Parler d'un film

Nivå: A2+
Tema: Film
Tid: To økter à 90 min. i etterkant av en film elevene har sett

Explication en français

Kort beskrivelse

Opplegget går ut på at elevene først skal se en fransktalende film, for deretter å trene muntlig på å snakke om og rundt filmen. Elevene skal i tillegg få brukt sine kreative evner ved å dramatisere en valgt scene fra filmen. 

Læringsmål

  • Kunne snakke om en film, og uttrykke egne meninger og følelser knyttet til dette. 
  • Få muntlig trening, samt få muligheten til å være kreativ gjennom å dramatisere scener fra en film. 

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

Ressurser

Hjelpeark ”Parler d’un film” (Word) 

Forberedelser

Elevene må i forkant ha sett en fransk film. De bør også i forkant få beskjed om at de skal snakke om filmen, samt dramatisere en scene av den i neste timen, slik at de konsentrerer seg maksimalt om innholdet i filmen mens de ser den.

Lærer kopierer opp hjelpeark til alle elevene.

Plan for opplegget

1. økt 

Etter at elevene har sett filmen, får de utdelt hjelpearket, “Parler d’un film”. Punktene gjennomgås i plenum så alle forstår hva de skal gjøre. Deretter får de ca. 15 min. på å snakke i par om filmen ved hjelp av dette arket , før man til slutt gjennomgår dette i plenum. Læreren stiller spørsmål, og alle elevene svarer i tur og orden. De kan i tillegg svare den foregående eleven med: «Je suis d’accord/pas d’accord avec elle/lui» før de går videre med hva de selv mener om filmen. Mot slutten av timen bestemmer lærer og elever sammen hvilke scener fra filmen som egner seg best til å dramatisere slik at de har dette klart før neste økt.

2. økt

Lærer deler elevene inn i grupper på 3-4 elever, og lar hver gruppe jobbe med en av scenene klassen valgte ut i 1. økt. Elevene skriver replikker til scenen de skal dramatisere (må ikke være ordrett hentet fra filmen), og deretter øver de til de kan replikkene sine utenat. Dette vil ta ca. én klokketime, så i slutten av økta kan alle framføre scenene sine i kronologisk rekkefølge. Da fungerer det også som repetisjon av innholdet i filmen. 

Evaluering og vurdering

Under diskusjonen gir lærer fremovermeldinger til elevene.

Elevene vurderer sin egen og hverandres prestasjon under dramatiseringen med tanke på uttale/intonasjon og kreativitet. 

Kommentarer

Opplegget kan brukes på hvilken som helst film, men kan gjerne samkjøres med opplegget "Amélie de Montmartre", også fra Fremmedspråksenteret.

Idé og utarbeidelse

©Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon F2, Språklæring og flerspråklighet F2
Publisert 3. jan. 2020 09:58 - Sist endret 12. juni 2024 11:53