Les couleurs

Trinn: Nivå II. Tema: Farger, idiomatiske uttrykk – forskjell mellom språk. Tid: To økter à 90 minutter

Explication en français

Kompetansemål

Språklæring

  • Utnytte erfaringer med språklæring for å videreutvikle sin flerspråklighet. 
  • Utnytte ulike kilder for autentiske tekster i egen språklæring

Kommunikasjon

  • forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangrer
  • presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
  • gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner

Læringsmål

  • Ved å lære ulike idiomatiske uttrykk på fransk, vil elevene utvide ordforrådet og lettere kunne forstå både muntlige og skriftlige autentiske tekster.
  • Elevene skal sammenligne idiomatiske uttrykk på norsk og fransk, og vil dermed utvide forståelsen for forskjellene mellom de to språkene og se at man ikke alltid kan oversette ord og uttrykk direkte - et viktig aspekt i arbeidet med å videreutvikle sin flerspråklighet.

Ressurser

Gilbert Becaud: Les Marchés de Provence

Nettsider hvor man finner uttrykk med farger:

Forberedelser

Lærer:

  • Finne nettressursene; ta med det du trenger for å vise alle fargene. Sjekke ut nettadressene.

Elever:

  • Repetere farger og finne ut litt om nyanser, lys/mørk osv.

Plan for opplegget

1. økt

Spill sangen «Les Marchés de Provence» som en introduksjon til tema; her får man følelsen av å være i Syd-Frankrike, og man kan se for seg et marked med mat i mange farger. Deretter repeterer læreren fargene med elevene og gjennomgår forskjeller i nyanser mellom dem. 

Læreren deler så elevene inn i grupper på tre-fire elever, og gir dem én farge å jobbe med – f.eks. svart, hvit, rød, blå, grønn, gul eller grå. Gruppens oppgave er å finne uttrykk med disse fargene på fransk, forstå dem og se om vi har tilsvarende på norsk. På nettsidene nevnt ovenfor, vil de finne mange, men de kan også supplere med uttrykk de finner andre steder hvis ønskelig. Seks uttrykk er sannsynligvis nok. Mot slutten av timen presenterer de sine funn for klassen. 

2. økt

Jobbe med oppgaver på nettstedet Français Facile, couleurs: 15-19. 
Deretter: Gruppene finner en fransk maler med fargerik pensel, velger et bilde, beskriver og begrunner hvorfor de valgte dette bildet og sier hva de likte ved det. Arbeidet presenteres for klassen.

Evaluering og vurdering

Uformell vurdering i form av en muntlig fremovermelding fra lærer på presentasjonen. Elevene bør i tillegg få muligheten til å gi hverandre en tilbakemelding på presentasjonene, gjerne med utgangspunkt i Sjekklister på fransk. 

Oppfølging

Lærer samler alle uttrykkene til slutt og legger ut for videre bruk og nytte for klassen. Det vil dessuten passe veldig godt å jobbe videre med bøyning og plassering av adjektiv på fransk.

Kommentarer

Det å ha en fellesnevner (farger) når man skal lære idiomatiske uttrykk, gjør dem sannsynligvis enklere å huske. Elevene synes det er morsomt, og det er en fin måte å variere undervisningen. Det at elevene blir mer bevisste på likheter og forskjeller mellom morsmålet og målspråket, er også veldig nyttig i fremmedspråkopplæringen.

Emneord: Kommunikasjon F2, Interkulturell kompetanse F2, Språklæring og flerspråklighet F2
Publisert 8. jan. 2020 16:51 - Sist endret 4. apr. 2022 09:17