Hablo estos idiomas

Nivå A1.
Tema: Hablo estos idiomas.
Tid: 60-90 minutter

Explicación en español

Kort beskrivelse

Denne aktiviteten handler om å lære å kjenne språkmangfoldet i klasserommet. Aktiviteten bidrar til at elevene verdsetter sin flerspråklighet. Det handler ikke om å måle antall språk man snakker og ønsker å lære, men å være bevisst sine egne språklige erfaringer, samt å kunne uttrykke hvilke språk man assosierer med visse følelser. 

Kompetansemål LK20

  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant 
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Kjerneelementer 

Språklæring og flerspråklighet 

  • Kunnskap om språk og utforsking av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk. 

Grunnleggende ferdigheter  

Muntlige ferdigheter 

  • bruke ferdighetene i dagligdagse sammenhenger med utgangspunkt i bestemte kommunikasjonsstrukturer. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke presensformer av ulike verb: hablo, entiendo, pienso en, escucho, me gusta, etc. 
  • anvende presens futurum: quiero aprender (ev. som chunk) 
  • kjenne til og bruke substantiv som betegner språk 
  • presentere seg selv og andre med utgangspunkt i stikkord  

Ressurser

Forberedelser

  • Læreren trykker opp illustrasjonarket (vedlegg1) til hver elev og fargelegger sitt eget ark. Læreren trykker også opp gloselisten (ressurs 2).

Plan for opplegget

  • Læreren presenterer først sin egen illustrasjon på målspråket med enkle ord. For flere ideer se vedlegg 1.   
  • Elevene får utdelt et blankt ark hvor de skal tegne seg selv og sin språkbakgrunn samt annen språklig informasjon. Elevene kan bruke samme verbkonstruksjoner som i vedlegg 1 og legge til flere hvis de ønsker det. Illustrasjonene henges opp i klasserommet helt på slutten av opplegget. 
  • Elevene finner fram ulike eksempler på språk på ressurs 2. Deretter presenterer de sin illustrasjon for de andre i klasserommet. Ev. kan de presentere illustrasjonen til en medelev.  

Kommentarer

Illustrasjonsarket er inspirert av elevenes språkportretter i Hans-Jürgen Krumms Kinder und Ihre Sprachen – lebendige Mehrsprachligkeit fra 2001. Boken er publisert av forlaget Eviva. 

Idé og utarbeidelse

Anne Lise Titlestad, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
Publisert 4. feb. 2020 14:52 - Sist endret 24. mai 2024 09:48