Así soy yo

Nivå A1.
Tema: Egeninformasjon.
Bli kjent med medelevene Tid: ca. 45/60 minutter

Explicación en español

Kort beskrivelse

Elevene skal fylle ut en plakat med informasjon som skal danne et bilde av hver av dem. Elevene skal kunne bruke stikkord.  

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal kunne kommunisere hensiktsmessig muntlig med utgangspunkt i stikkord.
  • Interkulturell kompetanse: Elevene skal bli kjent med andre kulturer (alt avhengig av innholdet i plakatene) og utvikle nysgjerrighet og forståelse ovenfor andre medelever. 

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap: Elevene skal få innsikt i andres interesser og meninger og respektere disse. 

Kompetansemål LK20

  • Lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle sakerlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant.

  • Skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • tolke andres stikkord for så å lage fullstendige og korrekte setninger og formidle disse muntlig. Fokus vil være å kunne fortelle muntlig i 3. person og anvende riktig pronomen og eiendomsord.

Ressurser

Plan for opplegget

  • Elevene får en plakat hver og fyller denne ut med informasjonen som kreves. Elevene bruker kun stikkord. 
  • Elevene bytter plakaten med en medelev. Begge gjør seg kjent med informasjonen og forebereder seg på å kunne videreformidle informasjonen muntlig med fullstendige setninger. 
  • Plakatene kan henges på veggen.

Kilder

  • Ikoner fra Word
  • Ansikter: Imagen de Please Don't sell My Artwork AS IS en Pixabay
  • Mundo: Imagen de Augusto Ordóñez en Pixabay.png
  • Hefte: Imagen de Angel Paredes Aldrete en Pixabay .png

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1, Språk og teknologi S1
Publisert 13. sep. 2021 14:45 - Sist endret 24. mai 2024 09:54