Kort beskrivelse
Denne aktiviteten handler om å lære å kjenne språkmangfoldet i klasserommet. Aktiviteten bidrar til at elevene verdsetter sin flerspråklighet. Det handler ikke om å måle antall språk man snakker og ønsker å lære, men å være bevisst sine egne språklige erfaringer, samt å kunne uttrykke hvilke språk man assosierer med visse følelser.
Kompetansemål LK20
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Kjerneelementer
Språklæring og flerspråklighet
- Kunnskap om språk og utforsking av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
- bruke ferdighetene i dagligdagse sammenhenger med utgangspunkt i bestemte kommunikasjonsstrukturer.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- bruke presensformer av ulike verb: hablo, entiendo, pienso en, escucho, me gusta, etc.
- anvende presens futurum: quiero aprender (ev. som chunk)
- kjenne til og bruke substantiv som betegner språk
- presentere seg selv og andre med utgangspunkt i stikkord
Ressurser
- Vedlegg 1: Ilustración (PDF)
- Ressurs 2: Lista de países e idiomas
Forberedelser
- Læreren trykker opp illustrasjonarket (vedlegg1) til hver elev og fargelegger sitt eget ark. Læreren trykker også opp gloselisten (ressurs 2).
Plan for opplegget
- Læreren presenterer først sin egen illustrasjon på målspråket med enkle ord. For flere ideer se vedlegg 1.
- Elevene får utdelt et blankt ark hvor de skal tegne seg selv og sin språkbakgrunn samt annen språklig informasjon. Elevene kan bruke samme verbkonstruksjoner som i vedlegg 1 og legge til flere hvis de ønsker det. Illustrasjonene henges opp i klasserommet helt på slutten av opplegget.
- Elevene finner fram ulike eksempler på språk på ressurs 2. Deretter presenterer de sin illustrasjon for de andre i klasserommet. Ev. kan de presentere illustrasjonen til en medelev.
Kommentarer
Illustrasjonsarket er inspirert av elevenes språkportretter i Hans-Jürgen Krumms Kinder und Ihre Sprachen – lebendige Mehrsprachligkeit fra 2001. Boken er publisert av forlaget Eviva.
Idé og utarbeidelse
Anne Lise Titlestad, © Fremmedspråksenteret