Kort beskrivelse
Elevene får en innføring i japanske verb. De lærer å kategorisere japanske verb i tre verbklasser og øver seg på bøyning (fra ordbokform til masu-form). Opplegget er et supplement til læreboken Genki I, kapittel 3, grammatikkpunkt 1.
Kompetansemål
- Å bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding.
Læringsmål
- Å bygge japanske setninger som inneholder verb i masu-form.
Ressurser
- Genki I, kapittel 3: grammatikkpunkt 1 (s. 88) og øvelse I (s. 95)
- Genki I arbeidsbok (s. 27)
Forberedelser
Lærer
- Lager kort med verbene skevet i hiragana
- Lager et lite arbeidsark der man bøyer verb fra ordbokform til masu-form og skriver inn verbets betydning på norsk. Eventuelt kopierer lærer dette opp fra et læreverk.
- Finner frem/lager bildekort for ulike verb. Verbet er skrevet på den ene siden, en illustrasjon av verbet på den andre siden.
Plan for opplegget
Forslag til gjennomføring
- Læreren gir elevene en introduksjon til ordbokformen og masu-formen av verb. Det anbefales ikke at man sier så altfor mye om bruk av «kortformen» til ordbokformen.
- Læreren presenterer ulike verb. Elevene lærer betydningen av verbene og trener seg på å uttale dem. Eksempler på gjennomføring:
- Elevene leser verbene høyt fra en liste.
- Lærer viser kort med illustrasjoner av verbene. Kortet snus, uttalen vises i hiragana, og elevene øver seg på å uttale verbet.
- Verbene kategoriseres i tre grupper. Her er det viktig å la elevene tenke selv først! De vil huske reglene bedre når de har funnet dem ut selv. Det anbefales at elevene jobber i grupper.
- Læreren skriver en liste over u-verb og en liste over ru-verb på tavla. Hver liste inneholder både ordbokform og masu-fom av verbet.
- Hva har verbene innen hver av de to verbgruppene til felles når man sammenlikner ordbokformen og masu-formen? Lærer lytter til elevenes meninger og innspill og legger til videre forklaringer og hint tilpasset disse, på en oversiktlig og systematisk måte på tavla.
- Til slutt vil man ende opp med bøyningsregler fra ordbokform til masu-form, for både u-verb og ru-verb.
- Lærer gjør oppmerksom på at det finnes u-verb som 帰る, som ser ut som ru-verb, men understreker at det er ytterst få slike verb, og ber elevene bare lære disse enkeltvis. I læreboka Genki I er det for eksempel kun verbene 帰る, 知る, 入る, 要る og切る som er slik.
- Lærer lar elevene prøve å kategorisere noen japanske verb som de ikke har lært enda. Læreren skriver et antall hittil ukjente verb på tavla i masu-form og lar elevene reflektere over hvilken gruppe de kan tilhøre. Her er det meningen at elevene på egenhånd skal kunne få oppleve hvordan selv helt ukjente verb kan kategoriseres i rett gruppe.
- Læreren forteller om de to uregelmessige verbene する og くる og presenterer til slutt ”fasiten”: en oversiktlig og lett forståelig gjennomgang av hvordan man danner masu-form fra ordbokformen.
- Uregelmessige verb: する→します くる→きます.
- Det er kun to stk. i hele det japanske språk, så disse kan elevene fort lære seg utenat. Ru-verb: Ta vekk siste る og erstatt den med ます. Eksempler: たべるます 見るます.
- U-verb Bytt ut siste u-vokal med en i-vokal og legg til ます. Eksempler: いく:Ikuiます のむ:Nomuiます.
- Læreren lar elevene prøve å kategorisere noen verb i ordbokform som de ikke har lært enda, og bøye dem til masu-formen. Her er det igjen meningen at elevene skal kunne oppleve i praksis hvor regelmessig og enkelt verbbøyning er på japansk.
- Lærer deler ut arbeidsark der man bøyer verb fra ordbokform til masu-form, samt fører inn verbets betydning på norsk. Disse kan lærer finne i et læreverk eller lage selv. Elevene kan gjerne jobbe i grupper.
- Elevene øver parvis: én elev sier et verb i ordbokform, den andre svarer 1) hvilken gruppe verbet tilhører, 2) hva verbet betyr og 3) hva verbet blir i masu-form. Her kan elevene gjerne underveis se på arbeidsarket som de fylte ut tidligere.
- Læreren viser flashcards, bildekort etc. mens hele klassen øver seg muntlig.
- På alle flashcards står verbet i ordbokform. Elevene får se arket og rekker opp hånda for å si verbets 1) gruppe, 2) betydning på norsk og/eller 3) masu-form (læreren spør om hver av disse tre punktene i denne rekkefølgen).
- Læreren viser bildekort og spør etter verbets ordbokform, verbgruppe, betydning på norsk om masu-form.
- Elevene gjør videre oppgaver i boka. Eksempel: Genki I sin Practice I A på side 95.
Idé og utarbeidelse
Megumi Kudo-Hubendick, Oslo handelsgymnasium, © Fremmedspråksenteret