Innføring i japanske verb

Trinn: Nivå I. Tema: Elevene lærer og øver på å bøye verb. Tid: 1-2 dobbelttimer.

Kort beskrivelse

Elevene får en innføring i japanske verb. De lærer å kategorisere japanske verb i tre verbklasser og øver seg på bøyning (fra ordbokform til masu-form). Opplegget er et supplement til læreboken Genki I, kapittel 3, grammatikkpunkt 1.

Kompetansemål

  • Å bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding.

Læringsmål

  • Å bygge japanske setninger som inneholder verb i masu-form.

Ressurser

  • Genki I, kapittel 3: grammatikkpunkt 1 (s. 88) og øvelse I (s. 95)
  • Genki I arbeidsbok (s. 27)

Forberedelser

Lærer

  • Lager kort med verbene skevet i hiragana
  • Lager et lite arbeidsark der man bøyer verb fra ordbokform til masu-form og skriver inn verbets betydning på norsk. Eventuelt kopierer lærer dette opp fra et læreverk.
  • Finner frem/lager bildekort for ulike verb. Verbet er skrevet på den ene siden, en illustrasjon av verbet på den andre siden.

Plan for opplegget

Forslag til gjennomføring

  1. Læreren gir elevene en introduksjon til ordbokformen og masu-formen av verb. Det anbefales ikke at man sier så altfor mye om bruk av «kortformen» til ordbokformen.
  2. Læreren presenterer ulike verb. Elevene lærer betydningen av verbene og trener seg på å uttale dem. Eksempler på gjennomføring:
    • Elevene leser verbene høyt fra en liste.
    • Lærer viser kort med illustrasjoner av verbene. Kortet snus, uttalen vises i hiragana, og elevene øver seg på å uttale verbet.
  3. Verbene kategoriseres i tre grupper. Her er det viktig å la elevene tenke selv først! De vil huske reglene bedre når de har funnet dem ut selv. Det anbefales at elevene jobber i grupper.
    • Læreren skriver en liste over u-verb og en liste over ru-verb på tavla. Hver liste inneholder både ordbokform og masu-fom av verbet.
    • Hva har verbene innen hver av de to verbgruppene til felles når man sammenlikner ordbokformen og masu-formen? Lærer lytter til elevenes meninger og innspill og legger til videre forklaringer og hint tilpasset disse, på en oversiktlig og systematisk måte på tavla.
    • Til slutt vil man ende opp med bøyningsregler fra ordbokform til masu-form, for både u-verb og ru-verb.
    • Lærer gjør oppmerksom på at det finnes u-verb som  帰る, som ser ut som ru-verb, men understreker at det er ytterst få slike verb, og ber elevene bare lære disse enkeltvis. I læreboka Genki I er det for eksempel kun verbene 帰る, 知る, 入る, 要る og切る som er slik.
  4. Lærer lar elevene prøve å kategorisere noen japanske verb som de ikke har lært enda. Læreren skriver et antall hittil ukjente verb på tavla i masu-form og lar elevene reflektere over hvilken gruppe de kan tilhøre. Her er det meningen at elevene på egenhånd skal kunne få oppleve hvordan selv helt ukjente verb kan kategoriseres i rett gruppe.
     
  5. Læreren forteller om de to uregelmessige verbene する og くる og presenterer til slutt ”fasiten”: en oversiktlig og lett forståelig gjennomgang av hvordan man danner masu-form fra ordbokformen.
    • Uregelmessige verb: する→します くる→きます.
    • Det er kun to stk. i hele det japanske språk, så disse kan elevene fort lære seg utenat. Ru-verb: Ta vekk siste る og erstatt den med ます. Eksempler: たべるます  見るます.
    • U-verb Bytt ut siste u-vokal med en i-vokal og legg til ます. Eksempler: いく:Ikuiます  のむ:Nomuiます.
  6. Læreren lar elevene prøve å kategorisere noen verb i ordbokform som de ikke har lært enda, og bøye dem til masu-formen. Her er det igjen meningen at elevene skal kunne oppleve i praksis hvor regelmessig og enkelt verbbøyning er på japansk.
  7. Lærer deler ut arbeidsark der man bøyer verb fra ordbokform til masu-form, samt fører inn verbets betydning på norsk. Disse kan lærer finne i et læreverk eller lage selv. Elevene kan gjerne jobbe i grupper.
  8. Elevene øver parvis: én elev sier et verb i ordbokform, den andre svarer 1) hvilken gruppe verbet tilhører, 2) hva verbet betyr og 3) hva verbet blir i masu-form. Her kan elevene gjerne underveis se på arbeidsarket som de fylte ut tidligere.
  9. Læreren viser flashcards, bildekort etc. mens hele klassen øver seg muntlig.
    • På alle flashcards står verbet i ordbokform. Elevene får se arket og rekker opp hånda for å si verbets 1) gruppe, 2) betydning på norsk og/eller 3) masu-form (læreren spør om hver av disse tre punktene i denne rekkefølgen).
    • Læreren viser bildekort og spør etter verbets ordbokform, verbgruppe, betydning på norsk om masu-form.
  10. Elevene gjør videre oppgaver i boka. Eksempel: Genki I sin Practice I A på side 95.

Idé og utarbeidelse

Megumi Kudo-Hubendick, Oslo handelsgymnasium, © Fremmedspråksenteret

Publisert 24. jan. 2020 18:52 - Sist endret 25. jan. 2021 10:38