Kort beskrivelse
Elevene får mulighet til å teste sine kunnskaper ved å jobbe alene eller i grupper med dette digitale escape room (enten i klasserommet eller hjemmefra). Et escape room krever at elevene løser en rekke gåter og oppgaver for å finne fasiten på en problemstilling innen en tidsfrist.
Opplegget i dette escape room fokuserer på klokkeslett og futurum ir+a+infinitiv på spansk.
Opplegget inneholder en rekke varierte digitale oppgaver som elevene skal løse for å komme fram til fasiten. For å bekrefte at fasiten er riktig skal de skrive inn de tallene de har fått etter hver oppgave in den nedtellingsklokka som finnes på Start-symbolet.
Det er viktig at elevene har forkunnskaper om overnevnte temaene.
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Læringsmål
Elevene skal kunne
-
bruke klokkeslett og futurum ir+a+infinitiv på spansk.
Ressurser
Plan for opplegget
- Dette escape room er ganske intuitivt og følger en naturlig progresjon.
Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene
Refleksjon og vurdering
Siden opplegget er tenkt å brukes på en selvstendig måte enten alene eller med andre elever, gir alle aktivitetene umiddelbar tilbakemelding.
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio, spansklærer
© Fremmedspråksenteret