I denne aktiviteten får elevene presentert et utvalg bilder som illustrerer innholdskomponenter i en lyttetekst. I den gitte bildesamlingen er det ett eller flere bilder som ikke passer inn. Elevene skal identifisere hvilke bilder dette er.
Bilder visualiserer språk og vil støtte elevene i deres lytteforståelse. Denne aktiviteten krever, i tillegg til gjenkjennelse, et høyere nivå av forståelse da elevene også må kunne skille ut informasjon (bilde) som ikke forekommer i lyttetekst.
Forslag til gjennomføring
- Elevene arbeider individuelt
- De får utdelt et ark med bilder
- Lærer forbereder elevene ved å opplyse om at på bildearket er det ett eller flere bilder som ikke passer inn
- Elevene får i oppgave å krysse av for de bildene de kan identifisere gjennom lyttingen
- Lytteteksten avspilles. Om nødvendig, spilles den flere ganger
- Ut fra elevenes registrering kan de nå svare på spørsmålet: Hvem passer ikke inn?
- Avslutningsvis diskuteres i plenum (evt. i par/grupper) hva i lytteteksten som var mest utslagsgivende for deres svar
- Som et alternativ kan elevene få flere hvem skal ut-oppgaver til en og samme lyttetekst.
Forberedelser
- Gjøre seg godt kjent med innholdet i den valgte lytteteksten
- Finne bilder som representerer innhold i lytteteksten tilpasset elevenes språknivå
- Velge ett eller flere bilder av noe som ikke forekommer i lytteteksten
- Kopiere opp et sett med bilder til hver elev