Kort beskrivelse
Opplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst for nivå I men kan gjerne også brukes på nivå II.
Lytteteksten handler om en turist som sitter på en kafé i Santiago de Compostela (Spania) og ber om informasjon fra kelneren. Hun ønsker å se mer av Santiago og resten av Galicia.
Aktivitetene vi foreslår her dreier seg om bruk av bindeord.
Opplegget legger til rette for at elevene skal jobbe selvstendig (også hjemmefra).
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Læringsmål
Elevene skal kunne
- forstå og bruke ulike bindeord på spansk for å skape mer flyt i tekster.
Ressurser
- Lyttetekst: En un café de Santiago de Compostela
- Manus til lytteteksten
- Lingro: nettside som viser oversettelse og definisjon av hvert enkelt ord fra en tekst.
- Learningapps: memory med bindeord
- Learningapps: fylle ut tekst med bindeord
Plan for opplegget
- Elevene kan høre på lytteteksten og samtidig lese manuset til teksten. For å sikre en bedre forståelse kan de lime inn lenken til manuset i http://lingro.com/ i felt 1, velge riktig språkkombinasjon i ordboken og klikke på pilen ved siden av. Siden gir mulighet til å se definisjon og oversettelse av hvert enkelt ord fra manuset.
- Deretter kan elevene jobbe med et memory-spill der de skal matche norske bindeord med tilsvarende bindeordene på spansk.
- Til slutt kan elevene trene på bruk av bindeord i en tekst. Teksten er en oppsummering av lytteteksten og elevene må velge riktig bindeord fra en liste i hver luke.
Oppfølging
- Elevene kan skrive en liknende tekst hvor de gir tips til noen som kommer på besøk om hvilke steder man kan besøke i området der de bor. Fokus vil være bruk av bindeord.
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke, Fremmedspråksenteret