSK (4:32 minutter er nok).
- Lengdemål filmsnutt på YouTube om lengdemål på FRANSK
- Måleenheter og tegn oversikt over måleenheter og tegn på NORSK
- Matematikksenteret praktisk opplegg om omgjøring av måleenheter på NORSK
- Zonedevie.com arealkalkulator på FRANSK
- Comment-calculer.net volumkalkulator på FRANSK
- Eget ark med oppgaver (PDF)
Forberedelser
- Lærer ser på opplegget fra Matematikksenteret og tar kopier av kortene som må klippes (se første lenke under «Ressurser»).
- Elevene bør ha vært gjennom læreverkets kapitler eller andre opplegg om hus/rom/møbler, for å føle seg komfortable med dette opplegget. De bør også kunne tallene opp til hundre.
Plan for opplegget
1. time
- Lærer begynner med en repetisjon av tallene på fransk.
- Lærer skriver de nye glosene på tavla (se vedlegg punkt II).
- Elevene øver tall og gloser to og to ved å spørre hverandre i noen minutter (se vedlegg punkt II).
- Lærer og elever diskuterer hva de innøvde glosene kan brukes til, når det gjelder rom i et hus (se lenke nr. 1).
- Lekse til neste time: Øve tall, lære de nye glosene, ta mål av eget rom (lengde, bredde, høyde) og regne ut gulvets areal og rommets volum.
- Lærer viser filmsnuttene på norsk og fransk (se lenke nr. 2 og 3).
- Ved behov kan elevene også få en tabell om måleenheter på norsk som de limer inn i skriveboken (se lenke nr. 4).
- Elevene øver i grupper på fire på omgjøring av lengdemål med opplegget fra matematikksenteret (se lenke nr. 5).
- Lærer går rundt i klasserommet og hjelper elevene/gruppene med uttale og noen setningsstrukturer som kan brukes i denne sammenhengen (se vedlegg punkt V).
2. time
- Elevene repeterer glosene med bordkameraten sin.
- Lærer deler ut opplegget for timen, som limes inn i skriveboken (vedleggets to sider). Obs: Elevene får opplegget først nå!
- Elevene jobber individuelt med opplegget, men de kan hjelpe hverandre, eller spørre læreren.
- Elevene kan bruke internett for å lære å bruke areal- og volumkalkulator på fransk (se lenke nr. 6 og 7).
- Lekse: Øve på egen tekst (som i eksempelet under punkt IV i vedlegget) til neste time.
3. time
- Elevene forteller om rommet sitt til klassen.
- Etterpå jobber elevene to og to og stiller spørsmål om rommet til en medelev og skriver en kort tekst om det (se vedlegg punkt I, oppgavene I og J).
- Lærer går rundt i klassen og hjelper til ved behov.
- Elevene leser den nye teksten høyt for hverandre.
Evaluering og vurdering
Opplegget evalueres i fellesskap. Elevene sier sin mening om hvordan de likte denne måten å jobbe på, om de har lært noe, hvordan de har lært og om opplegget kan gjentas i forbindelse med andre rom på et senere tidspunkt (se «Oppfølging»).
Oppfølging
Opplegget kan utvides til andre rom hjemme hos elevene eller på skolen.
Kommentarer
Det kan være tidkrevende å bruke tverrfaglige emner altfor ofte, men det er en fin måte å variere undervisningen på.
Når det gjelder Exemples de commentaires (se vedlegg punkt V), finnes flere eksempler i opplegget Ballons for fransk nivå I.